در حال بارگذاری ...

نمایش ”راکب” بیانگر آیین های متفاوت جنوب کشور است

دبیراجرایی جشنواره بین المللی خلیج فارس گفت: نمایش "راکب" اثری موفق وجذاب برای معرفی آیین های متفاوت جنوب کشور به مخاطبان جوان است.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، انوشیروان پیشوار با اشاره به تجربه جدید و موفق کارگردان این نمایش در اجرای یک اثر متناسب با آئین "زار" گفت: امشب اجرایی از یک آئین مرتبط با هرمزگان را مشاهده کردم که نسبت به نمایش های دیگری که با محوریت این آئین به اجرا رسیده است متفاوت بود و با روحیات تماشاگران همخوانی داشت، این آئین برای مردم بومی هرمزگان شناخته شده است، اما با توجه به اجرای این نمایش در تهران و آشنایی کمتر آنها با آیین "زار"، کارگردان این نمایش توانسته بود اثر موفقی را که قدرت جذب مخاطب را دارد به معرض دید عموم بگذارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: این نمایش علاوه بر بحث های فرهنگی و اجتماعی، در حوزه های مختلف دیگر هم برای مخاطب خود پیام داشت و می توانست نسل جوان را با بازی های خوب و میزانس های مناسب با یک آئین سنتی آشنا کند و باعث ترغیب آنها به شناخت هر چه بیشتر سنت ها و رسوم مذهبی و ملی شود.
وی پیرامون بهبود شناخت و آشنایی جامعه با سنت ها و آیین ها با زبان تئاتر گفت: با ورود تکنولوژی، بسیاری از آداب و رسوم در تمامی ایران کمرنگ شده است و این خطر در مورد از بین رفتن فرهنگ های اجتماعی مانند ایثار، نوع دوستی و همدلی- که یادگار گذشتگان است- برای جامعه وجود دارد. این گونه از نمایش ها باید اجرا شود تا نسل جدید که در معرض هجمه های فرهنگی و جنگ نرم دشمنان است بتواند از ارزش های خود محافظت کند.
پیشوار خاطرنشان کرد: این وظیفه امروز ما است که نگذاریم ایمان و عقیده جوانان خدشه دار شود و با تولید این گونه نمایش ها باعث پیوند های اجتماعی و احیای سنن گذشته باشیم و با اجرای آن در سراسر ایران پیام فرهنگی و بومی را به سایرین نیز انتقال دهیم.
دبیر اجرایی جشنواره بین المللی خلیج فارس با اشاره به حمایت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از نمایش های سنتی و اشاره به شیوه جدیدی از تئاتر در این جشنواره با عنوان " تئاتر ساحلی" گفت: در جشنواره خلیج فارس در بخش تئاتر، علاوه بر تئاتر خیابانی که در تهران اجرا می شود، شیوه جدیدی از تئاتر با عنوان " تئاتر ساحلی" را برگزار خواهیم کرد، که در ساحل و آب دریا اجرا خواهد شد و به آداب، رسوم و سنن فرهنگی و اجتماعی منطقه می پردازد.
وی افزود: این نمایش هزینه های بسیار کمی دارد، اما می تواند نفوذ رسانه ای و خبری خوبی را در خصوص مسئله خلیج فارس داشته باشد، این نمایش ها با بهره گیری از حرکت، فرم ها و موسیقی اجرا می شود و امید است با حمایت های مادی و معنوی که مد نظر ماست، متونی در زمینه خلیج فارس و فرهنگ های آن تولید و منتشر شود تا به گونه ای به حفظ نام و ارزش های فرهنگی خلیج فارسی یاری رسانده باشیم.