دکتر فرهاد ناظرزادهکرمانی:نمایشنامه خوب، مخاطب را به تفکر وادار میکند
نمایش و نمایشنامه خوب آن است که برانگیزاننده خرد و خردکاوی باشد و مخاطب را مجبور به تفکر نماید و فهم جدیدی به او بدهد. به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی حوزه هنری استان تهران دکتر فرهاد ناظرزادهکرمانی در مجمع ...
نمایش و نمایشنامه خوب آن است که برانگیزاننده خرد و خردکاوی باشد و مخاطب را مجبور به تفکر نماید و فهم جدیدی به او بدهد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی حوزه هنری استان تهران دکتر فرهاد ناظرزادهکرمانی در مجمع هنری این حوزه گفت:«در نقد باید توجه را به سوی کلیات برد و کلیترین مساله در نقد، ”مثلث نقد” است که شامل پدید آورنده اثر، خود اثر و مخاطب است.»
این استاد دانشگاه در این نشست که ابوالفضل نظری مدیر جدید حوزه هنری استان تهران نیز حضور داشت افزود:«منتقدان جدید، خود اثر را مورد نقد قرار میدهند که”نقد درونمایه یا محتوا” و”نقد ساختار یا فرم اثر” مورد توجه است.»
وی در ادامه افزود:«اصولاً از نظر تئوری، مولف هر متن خود نمایشنامه نویس است و طراحان صحنه و لباس را باید مولف دوم نامید. بر این مبنی مولف سوم کارگردان اثر است و مولف چهارم هم مخاطب خواهد بود.»
ناظرزاده نقد فنی یا نقد زیبایی شناسی را نقد قابل تاملی دانست که بایدها و نبایدها را در حد استاندارد بیان میکند.»
دکتر فرهاد ناظرزادهکرمانی خاطر نشان کرد:«هر مخاطب تئاتر دارای 5 ابزار و استعداد ظرفیت احساسی عاطفی، خرد تحلیلی، سرگرمی پذیری، وجدان یا مکاشفه درونی و زیباییشناسی است که هنرمند تئاتر باید از این 5 ظرفیت بیش از پیش استفاده کند تا اثرش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»
وی به نقل از استانیسلاوسکی و خطاب به علاقهمندان بازیگری گفت:«او مخاطب ستارهسازی بود و علیرغم میل بازیگران که میخواستند ستاره باشند، او از بازیگر خود میخواست که وارد سیستم شده و روابط خود با دیگران و اشیاء را به طور دقیق نشان دهد.»