در حال بارگذاری ...

نمایش ”مرکب خوانی ارکستر مردگان”؛ پنج اپیزود با مفاهیم مشترک دارد

"محمودرضا رحیمی" که نمایش "مرکب خوانی ارکستر مردگان" نوشته حمیدرضا نعیمی را از چهارشنبه، ۴ اردیبهشت ماه، در تالار قشقایی به صحنه آورده گفت: این اثر نمایشی دارای پنج اپیزود است که به صورت مفهومی با هم ارتباط دارند.

رحیمی در گفت و گو با سایت ایران تئاتر درخصوص تولید این اثر نمایشی گفت: در تولید این اثر از تصاویر آلبومی که به ناخودآگاه تماشاگر تلنگر وارد می کند و مجموعه تک گویی های اجتماعی که با مهارت، چیره دستی و دانش نویسنده اثر خلق شده، استفاده شده است.

 وی با بیان اینکه مفاهیم مشترک در این اثر به وسیله تصاویری در اجرا به هم متصل می شوند، اظهار کرد: گورسانی یکی از زیباترین اشکال اجرایی و شنیداری ایرانی است و ما در این اثر مهم ترین شکل های نمایشی چون فن نقالی و شعر خوانی را به خدمت گرفته ایم.
کارگردان نمایش "مرکب خوانی ارکستر مردگان" تشریح کرد: مرکب خوانی در صنعت آواز ایرانی و هنر ردیف خوانی به معنای این است که یک خواننده با شروع کار از یک دستگاه به دستگاه های دیگر سرک بکشد و دوباره به دستگاه اولیه خود بازگردد. همچنین ترکیب آن با مرصع خوانی که به معنای بداهه نوازی و بداهه خوانی است، در نام این نمایش نوعی تضاد معنایی را ایجاد کرده که از جذابیت های اولیه این نمایش به شمار می رود.
 وی درخصوص ایده اولیه ای که در تولید اثر در ذهن داشته، بیان کرد: ایده تولید این اثر به 15 سال پیش باز می گردد که مجموعه ای از نمایش های برتر جهان را مثل "باغ وحش شیشه ای" به صحنه بردم. در آن زمان تصمیم گرفتم نمایش را با برخی تغییرات و جابه جایی به صحنه ببرم که با رونق گرفتن و گسترش اجرای نمایش های اپیزودیک این اثر را با این شیوه اجرا انتخاب کردم.
 رحیمی همچنین تصریح کرد: اولین کوشش برای تولید اثر نمایشی به بخش ادبیات نمایشی اختصاص داشته که با همکاری و آگاهی حمیدرضا نعیمی، این مسئله به خوبی انجام شد و نمایش با برخورداری از متن قوی روایاتی از قرن 14 تا عصر حاضر را در بر می گیرد.
وی اذعان کرد: با پیشنهاد نعیمی برای پرداختن به گورسانی که ابتدایی ترین شعرهای ایرانی هستند، ایده هایی برای اجرا ارائه شد که به بهره گیری از شیوه های مختلف نمایش ایرانی مثل شعرخوانی، حدود و مساحت های جغرافیایی که در تعزیه وجود دارد اشاره داشت تا نمایش برگرفته از حدود باستانی باشد.
کارگردان این اثر نمایشی تاکید کرد: تلاش برای رسیدن به مکاشفه ای در چگونگی بردار شدن امیرحسنک وزیر در تاریخ بیهقی که توسط ارجاعات نویسنده به نگارش درآمده از جمله بخش های این نمایش است که با پیشنهادات تصویری و استفاده از نمادهای بصری و برملا شدن برخی از صحنه ها توسط عنصر حرکت که جایگاهش در اذهان ما وجود دارد، رو به رو شد.
وی افزود: همچنین تیغ ماهی که جنگ و جدلی است بین یکی از وزیران قجر و پسرش، اپیزود سوم این اثر نمایشی است که در آن سعی شده با استفاده از عنصر حرکت از نقاط مختلف بصری برای دیده شدن تمامیت نقاط صحنه در آن واحد، بهره گرفته شود. همچنین در بخش بعدی نمایش روایت شعرگونه از یک شاعر و همسرش که دست تقدیرآن ها را به طلاق رسانده روایت می شود تا چگونگی این اتفاق با همراهی تماشاگر دنبال شود.
 رحیمی در پایان اذعان کرد: اپیزود پنجم که با عنوان نزاع به اجرا در می آید، جمع بندی تصویری کلامی از چهار اپیزود قبل است.
گفتنی است، این اثر نمایشی با همکاری گروه نمایشی "نیوشا" که از سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده و با بازی مجید جعفری، گیلدا حمیدی، حمیدرضا نعیمی(ایفاگر نقش شاعر در اپیزود چهارم) هر شب ساعت 19:30 در تالار قشقایی به صحنه می رود.