منتقد باید سفرهای از مفاهیم را برای مخاطب پهن کند
منتقد باید با نقد خود، کلیدهای جدیدی را برای ورود مخاطب به دنیای متن و نمایش ارائه کند و باید سفرهای از مفاهیم را برای مخاطب پهن کند.
منتقد باید با نقد خود، کلیدهای جدیدی را برای ورود مخاطب به دنیای متن و نمایش ارائه کند و باید سفرهای از مفاهیم را برای مخاطب پهن کند.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی حوزه هنری استان تهران، براهیمی گفت:«منتقد نمیتواند بیطرف باشد اما همیشه باید صداهای دیگر را هم بشنود. امروزه مباحث و نظریههای نقد بسیار زیاد شده که نشانه شناسی، مردم شناسی و ساختارشناسی از جمله آنهاست.»
این مدرس تئاتر با بیان این که نقد لزوماً بحثی آکادمیک و فاضلانه نیست افزود:«برخلاف آن چه در دانشگاههای ما تدریس میشود، نقد در حقیقت ورود متن است به”تجربه زیستی” ما، یعنی این طور نیست که ما در اتاق خود سسله و بنشینیم و منابع فلسفی را در برابر خود بگذاریم و کلی ابراز فضل در مورد متن کنیم.»
منصور براهیمی اضافه کرد:«کارگردانان ما غالباً تصور میکنند که برای اجرای نمایشنامههای خارجی باید آگاهی کامل به فلسفه سبک و مکتب متن نوشته شده داشته باشند و این باعث میشود از تجربه زیستی خود غافل بمانند.»
وی بهترین کارگردان تئاتر را کارگردانی دانست که اجازه دهد متن در تجربه زیستی و تجربه عقلانی بازیگر حضور پیدا کند.
براهیمی اظهار داشت:«گاهی در برخورد با متون کهن خود و یا متون خارجی بیش از حد مصادره به مطلوب میکنیم در حالی که باید گفت نباید متن را تملک کرد بلکه باید بین آن و تجربه زیستی خودمان تعامل ایجاد کنیم.»
این منتقد تئاتر با اشاره به بحث”شالوده شکنی” و”ساختارشکنی” گفت:«امروزه این بحث را زیاد میشنویم ولی نمیدانیم در عمل چه باید بکنیم این در حالی است که همه از خراب کردن حرف میزنند ولی چگونه ساختن را مشخص نمیکنند.»
گفتنی است این کارگاه آموزشی همچنان روزهای سه شنبه هر هفته در تماشاخانه آینه حوزه هنری استان تهران ادامه دارد.