در حال بارگذاری ...

ثبت 671 گروه و ارائه مجوز فعالیت یک ساله به گروه های نمایشی

با تشکیل دفتر استقرار گروه های نمایشی، تاکنون ۶۷۱ گروه به ثبت رسیده و مجوز فعالیت یک ساله دریافت کرده اند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، امروز (18 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران شهرکرد از ثبت 7 گروه نمایشی استان چهارمحال و بختیاری در این دفتر خبر داد و خاطر نشان کرد: تاکنون سه گروه نمایشی در این استان مجوز فعالیت دائمی دریافت کرده اند. 

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به حمایت های مالی انجام شده از این گروه ها گفت: گروه های ثبت شده در سه دسته الف، ب و ج دسته بندی می شوند و میزان کمک های پرداختی به آن ها از چهار تا 10 میلیون تومان متغیر خواهد بود. 
وی همچنین به طرح راه اندازی تئاتر شهر استان ها اشاره کرد و یادآور شد: پس از جانمایی توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و انجام بازدید گروه اعزامی از مرکز هنرهای نمایشی و تأیید مکان، مبلغ یکصد میلیون تومان برای راه اندازی تئاتر شهر به هر استان اختصاص خواهد یافت. 
آشنا با بیان اینکه گروه های نمایشی فعال در استان، قابلیت خوبی برای اجرای نمایش دارند، تصریح کرد: در همین راستا تفاهم نامه ای با کشور ارمنستان برای اعزام گروه های استانی به منظور اجرای تئاتر در این کشور، امضا شده است. 
وی از برخورداری 237 نفر از هنرمندان تئاتر استان از بیمه هنرمندان خبر داد و اظهار داشت: اجرای طرح بیمه هنرمندان در سطح وسیع، برخورداری هنرمندان بیمه شده از مزایای بیمه تکمیلی، بیمه خاص و انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت و درمان از جمله خدماتی است که در طول خدمت دولت دهم برای هنرمندان صورت گرفته است. 
آشنا در ادامه با اشاره به راه اندازی بنیاد ادبیات نمایشی در کشور اظهار داشت: هدف از تشکیل این بنیاد ساماندهی به متون نمایشی 30 ساله انقلاب اسلامی، تولید و چاپ متون داخلی برای اجرا توسط گروه ها و توجه به ظرفیت ها، آداب و سنن بومی هر منطقه برای خلق نمایشنامه است. 
وی با اشاره به فعالیت یکصد هزار هنرمند در رشته تئاتر و نیز 50 هزار تعزیه خوان در کشور، افزود: تعزیه یک هنر دینی با قدمت تاریخی در ایران اسلامی است و بنیاد تعزیه هم اکنون در حال شناسایی و ساماندهی گروه های تعزیه در سراسر کشور است. 
آشنا در ادامه همچنین به تشکیل بنیاد تعزیه ایران اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تحریف نسخ، ممانعت از ورود ادوات موسیقی امروزی در اجرای تعزیه، اصلاح نسخ و چاپ نسخ معتبر برای استفاده گروه های تعزیه از مهمترین وظایف این بنیاد به شمار می رود. 
مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه نمایش هنری فاخر است که چون در تمامی مراحل تولید از اندیشه نشأت می گیرد، به طور کامل به انسان مربوط می شود، بر لزوم توجه ویژه به این هنر فاخر و ارزشی، تاکید کرد و افزود: تمام هنرمندان بنام سینما و تلوزیون از صحنه های تئاتر برخاسته اند و پس از ورود به سینما توانسته اند خدمات ارزشمندی به میهن اسلمی داشته باشند. 
وی با بیان اینکه تئاتر، هنری مبنایی و مادر هنرهای دیگر است، تصریح کرد: متأسفانه پیش از این در کشور ما از حوزه نمایشنامه نویسی غفلت شده و صحنه های نمایش تبدیل به مکانی برای ارائه نمایشنامه های خارجی شده بود. 
قادر آشنا با تأکید بر اینکه هنرمندان باید تمامی ملاحظات جامعه دینی را در آثار خود رعایت کنند، تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها نهادی که صلاحیت اعطا و یا لغو مجوز اجرای تئاتر را دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و چاپ نمایشنامه های داخلی از جمله تمهیداتی است که در راستای تسهیل روند دریافت مجوز اجرای تئاتر برای گروه ها اندیشیده شده است. 
گفتنی است، آشنا به منظور حضور در آیین گرامی داشت اردیبهشت تئاتر ایران و تجلیل از خادمان تئاتر در چهارمحال و بختیاری که امروز (18 اردیبهشت) ساعت 15 در مجتمع فرهنگی و هنری مهر شهرکرد برگزار می شود، به این استان سفر کرده است.