در حال بارگذاری ...

نگذاریم چراغ تعزیه خاموش شود

همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری ماه محرم فرهنگسرای نیاوران برای چهارمین سال متوالی میزبان اجرای مراسم تعزیه عاشورایی است. این مراسم از اول تا دهم محرم (۱۴ تا ۲۳ آبان ماه) با حضور گروه تعزیه "راویان عشق"به سرپرستی امیر زینلی در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، امیر زینلی، که پیش از این در سال 90 نیز تجربه اجرای تعزیه در فرهنگسرای نیاوران را داشته، خواستار توجه جدی مسئولان و متولیان امور فرهنگی و هنری به مقوله تعزیه شد و اظهار کرد: این گروه تعزیه یکی از گروه های جوان و مستعد کشور محسوب می شود که از سال 81 با این عنوان فعالیت خود را آغاز کرده و در سوگواره ها و برنامه های متنوع و متفاوت فرهنگی و مذهبی حضور داشته است.
سرپرست گروه "راویان عشق" با اشاره به بهبود شرایط هنر تعزیه در سال های اخیر بیان کرد: تعزیه هنری است در خدمت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و همیشه، حتی در گذشته های دور که از اجرای آن جلوگیری می‌شد، مخاطبان خود را داشته و مردم ایران دست از تعزیه خوانی برنداشتند. مسئله مهم این است که تعزیه باید اجرا شود تا دیده شود و البته در سال های اخیر زمینه اجرای مراسم تعزیه بیش از گذشته وجود داشته است که امیدواریم شاهد گسترش و پیشرفت این هنر باشیم.
زینلی، به عنوان یکی از تعزیه خوانان و اساتید باسابقه این هنر، با بیان اینکه آموزش تعزیه باید به صورت سازمان یافته و علمی دنبال شود، اذعان کرد: تعزیه با مردم رابطه نزدیک و عمیقی در همه ادوار داشته و نمی توان آن را به فراموشی سپرد، اما امروز که تعزیه از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، وظیفه ما و مسئولان سخت‌تر شده، زیرا باید از لحاظ آموزش و اجرا بیشتر به آن رسیدگی شود. به نظر من ما باید مدرسه تعزیه داشته باشیم و این هنر به صورت آکادمیک آموزش داده شود. این روزها جوانان زیادی به این هنر روی آورده‌اند و از آموزش این حوزه استقبال می‌کنند. به عنوان مثال گروه ما "راویان عشق" گروه جوانی است که نه تنها در ایام سوگواری محرم و صفر، بلکه در بقیه سال نیز به تمرین و اجرای تعزیه می‌پردازد.
این تعزیه خوان باسابقه به امکان اجرای تعزیه در مراسم مختلف اشاره کرد و گفت: تعزیه تنها به محرم و صفر یا ایام سوگواری اختصاص ندارد. ما تعزیه های بسیار خوب و مناسبی برای ایام عید و دیگر مناسبت ها داریم. به طور مثال مجلس تعزیه غدیر خم یا فتح خیبر از تعزیه های بسیار زیبا و جذاب است که به فراموشی سپرده شده و تنها در ایام سوگواری اجرا می شوند.
زینلی با اشاره به اینکه تحریف تاریخ و خواندن برخی از متون نادرست و روایات غلط، یکی از آسیب های جدی تعزیه است، خاطرنشان کرد: باید به این نکته اشاره کنم که تحریف‌ها و اشتباهاتی هم در اشعار و اجرا‌های گروه‌های مختلف صورت می‌گیرد که ما برای کمتر کردن این مشکلات تلاش هایی انجام داده ایم. بنده سه جلد کتاب در این حوزه به چاپ رسانده‌ایم که تمامی موارد مطرح شده در آن زیر نظر حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفته است. در گزینش نسخه ها سعی شده از روایات و داستان های صحیح و موثق استفاده شود. باید تعزیه را از فضای خرافات و حکایت های غیرواقعی دور کنیم، ولی باید براساس این کتاب‌ها و این اقدامات تحقیقاتی حمایت شود تا گروه ها به آن ها رجوع کنند.
سرپرست گروه "راویان عشق" همچنین در خصوص اجرای مجالس تعزیه در فرهنگسرای نیاوران تشریح کرد: تعزیه به حمایت و همراهی مسئولان فرهنگی و هنری نیاز دارد. مردم نشان داده اند که به این هنر علاقه دارند و از آن استقبال می کنند. مراسم تعزیه عاشورایی امسال برای چهارمین سال پیاپی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و استقبال مردم در هر سال بیشتر می شود. با توجه به سرمای هوا، مراسم تعزیه در داخل تالار برگزار می شود و در برخی از شب ها استقبال علاقه مندان به مراتب بیشتر از ظرفیت تالارهاست. تداوم و استمرار برگزاری این برنامه یکی از نکات مثبت و امتیازات مهم آن در منطقه نیاوران است. باید از حسن توجه مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از فرهنگسرای نیاوران، که این برنامه را با نظم و به صورت مستمر دنبال می کنند. به نظر من مردم ما باید این امکان را پیدا کنند، تشکر کنم  تا در شهرها و مناطق مختلف کشور تماشاگر تعزیه باشند. حالا که بسیاری از تکیه های قدیمی تعزیه در شهرهای بزرگ تعطیل شده اند، نگذاریم چراغ تعزیه خاموش شود و در شهرها این هنر از یاد مردم برود. اینکه در نیاوران و در یکی از مناطق مهم تهران هر ساله برنامه تعزیه به صورت منظم برگزار می شود و مخاطبان این برنامه به خوبی از آن ها استقبال می کنند، یک اتفاق مبارک است که شایسته قدردانی است، اما امیدوارم در شهرها و مناطق دیگر هم شاهد برگزاری این برنامه ها به صورت مستمر باشیم.
زینلی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری مجالس تعزیه و حمایت از هنرمندان فعال در این هنر اصیل و با قدمت تصریح کرد: تعزیه را باید از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار داد. اول اینکه هنری است در مسیر ابراز ارادت به اهل بیت (ع) و از قداست خاصی برای مردم و محبان اهل بیت(ع) برخوردار است. از سویی رشته های گوناگون و متنوع هنری در تعزیه فعالیت می کنند. تعزیه شامل هنر بازیگری، شاعری و همینطور شعرخوانی، شناختن آواز و موسیقی، هنر خوشنویسی، موسیقی تعزیه، طراحی لباس و حتی ساخت ابزارآلات و یا مجسمه سازی می شود. افراد زیادی در کنار این رشته فعالیت دارند و حتی امرار معاش می کنند. ساختن تجهیزات و لباس تعزیه به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد. با این شرایط نباید بگذاریم چنین هنر اصیل و ارزشمندی فراموش شود و یا حتی در جامعه کمرنگ شود. امیدوارم در جهت ابراز ارادت به وجود مقدس امام حسین (ع)، این هنر دینی را مورد حمایت و توجه جدید قرار دهیم.