نغمه ثمینی: نمایشنامهخوانی به تنهایی جوابگوی خلاقیت جوانان نیست
همه جوانان تئاتری مشتاق اجرا در صحنه هستند و یک روز نمایشنامهخوانی نمیتواند جوابگوی همه خلاقیت آنها باشد.
مهر: همه جوانان تئاتری مشتاق اجرا در صحنه هستند و یک روز نمایشنامهخوانی نمیتواند جوابگوی همه خلاقیت آنها باشد.
نغمه ثمینی ضمن بیان مطلب فوق به طرح دیدگاه خود درباره نمایشنامهخوانی پرداخت و افزود: "یک اجرای نمایشنامهخوانی هیچ گاه در مقایسه با یک ماه اجرا نمیتواند جوابگوی خلاقیت هنرمندان باشد."
وی نمایشنامهخوانی در ایران را یک اتفاق خوب دانست و تصریح کرد: "در این شرایط که امکانات تئاتر محدود است و نیروی تئاتر به مراتب بیشتر از سالنهای اجراست، نمایشنامهخوانی می تواند - برای کسانی که به تئاتر علاقمند هستند و آن را میشناسند - راه حل خوبی باشد."
این نمایشنامهنویس ادامه داد: "اما به نظر من ظلم است که گروههای تئاتر به دلیل محدودیت امکانات، مجبور به نمایشنامهخوانی شوند."
ثمینی با تأیید این مطلب که علت رونق نمایشنامهخوانی در ایران نبود امکانات و سالن نمایشی است، تصریح کرد: "نمایشنامهخوانی در ایران توانست امکان خوبی برای ارائه استعدادهای جوانانی که توان کسب امکانات را نداشته اند، ایجاد کند. به طوری که این هنرمندان با نمایشنامهخوانی میتوانند کارهای خلاق خود را عرضه کنند."
وی همچنین در مورد تأثیر کاهش نظارت و ارزشیابی بر آثار در رونق اجراهای نمایشنامهخوانی خاطر نشان کرد: "این موضوع نیز مؤثر بوده، اما نمایشنامهخوانی در ایران به این قصد شکل نگرفت و شاید یکی از نتایج اصلی نمایشنامهخوانی آثار برگزیده جهان که گاه امکان اجرا در صحنه ایران را ندارد، فراهم کردن شرایط اجرای عمومی است. در واقع فرایند نمایشنامهخوانی به نوعی شرایط را برای اجرای یک نمایش فراهم می آورد که در این باره می توان به نمایشنامهخوانی آثار عباس نعلبندیان اشاره کرد."