در حال بارگذاری ...
...

امیررضا کوهستانی: نمی‌خواهم تئاتر سفارشی بسازم

کارگردان نمایش "در میان ابرها" گفت: "در تمام اجراهای داخل و خارج کشور به دنبال شیوه اجرای خودم هستم و همه خطوط قرمز را برای نیفتادن در دام سفارشی‌شدن به خوبی می‌شناسم."

مهر: کارگردان نمایش "در میان ابرها" گفت: "در تمام اجراهای داخل و خارج کشور به دنبال شیوه اجرای خودم هستم و همه خطوط قرمز را برای نیفتادن در دام سفارشی‌شدن به خوبی می‌شناسم."
امیررضا کوهستانی در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: "نمایش "در میان ابرها" ابتدا یک طرح کوچک درباره مهاجرت بود که در طول سفرهای خارجی و طی برخوردهایی که با ایرانیان مقیم این کشورها داشتم، طرح تکمیل شد و همان زمان تصمیم گرفتم نمایش آینده ام را با تم مهاجرت کار کنم."

این کارگردان افرود: "اصلا قصد نداشتم نمایشی مستند درباره مهاجرت بسازم و لزومی به ساخت نمایشی با جزئیات مستندگونه و پای‌بندی به واقعیت‌ها ندیدم."

وی که برای ساخت این نمایش از یک تهیه‌کننده اروپایی کمک گرفته، در این باره توضیح داد: "هنگامی که برای اجرای نمایش "رقص روی لیوان‌ها" (نمایش سه سال پیش گروه) به یکی از جشنواره‌های بروکسل رفته بودم، در آنجا با تهیه‌کنندگان خارجی آشنام شدم و به من پیشنهاد همکاری داده شد."

کوهستانی در پاسخ به این که آیا سوژه مهاجرت را برای نمایش "در میان ابرها" به سفارش تهیه‌کنندگان خارجی انتخاب کرده یا نه؟ گفت: "تهیه‌کننده خارجی ما که اتفاقا تهیه‌کنند ه دولتی است، کاملا دست ما را در انتخاب سوژه آزاد گذاشت و من خودم این طرح (مهاجرت) را انتخاب کردم و به آنها ارائه دادم و بر مبنای آن با یکدیگر صحبت‌های اولیه را کردیم و قرارداد بستیم."

کارگردان "رقص روی لیوان‌ها" همچنین درباره جذاب بودن سوژه این نمایش برای تهیه‌کنندگان خارجی از نظر برخی منتقدان افزود: "این نظریه هرچند بی‌پایه و اساس است، اما می تواند مطرح شود. من خودم با توجه به تجربه‌های سینمایی مشابه قبل از شروع کار همواره نگران این موضوع بودم. اما واقعیت این است که تهیه‌کنندگان خارجی ما اصلا دخالتی در شکل اجرایی این نمایش نداشتند و حتی امروز حق و حقوق کار را به خود من منتقل کرده‌اند و اصلا به بازگشت پول خود فکر نمی‌کنند. آنها من را در انتخاب جژئیات کاملا آزاد گذاشتند."

وی همچنین گفت: "نسخه اول این نمایشنامه را در بازگشت به ایران کامل کردم و نسخه دوم را زمانی که در یک کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی پیشرفته در لندن شرکت کرده بودم، نوشتم و پس از بازگشت از لندن، این نمایشنامه کامل شد."

کارگردان "در میان ابرها" ضمن اشاره به تغییرات جژئی این نمایش طی اجراهای خارجی، تصریح کرد: "ما این نمایش را حدود 37 بار در کشورهای مختلف اجرا کردیم و طی این مدت من پنج درصد نمایش را تغییر دادم."

کوهستانی در مورد علت انتخاب باران کوثری برای بازی در این نمایش از نیمه کار نیز توضیح داد: "وقتی فهمیدم شیوا فلاحی بازیگر قبلی به دلیل مشکلاتی دیگر نمی تواند گروه را همراهی کند، اولین گزینه مناسب برای بازی در این نقش، باران کوثری بود. زیرا نمی خواستم از بازیگران تئاتری که جنس بازی‌شان تئاتری است استفاده کنم. باران کوثری چون یک بازیگر سینما بود جنس بازی‌اش با بازیگران تئاتر فرق داشت و به نظر من مناسب ایفای نقش در این نمایش بود."

وی ادامه داد: "به نظر من باران کوثری با توجه به اینکه این اولین تجربه بازی تئاتری‌اش بود، خیلی خوب بازی کرد. هیچ‌گاه فکر نمی کردم کوثری بتواند این همه انرژی بگذارد؛ در تمرینات ما گاه تا 9 ساعت تمرین می کردیم."

کارگردان "‌تجربه‌های اخیر" استقبال تماشاگران خارجی را بیشتر از تماشاگران ایرانی دانست و گفت: "البته در ایران هم از نمایش ما تاکنون خیلی استقبال شده و هر روز سالن ما از تماشاگر پر بوده است. اما استقبال در اروپا بیشتر بود."


کوهستانی علت موفقیت خود را در کشورهای خارجی تک‌ساحتی نبودن شکل اجرایی دانست و افزود: "نباید در هیچ کدام از رشته‌های تئاتر مانند کارگردانی، طراحی صحنه، بازیگری و ... تک‌ساحتی بود. ما سعی کردیم اجرا در حد استانداردهای خود نرم شود."

او با بیان این مطلب که چون تهیه‌کننده نمایش خارجی بود و این اتفاق برای اولین‌بار بود که در تئاتر ایران رخ می‌داد می‌خواست از خودش خاطره خوب برجای بگذارد، تصریح کرد: "نمایشنامه‌نویسی این نمایش 6 ماه، تمرین برای اجرا 3 ماه و ساخت موسیقی یک ماه طول کشید، همه افراد گروه جوان و زیر 30 سال بودند و ما گروهی جوان و پرانرژی بودیم."

این کارگردان جوان شهرستانی در پایان گفت: "من در تمام اجراهایی که در داخل و خارج از کشور دارم، شیوه خودم را دنبال می‌کنم و جز در بحث تأمین مالی نمایش، برایم فرقی نمی کند که در اروپا کار کنم یا ایران. همه خطوط قرمز را نیز رعایت می‌کنم تا در ورطه سفارشی بودن نیفتم؛ مواردی مانند کم کردن زبان، دیالوگ یا جاذبه‌هایی دیگر که بتواند تماشاگران خارجی را جذب کند."