گزارش از تمرین نمایشنامه”خانه” به کارگردانی سپیده نظری پور
نمایشنامه”خانه” که متنی ساده و رئال دارد به زندگی دو دختر نوجوان میپردازد که در پرورشگاه زندگی میکنند
فهیمه خضرحیدری:
نمایشنامه”خانه” که پیش از این”رویا” نام داشت، کاری است از زهره مجابی و از جمله 20 متن قبول شده در مرحله دوم برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر امسال است. سپیده نظری پور در مقام کارگردان این کار از اول آبان ماه 83 مشغول تمرین با گروهش است.
او که علاوه بر حضور در جشنواره به عنوان کارگردان، در کار مهرداد رایانی مخصوص به نام”خانم سرگرد باربارا” نیز بازی میکند، پیش از این کارهایی مثل پهلوان، هنرپیشه و برگی در آسمان ستاره را نیز کارگردانی کرده است. نظری پور میگوید:« البته معتقدم که بهتر است آدم خودش را در یک چارچوب خاص محدود نکند و همه نوع کار را تجربه کند. چرا که کار کردن مداوم در یک سبک ممکن است آدم را فسیل کند در حالی که میتوان کارهای متنوع انجام داد و شانس خود را برای موفقیت در زمینههای مختلف آزمود.»
کارهای قبلی این کارگردان بیشتر موضوعات اسطورهای انتزاعی داشته و کلاسیک بوده است. آژدهاک، ترانه دخترشاه پریون و افسانه زن سرخ پوش از جمله این کارهاست ولی آخرین نمایش او”رعنا” و اکنون نیز” خانه” دارای موضوع واقعگرایانه اجتماعی است.
ماجرای دختران فراری
نمایشنامه”خانه” که متنی ساده و رئال دارد به زندگی دو دختر نوجوان میپردازد که در پرورشگاه زندگی میکنند و تصمیم میگیرند که با هم فرار کنند. دو دختر در یک پارک قرار میگذارند و در آنجا شروع میکنند به بازی کردن نقش شخصیتهایی که در زندگی واقعی و دردناک خود همیشه در انتظارشان بودهاند و آرزوی حضورشان را داشتهاند. شخصیتهایی مثل پدر که معمولاً گمشده زندگی چنین فرزندانی به شمار میآید. اینها بچههایی هستند که چیز زیادی از زندگی نمیخواهند، آنها به حداقل هم راضی هستند. یک خانه! یک پدر! و مفهوم صمیمیت خانواده. ولی آنها از همین حداقلها هم محروم هستند. پس تصمیم میگیرند که بروند. اما به کجا؟ بن بست زندگی راهی برای این دو نمیگشاید. دلیل اصلی نظریپور برای انتخاب این متن رویکردی است که نویسندهاش به موضوع دختران فراری داد. او میگوید:« در اکثر کارهایی که با این مضمون خوانده یا دیده بودم و بخصوص در کارهای تلویزیونی، احساس میکردم که وقتی درباره دختران خیابانی یا فراری صحبت میشود صرفاً مسائل جسنی پررنگ میشوند ولی در متن زهره مجابی با دیدگاهی خارج از این موضوع و به ویژه از نظر عاطفی به زندگی و مشکلات دختران فراری پرداخته شده است و این قابلیتی است که متن را برای من جذاب میکند تا به اجرای کار علاقمند شوم.»
صحنه
نظریپور که خود طراح صحنه کار”خانم سرگرد باربارا” نیز هست، صحنه نمایش”خانه” را که قرار است تداعی کننده فضای یک پارک باشد با کمک نیمکتهای مختلف طراحی کرده است. در این طراحی از همه ابعاد و شکلهای مختلف یک نیمکت استفاده شده است تا فضای پارک منتقل شود.
مدیران صحنه نیلوفر هوشمند و روژین ستاری هستند و سارا مدنی و محدثه سیگارچیان نیز دو منشی صحنه”خانه” اند. دستیار کارگردان هادی عطایی است و گروه در سالن 32 اداره تئاتر تمرین میکنند.
سپیده نظریپور که در کارش از مشاوره مهرداد رایانی مخصوص نیز بهره جسته برای اینکه به هر دو کار”خانه” و” سرگرد باربارا” برسد از ساعت 11 صبح تا 2 بعدازظهر با گروه نمایش”خانه” تمرین میکند و از ساعت2تا5 عصر هم همراه گروه نمایش”سرگرد خانم باربارا” است.
نمایش”خانه” تنها دو نقش دارد که یکی از نقشها را هم خود کارگردان بازی میکند. نقش دیگر را سودابه میرکریمی برعهده دارد. او که تاکنون بیشتر در کارهای تلویزیونی ظاهر شده است، تندیس ویژه بهترین ایدهپرداز را به خاطر کارگردانی تئاتر خیابانی”تخم مرغ مرغ ما” در کارنامه خود دارد و جایزه اول بازیگری جشنواره سال 1379 را هم به خاطر بازی در نمایش”جل پشتها” به خود اختصاص داده است.
سودابه میرکریمی و سپیده نظریپور در دانشکده با هم همکلاس بودند. میرکریمی میگوید:« جسارت در نقش من در”خانه” هست که شاید در شخصیت واقعی من هم دیده میشود. کاری که من کردم بزرگ کردن این ویژگیهایی است که پیش از این در حد کوچکتر در وجود خودم هم میشناختمشان.»
سودابه میر کریمی را در سریالهای تلویزیونی مثل”روزهای مهتابی” ،”رستوران خانوادگی”، ”دیروز، امرزو و فردا” ،”گوهر کمال” و همچنین”فاصلههای کوتاه”دیدهایم. قرار است نمایش”خانه” یکشنبه چهارم بهمن ماه در سالن سایه به روی صحنه برود.