در حال بارگذاری ...

نمایشنامه خوانی راهی سازنده برای تقویت تئاتر صحنه ای است

رضا صابری، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، گفت: نمایشنامه خوانی می تواند راهی موثر و سازنده برای تقویت تئاتر صحنه ای و همچنین تقویت بیان و احساسات بازیگر باشد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی خانه تئاتر فردوس، رضا صابری، کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس، درباره خوانش نمایشنامه "ما همه اهل یک محله ایم" در نوزدهمین نشست صحنه کاغذی  در فرهنگسرای فردوس اظهار کرد: نمایش "ما همه اهل یک محله ایم" یک نمایش تمثیلی محسوب می شود که داستان این اثر بر اساس آمدن امام رضا (ع) از مدینه به مرو شکل گرفته است.
این نمایشنامه نویس پیش کسوت تئاتر با اشاره به اینکه داستان نمایش با زبان و فضایی امروزی روایت می شود، افزود: فضای داستان کاملا متناسب با ذائقه مخاطب امروزی است. بنابراین تمامی دیالوگ ها با زبانی ملموس بازگو می شوند. همچنین نمایش "ما همه اهل یک محله ایم" با زبانی آمیخته با طنز، به مسائل و مفاهیم امروزی اشاره می کند و گوشه ای از فرهنگ خراسان را به تصویر می کشد.
صابری با بیان اینکه این اثر برای جشنواره بین المللی رضوی آماده شده بود، خاطرنشان کرد: نمایش "ما همه اهل یک محله ایم" در جشنواره رضوی به چاپ رسید. با توجه به علاقه ای که به این اثر داشتم، تلاش خود را برای اجرای صحنه ای آن انجام دادم و اکنون نیز در حال انجام پیگیری های لازم با مجید سرسنگی برای اجرا در تماشاخانه اثرانشهر هستم، اما قبل از اجرای صحنه ای، فرصت خوانش نمایشنامه را برای اثر فراهم کردم، زیرا گروه نمایش با اشتیاق بالایی در تمرین نمایشنامه خوانی حاضر می شوند و در کنار آن خود را برای اجرا در صحنه آماده می کنند.
وی درباره وجود برنامه هایی مختص به نمایشنامه خوانی و بررسی و نقد آن ها تشریح کرد: نمایشنامه خوانی در کشور ما سابقه طولانی ای ندارد و فعالیت در این زمینه کم رنگ است، اما خوشبختانه در سال های اخیر اتفاقات امیدوارکننده ای در این زمینه رخ داد که با وجود استمرار در این حوزه می توان به آینده نمایشنامه خوانی امیدوار شد.
وی در پایان تأکید کرد: نمایشنامه خوانی برای پیشبرد تئاتر صحنه ای بسیار موثر و سازنده است. همچنین نمایشنامه خوانی به فهم مطلب و تقویت بیان و احساسات بازیگر  کمک قابل توجهی می کند.
نوزدهمین نشست صحنه کاغذی با حضور رضا صابری (کارگردان و نمایشنامه نویس)، همایون علی آبادی (منتقد و پژوهشگر تئاتر) و بهزاد صدیقی (نمایشنامه نویس، منتقد و پژوهشگر تئاتر)، یکشنبه، 31 شهریورماه، ساعت 18 در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود.
 در این نشست عزت الله مهرآوران، امیرحسین مدرس، عباس توفیقی، ابوالفضل ورمزیار، شهرام شکیبا، محمود بهروزیان، علی یازرلو، رضا خازنی، محسن افشار، حمید طوبایی، ابوالفضل حاج علی خوانی و حسین قره این نمایشنامه را نقش خوانی می کنند.