در حال بارگذاری ...

هنرجویان نقالی گواهی نامه دریافت کردند

مراسم اهدای گواهینامه پایان دوره نقالی شامگاه جمعه، ۲۹ شهریورماه، در رستوران سنتی آق بانو برگزار شد. 

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این رستوران، که محل برگزاری آیین ها و نمایش های قهوه خانه ای شانزدهمین جشنواره بین المللی آیینی سنتی بود، عده ای از هنرمندان بنام کشور نیز در میان مردم و علاقه مندان حاضر بودند. برنامه ترنابازی پیوند دهنده اجراهای متعددی بود.
داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره شانزدهم از حضار خواست تا به احترام مرشد سعیدی از جا برخیزند و این پیر خوش صدا را تشویق و تکریم کنند. 
فتحعلی بیگی بیان کرد: اهدای کارنامه هنرجویان نقالی، که در کارگاهی در سال گذشته شرکت کرده بودند، قرار بود با حضور زنده یاد ولی الله ترابی در این کارگاه و تصویربرداری از اجراهای او شکل کامل تری به خود بگیرد که بیماری به او امان نداد و ما هم نتوانستیم فیلم آموزشی مان را بسازیم. 
وی افزود: ما این مراسم را با یاد ایشان برگزار می کنیم و اگر متاثر می شوم به خاطر این است که نقالی را از او فرا گرفته ام و در این کارگاه به کمک آقای ناصربخت به شکل آکادمیک هنر نقالی را تقدیم این هنرجویان کردیم. 
دبیر جشنواره شانزدهم در ادامه نوید راه اندازی اولین رشته نمایش های آیینی سنتی را در دانشکده سوره داد. 
وی همچنین از همه فعالان و نمایشگران آیینی سنتی به خاطر زحماتی که برای نگهداری و پاسداری این آیین ها کشیده-اند و شاگردانی را تربیت کرده اند که ادامه دهنده این راه باشند، قدردانی کرد.
فتحعلی بیگی با اظهار تاسف از اینکه هیچ نهاد و سازمانی هنوز متولی نگهداری و ثبت نمایش های آیینی سنتی نیست و به همین دلیل در امر آموزش نیز هیچ حرکت درستی صورت نگرفته است، اظهار کرد: بنده به همراه آقای ناصربخت طی یک دوره 30 جلسه ای و با صرف 90 ساعت آموزش، از اسفندماه 91 موفق به آموزش نقالی برای 11 هنرجو مستعد شده ایم.
ناصربخت هم درباره ضرورت برگزاری کارگاه آموزش نقالی، اذعان کرد: در گذشته نمایش های آیینی سنتی سینه به سینه و به طور شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. این مراسم و آیین ها در قهوه خانه، تکایا، حسینیه ها و ... برگزار می شد، اما چون اکنون در این مکان ها کمتر چنین مراسمی برگزار می شود و ارتباط بین استادان و شاگردان هم تقریبا قطع شده است، از طریق کارگاه آموزشی یا از طریق دانشکده های تئاتری باید در نگهداری و انتقال این هنر اقدام شود. 
وی افزود: باید فنون و شیوه های این نمایش ها را از میان استادان این آیین ها و نمایش های سنتی استخراج کنیم؛ چنانچه این کار را در اروپا و شرق دور هم کرده اند و اکنون مراکز علمی و دانشگاهی، این رشته ها را آموزش می دهند. ما در ایران هم با چنین رویکردی خواهیم توانست نمایش های آیینی سنتی مان را برای آینده نگهداری کنیم. 
وی تاکید کرد: از طریق جشنواره آیینی سنتی، کارگاه های آموزشی و دانشکده ها می توانیم در ترویج نمایش های آیینی سنتی بکوشیم و این تلاش ها ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود. 
ناصربخت برگزاری کارگاه آموزشی از طریق کانون نمایش های آیینی سنتی را یک گام کوچک برای نگهداری و ترویج این نوع نمایش ها دانست و اظهار امیدواری کرد: این رشته های نمایشی از طریق همان دانشکده ها به طور دائمی و پیوسته آموزش داده شوند. 
مرشد سعیدی هم بعد از اهدای گواهی نامه هنرجویان جوان با اظهار تاسف از اینکه در این جمع، چهره درخشانی چون مرشد ولی الله ترابی حضور ندارند، خاطرنشان کرد: او یکی از بنام ترین نقالان است که سال ها برای تثبیت این هنر در تمام ایران برنامه اجرا کرده است. 
در این مراسم هنرجویان با دعوت داوود فتحعلی بیگی، گواهی نقالی خود را از مرشد سعیدی دریافت کردند. نادیا شریف زاده، داوود زارع، محبوبه وطن، خدیجه مهدوی، حسین ظاهری و نگار بقراطی از جمله شاگردانی بودند که از دست استاد بنام ایرانی گواهی خود را گرفتند.