در حال بارگذاری ...
...

”مقایسه تطبیقی” در نقد اسطوره‌ای تئاتر بسیار مهم است

دکتر نغمه ثمینی در کارگاه آموزشی نقد تئاتر حوزه هنری استان تهران گفت:اگر چه کهن نمونه‌ها تنوع اساطیر را ندارند و بیشتر و بیشتر به یکدیگر شبیه شده‌اند، اما هنوز هم اقوام گوناگون نسبت به نمادهای مختلف واکنش‌های متفاوتی دارند.

دکتر نغمه ثمینی در کارگاه آموزشی نقد تئاتر حوزه هنری استان تهران تصریح کرد:«در فرآیند نقد اسطوره‌ای 2 مسئله”مقایسه” و”چرایی” به شدت قابل توجه است.»
به گزارش سایت ایران تئاتر از حوزه هنری استان تهران، ثمینی همچنین افزود:«در گام اول نقد اسطوره‌ای، باید روایت خالص اسطوره‌ای اثر را پیدا کرد و سپس”مقایسه تطبیقی” با سایر آثار انجام شود که از مقایسه، شباهت‌ها و تفاوت‌ها استخراج می‌شود.»
استاد و مدرس تئاتر کشور همچنین گفت:«گام بعدی این است که از خود سوال کنیم چرا نویسنده از فضای اساطیری برای نوشتن اثر خود استفاده کرده است.»
این نمایشنامه‌نویس با بیان این که طیف تعاریف از اسطوره، بسیار گسترده است اظهار داشت:«اساطیر بین‌النهرین، یونان، ایران، هند و مصر از جمله اساطیر متفاوت و متنوع است که مثلاً‌ اساطیر بین‌النهرین بسیار داستانی، پرماجرا و پرکشمکش هستند.»
وی اساطیر یونان را بسیار متنوع و انسان گونه خواند و اضافه کرد:«اساطیر ایران به دلیل ظهور زرتشت و یکتاپرستی زودهنگام ایرانیان، متعددند ولی اکثراً داستانی نیستند.»
ثمینی همچنین اساطیر هند را از نظر تنوع، داستانی بودن و عمق، جهانی دانست و بیان کرد:«براساس نظر یونگ، چیزی که در ناخودآگاه ما موجود است چیزی نیست که از کودکی در وجود ما شکل گرفته باشد بلکه چیزی است که از تمام تاریخ در ما جمع شده است یعنی هر آن چه نیاکان ما به آن فکر کرده و درباره هر اسطوره‌ای که تامل نموده‌اند، از کف نرفته و در گوشه‌ای از ذهن ما ذخیره شده و حتی می‌تواند به صورت ژنتیک به نسل‌های بعدی منتقل شود.»
وی با بیان مشخصات”کهن نمونه‌ها” گفت:«اگر چه کهن نمونه‌ها تنوع اساطیر را ندارند و بیشتر و بیشتر به یکدیگر شبیه شده‌اند، اما هنوز هم اقوام گوناگون نسبت به نمادهای مختلف واکنش‌های متفاوتی دارند.»
گفتنی است نشست بعدی کارگاه آموزشی نقد تئاتر حوزه هنری استان تهران، سه شنبه 24 آبان ماه و از ساعت 15 در تماشاخانه آیینه این حوزه تشکیل می‌شود.