در حال بارگذاری ...

”داریوش مودبیان” دو کتاب نایاب و یک اثر تازه از ”ژان کلود کریر” را روانه بازار نشر کرد

"داریوش مودبیان" خبر داد: کتاب "اندر حکایت کردن یک داستان" به عنوان اثری تازه، در کنار نمایشنامه "مجمع مرغان" و کتاب "تمرین نگارش فیلمنامه" به عنوان دو اثر نایاب از ژان کلود کریر را به همت نشر قاب روانه بازار نشر کرده ام.

این نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت و گو با سایت ایران تئاتر گفت: کتاب "اندر حکایت کردن یک داستان" اثری تازه از ژان کلود کریر است که پس از ترجمه به همت نشر قاب منتشر کردم. این کتاب، پژوهش راجع به قصه، داستان و شیوه ها و چگونگی حکایت کردن و نقل داستان از شکل شفاهی تا تئاتر است که به عنوان کتابی آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در ادامه افزود: نمایشنامه "مجمع مرغان" اثر دیگری از ژان کلود کریر است که سال 80 آن را ترجمه و چاپ کردم و در حال حاضر این کتاب نایاب شده است. "مجمع مرغان" اثری است برگرفته از "منطق الطیر" عطار نیشابوری که ژان کلود کریر آن را در سال 1975 برای پیتر بروک نوشته و پیتر بروک نیز در سراسر دنیا آن را اجرا کرد.
مودبیان خاطرنشان کرد: من اثر ژان کلود کریر را مطالعه کردم و سپس "منطق الطیر" عطار نیشابوری را نیز دنبال کردم تا زبان نقش و زبان نمایش را پیدا کنم. در این نمایشنامه کریر برخلاف داستان اصلی که اپیزودیک است، فقط بخش هایی را مدنظر قرار داده که به مرغان و سفر آن ها به سوی سیمرغ اختصاص دارد. من با رعایت چارچوب ژان کلودکریر زبان عطار را در آثار او مثل "الهی نامه"، "اسرارنامه"، "اشترنامه" و "تذکره الاولیا" که یک نثر است جست و جو کردم و سعی کردم از واژه هایی که عطار استفاده می کرده، بهره ببرم.
مودبیان درخصوص دومین اثری که تجدید چاپ کرده، گفت: کتاب "تمرین نگارش فیلمنامه" اثر دیگری از ژان کلود کریر است که همچون نمایشنامه "مجمع مرغان" در سال 80 توسط نشر قاب به چاپ رسیده و اکنون نایاب شده است. من در چاپ تازه این کتاب چند مقاله دیگر از ژان کلود کریر را که در نشریات به چاپ رسیده بود را به همراه فیلم شناخت ایشان را چاپ کردم.