در حال بارگذاری ...

بزرگ ترین مشکل استان مرکزی، محدودیت سالن است

دبیر اجرایی جشنواره بیست و پنجم تئاتر استانی در اراک اعلام کرد: در حالی که در استان مرکزی شاهد استقبال خوبی از آثار جشنواره بودیم، اما همچنان مهم ترین و بزرگ ترین مشکل این استان، محدودیت سالن است. 

"علیرضا گلستانی" در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، عنوان کرد: ما باید شرایط هر منطقه را برای برگزاری جشنواره در نظر بگیریم. مثلا مراکز استانی مانند شیراز و اصفهان با تعدد سالن مواجه اند، ولی ما حتی یک سالن بلک باکس در کل استان نداریم که این کمبود سالن در اجرای عمومی نمایش ها و استقبال مخاطب تاثیر دارد.
دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استانی در اراک با گلایه از نبود حمایت های مادی و معنوی در زمینه تئاتر، تنها متولیان تولید و اجرای تئاتر را در استان مرکزی، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: شهرداری می تواند در قالب تئاتر برای آموزش و انتقال مفاهیم اجتماعی، شهری و خانوادگی مثل اعتیاد، طلاق و ... اقدام کند. چنین تمهیدی سبب می شود بچه های تئاتر شهرستان به تئاتر مانند یک حرفه نگاه کنند، وگرنه دلشان به تک اجراهای سالانه در جشنواره ها خوش است و هرگز اتفاق مهمی برای آن ها در حوزه تئاتر نمی افتد.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما با اداره آموزش و پروش استان صحبت هایی داشته ایم و قرار شد جلسه مشترکی با آن ها بگذاریم تا در صورت توافق، بتوانیم از سالن های ادارات آن ها استفاده کنیم. در حال حاضر در شهر اراک، فرهنگسرای آیینه با چهار پلاتو در اختیار گروه های تئاتری است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز سالن آفتاب را دارد که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش در منطقه، گروه ها چندان تمایلی به اجرا در آن محل ندارند. با این همه مشکل ما در حال حاضر، نداشتن باکس است.
گلستانی در ادامه به بحث آموزش در شهرستان ها نیز اشاره کرد و گفت: بخش های آموزشی برای گروه های تئاتر در شهرستان ها بسیار بااهمیت است، چون اهالی تئاتر باید به روز باشند و بی شک برگزاری کارگاه های یکی دو روزه نمی تواند تاثیری در فراگیری اصولی تئاتر داشته باشد. در مباحث آموزشی لازم است توسط اساتید هر رشته، نمایشنامه نویسی، بیان، بدن و گفتار بازیگر اصلاح شود، ولی در حال حاضر آموزش در استان ها به سه سر فصل کلی نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی خلاصه می شود. مشکل اساسی ما در تحلیل است. با تحلیل و شناخت درست از هنر نمایش است که شرایط تولید و کیفیت آثار ارتقا پیدا می کند.
گفتنی است مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اراک که از 27 شهریورماه کار خود را آغاز کرده بود، امروز جمعه، 29 شهریورماه، ساعت 16:30 برگزار خواهد شد. با انتخاب آرای داوران جشنواره متشکل از حمیدرضا نعیمی و ایوب آقاخانی، 10 اثر انتخاب و اجرا شدند که هفت مورد از استان اراک و سه نمایش دیگر از شهرستان های خمین، دلیجان و ساوه بودند.
نمایش های شرکت کننده در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی در استان مرکزی و شهرستان اراک به شرح زیر بودند:
"آپارتمان" کاری از امیر عباسی از اراک، "بچه سارافینا" کاری از وحید رفیعی و بهروز رحیمی از دلیجان، "هملتک" کاری ار افق ایرجی از اراک، "همه چیز درباره خانم شین" کاری از اعظم سلیمانی از اراک، "فلان و چنان و حکومت خانجان و ..." کاری از مهدی محمدی از خمین، "خیال همه آب" کاری از حمید پارسا از اراک، "قطعات به جا مانده یک جنایت معمولی" کاری از جواد روستایی از ساوه، "یاهو پاپر" کاری از حسین اقبالیان از اراک، "کی؟!" کاری از شهرام سلطانی از اراک و "جناب آمفتامین" کاری از ناصر کریمی نیک از اراک.
آرای هیات داوران این جشنواره و برگزیدگان متعاقبا اعلام خواهد شد.