در حال بارگذاری ...

مقدمات اجرای عمومی چهار اثر حاضر در جشنواره نمایش‌های رضوی فراهم می شود

مدیرکل هنرهای نمایشی نوید داد: چهار نمایش شرکت کننده در جشنواره نمایش‌های رضوی، که با توجه به فرهنگ و سیره رضوی تولید شده اند، در صورتی که اجراهای قابل‌قبول و موفقی داشته باشند، در طول سال در مناطق مختلف کشور اجرای عمومی خواهند داشت.

قادر آشنا در گفت‌وگو با سایت ایران‌تئاتر با اشاره به رویکرد جدید جشنواره رضوی مبنی بر تولید در حوزه نمایش، اظهار کرد: ما در بحث تئاتر، جشنواره‌های متعددی برگزار می‌کنیم، اما همیشه به دنبال آنیم که جشنواره به فضایی برای تولید آثار تبدیل شود؛ یعنی از دل جشنواره، نمایش‌های تولیدی و مرتبط با درونمایه جشنواره، بیرون آید.
وی در ادامه افزود: چند سالی است که جشنواره رضوی برگزار می شود و دوستان ما در خراسان شمالی برای عرضه نمایش‌های صحنه‌ ای امام رضا (ع) زحمات زیادی کشیده اند که باید از همه آن ها تقدیر و تجلیل شود، اما امسال تصمیم گرفتیم به تولیداتی رو بیاوریم که کاملاً بطن و متن آن با توجه به فرهنگ و سیره رضوی باشد. خوشبختانه این رویداد با حضور هنرمندان خوب کشورمان و استقبال آن ها محقق شد.
آشنا درباره اهمیت و نحوه شکل‌گیری و برگزاری همایش رضوی امام رضا(ع) نیز بیان کرد: چندین سال است جشنواره بین‌المللی و فرهنگی‌هنری امام رضا (علیه‌السلام) راه خودش را پیدا کرده و توانسته به سرعت در جامعه هنری ما، به عنوان یک جشنواره معتبر و بین‌المللی، شناخته شود. خوشبختانه ایده جشنواره ای که ابتدا مراحل استانی خود را طی کرد و بعد به صورت منطقه ای برگزار شد، خیلی زود قابلیت اجرا در قالب ملی و سپس در عرصه جهانی را پیدا کرد. این جشنواره با فرهنگ و هویت ایرانی، اسلامی، شیعی و هویت جهان اسلام ارتباط تنگاتنگی دارد.
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش شکل‌گیری و برگزاری این جشنواره را افتخاری برای جامعه فرهنگی هنری کشور دانست و با تاکید بر توجه به این موضوع اذعان کرد: ما که متولی اصلی تئاتر کشور هستیم، بسیار مفتخریم که در این جشنواره سهم قابل‌قبولی داریم و همپای سایر نهادها، معاونت‌ها و ادارات کل در کنار هنرمندان به این موضوع مهم توجه می کنیم.
آشنا همچنین با اظهار خرسندی از برگزاری جشنواره رضوی در سایر استان‌ها خاطرنشان کرد: خوشحالم که در پنج استان خراسان رضوی، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و کرمان جنوبی جشنواره‌ ای در حوزه نمایش‌های رضوی داریم که با شکل‌های مختلف برگزار می‌شوند. ضمن اینکه داوران خوبی کارها را داوری می‌کنند. بنابراین برای هر کدام از استان‌ها یک ناظر انتخاب کردیم و جلساتی با حضور وزیر محترم فرهنگ و معاونان ایشان برگزار شد.
قادر آشنا در پایان یادآور شد: ما در حال آماده‌ شدن برای خروجی و نتیجه جشنواره رضوی هستیم. مراسم اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) در شب میلاد آن حضرت در مشهد با تجلیل از بهترین ها برگزار خواهد شد.
گفتنی است، همایش تئاتر رضوی در ایام دهه کرامت در شهر مشهد برگزار می شود که طی آن چهار اثر نمایشی با عناوین «ماه معصوم»، «مسافران»، «سنگ‌بست» و «می بوسمت و مرگ» در فاصله زمانی 21 تا 25 شهریورماه به صحنه می‌روند.