در حال بارگذاری ...
...

دست اندرکاران تئاتر استان مرکزی: با مشکلات و کاستی‌های زیادی مواجه‌ایم

سکوت مطلق برای چند ثانیه تمام سالن نمایش را فرا می‌گیرد، پرده قرمز به کنار رفته و سکوت حاکم بر سالن را تشویق و احساس گرم تماشاگران به یکباره می‌شکند و سالن در میان هیاهوی تماشاچیان به وجد می‌آید.

ایرنا: سکوت مطلق برای چند ثانیه تمام سالن نمایش را فرا می‌گیرد، پرده قرمز به کنار رفته و سکوت حاکم بر سالن را تشویق و احساس گرم تماشاگران به یکباره می‌شکند و سالن در میان هیاهوی تماشاچیان به وجد می‌آید.
حرکت موزون بازیگران بالبخندهای پیاپی، شادی رابه بینندگان هدیه می‌دهد ولی در حاشیه پنهان صحنه، حلقه‌اشک در چشمان صحنه‌گردانان و کارگردان تئاتر حکایتی عمیق از دل پردرد آنان است.
سال‌هاست به رغم وعده‌های رنگارنگ مسوولان، هنرهای نمایشی از محدودیت‌ها و کاستی‌های متعددی رنج می‌برند و گویا گوش شنوایی برای شنیدن این رنج‌هانیست.
تئاتر همواره به‌عنوان یکی از هنرهای تاثیرگذار، فرهنگ ساز درتغییر نگرش انسان به زندگی مطرح است اما دردهای کهنه آن را التیام و پایانی نیست.
جمعی از بازیگران و عوامل‌اجرایی تئاتراستان مرکزی معتقدند: حمایت کمرنگ مسوولان امر از تئاتر، این هنر را در آستانه فراموشی قرار داده‌است.
یک کارگردان تئاتر گفت: توجه نکردن جدی به این رشته هنری، به خصوص در شهرستان‌ها، مشکلات زیادی برای بازیگران و عوامل اجرایی ایجاد کرده‌است.
"ناصر کریمی نیک" افزود: نبود فضای مناسب برای تمرین، اعتبارات ناچیز و مشکلات اداری اخذ مجوز، از مهمترین مشکلات تئاتر در شهرستان‌هااست که مسوولان باید چاره‌ای جدی برای رفع آنان بیندیشند.
وی اضافه‌کرد: تارفع نشدن چنین مشکلاتی، نمی‌توان شاهد اجرای نمایش‌های قوی و مناسب از سوی گروه‌های نمایشی به ویژه، شهرستانی‌ها بود.
"حسام‌الدین اعلامی" یک کارگردان محلاتی نیز گفت: دست بسیاری از عوامل اجرایی و بازیگران‌به‌دلایل مختلف بسته است و نمی‌توان امیدبه آینده‌ای روشن و پیشرفت در این حرفه داشت.
وی افزود: تمام امکانات وحمایت‌های مالی مسوولان وزارت فرهنگ وارشاداسلامی تنها معطوف به گروههای نمایشی تهرانی است.
وی گفت: نبود مکان مناسب تئاتر، هنری نبودن دید مدیران و مسوولان اجرایی و نداشتن حداقل امکانات و کمبود اعتبارات از مهمترین مشکلاتی است که تئاتر شهرستان‌ها باآن روبرو است.
یک بازیگر تئاتر شهرستان ساوه نیز گفت: اجرای نقش در تئاتر تمام حواس را درگیر می‌کند و در صورت داشتن مسایل حاشیه‌ای، بازیگر نمی‌تواند نقش خود را به نحو احسن ایفا کند.
"مریم رزازی" افزود: با توجه به اینکه زنان نقش عمده‌ای دراجرای تئاتربر عهده دارند مشکلات اجرا برای آنان به سبب برخی حساسیت‌ها دوچندان است.
کارشناس آموزشی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: تازمانی که به تئاتر به عنوان یک صنعت اقتصادی و درآمدزا در کشور نگاه‌نشود امیدی به رفع مشکلات و تنگناهای آن نیست.
استاد "رامین محمودیان" افزود: متاسفانه در ایران هنرهای تک نفری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و هنرهای جمعی مانند تئاترهنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده‌است.
وی اضافه کرد: مخاطب شناسی به صورت تخصصی و کارشناسی در هنرهای نمایشی انجام نشده و معلوم نیست آثار تولیدی برای چه کسانی ساخته می‌شود.
وی افزود: برقراری یک سیستم آموزشی برای کارگردانان و عوامل اجرایی شهرستان‌ها با حضور اساتید و صاحب نظران در ارزیابی آثار تولیدی آنان موثر است که تاکنون به این مهم کمتر توجه شده‌است.
استاد "محمودیان" گفت: مادامی که تئاتر ایران مطابق بااستاندارد جهانی حرکت نکند و از حاشیه به متن نیاید نمی‌توان انتظار داشت که عقب ماندگی‌های آن جبران شود.
وی، تبدیل کردن فرهنگ سمعی به فرهنگ بصری، انتخاب مدیران فرهنگی و هنری از میان اشخاص دردآشنا، توجه جدی به مباحث پژوهشی و آموزشی را از مهمترین راه‌کارهای حل مشکلات هنرهای مختلف به ویژه تئاتر دانست.
سرپرست اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی گفت: بالا بردن کیفیت اجراها توسط گروه‌های شهرستانی در بهبود وضعیت‌این هنر و جذب تماشاگر بسیار موثر است.
"سعید آهنگران" افزود: محدود شدن تئاتر به جشنواره‌ها از موانع و آفت‌های این هنراست که باید بااجرای صحنه‌ای و خیابانی به صورت عمومی‌از سوی گروه‌ها برطرف شود.
وی از همه گروه‌های هنری خواست به رغم تمامی کاستی‌ها و مشکلات به رسالت هنرنمایش وفادار مانده و از ورطه مخاطره آمیز" هنربرای هنر" به‌دور باشند.
وی‌اضافه کرد: هم اینک در استان مرکزی سالن مختص اجرای تئاتربا ویژگی‌های لازم وجود ندارد و تعداد انگشت شماری سالن چندمنظوره مورد استفاده گروه‌های نمایشی قرار می‌گیرد.