در حال بارگذاری ...

برای تماشای ”نمی دونم فردا چی می شه” وارد یک کافه تعطیل می شوید

کارگردان نمایش "نمی دونم فردا چی می شه"، با بیان اینکه این اثر یک تئاتر کافه ای است، گفت: نمایش در فضای یک کافه تعطیل اجرا می شود و روایتگر برشی از زندگی دو انسان است. 

"سمیرا مهدوی" در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، با بیان اینکه در نمایشنامه تنسی ویلیامز به روابط میان انسان ها پرداخته می شود، اظهار کرد: این نمایشنامه دارای مؤلفه هایی است که قابلیت اجرا در کافه را دارد.  اتفاقاتی را که تنسی ویلیامز در اثرش ایجاد کرده، به یک کافه تعطیل بردیم. ویلیامز این نمایشنامه را 30 سال پیش به نگارش درآورده و ما با دراماتورژی موضوعات آن را آدابته کردیم و برشی از اتفاقات میان دو فرد را در یک کافه تعطیل به تصویر کشیدیم. 
وی با اشاره به اینکه تئاتر کافه ای شاخه ای از تئاتر محیطی است، بیان کرد: در این گونه نمایشی، از هر محیطی در مجموعه تئاترشهر می توان استفاده کرد. با توجه به اینکه مجوز برای تئاترهای محیطی تنها در کافه صادر می شود، بیشتر نمایش های محیطی از شاخه کافه ای هستند. 
مهدوی شیوه اجرایی نمایش را برگرفته از متن دانست و تشریح کرد: برخلاف کارهای کافه ای، که تعامل در آن ها حرف اول را می زند، در این اثر سکوت های طولانی و سخت حاکم است و از میزانسن های سینمایی استفاده شده است. یک مؤلفه مهم در شیوه اجرایی کار آن است که تماشاگران وارد یک کافه تعطیل می شوند و شخصیت ها گویی مخاطبان را نمی بینند. 
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در این اثر سعی کرده از قراردادهای تئاتر دور و به زندگی نزدیک شود، تصریح کرد: به تماشاگران اجازه می دهیم وارد زندگی خصوصی زن و مرد نمایش بشوند و برشی از زندگی آن ها را ببینند. بازی ها بدون اغراق است و مخاطب باید از نزدیک شاهد این اتفاقات باشد. ما صندلی هایی جدا لا به لای میزهای کافه قرار دادیم که خالی بودن کافه را تشدید می کند؛ آنگونه که گویی تماشاگر در این 45 دقیقه نامحسوس است. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تماشاگران همیشه در کافه ها کارهای کمدی دیده اند، این بدان معنا نیست که در همه حال باید شاهد این گونه نمایشی باشند. ممکن است یک تراژدی در تئاتر کافه ای اتفاق بیفتد. بنابراین هر تئاتری را باید با خصوصیات و شکل خاص آن اثر دید. در این نمایش سکوت و ارتباط چشمی از اهمیت خاصی برخوردار است و صحنه جایگاه تماشاگر است. 
گفتنی است، نمایش "نمی دونم فردا چی می شه" به کارگردانی سمیرا مهدوی هر روز ساعت 17 در کافه تریای تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر اجرا می شود. عوامل این نمایش عبارت اند از: راحله طاهری و محمدعلی حسین علی پور بازیگر، سلما سلامتی دراماتورژ، علی کوزه گر عکاس و نورپرداز، مریم ابراهیمی دستیارکارگردان و کیوان محمدی مدیر صحنه.