در حال بارگذاری ...

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کنگره تئاتر، بستری برای آسیب شناسی تئاتر کشور

دکتر ایمانی با اشاره به اهداف کنگره و لزوم اهتمام به ضرورت ها و مشکلات تئاتر کشور، اظهار داشت: بی تردید، بررسی موانع رشد و م عضلاتی که در پیش روی تئاتر کشور قرار دارد و شناخت، مطالعه و ارزیابی کارشناسانه تئاتر از زوایای مختلف، مستلزم این است که تئاتر را به مثابه یک هنر در گستره کشور و در مقیاس کلان آن ببینیم و در این راه از همه کسانی که در این حوزه در نقاط مختلف کشور فعال هستند یاری بطلبیم.

اولین جلسه شورای برگزاری کنگره بزرگ تئاتر کشور با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.
در این جلسه که با حضور اعضای شورای برگزاری کنگره آقایان حسین پارسایی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه، اردشیر صالح پور، محمد خزاعی، محمد حیدری، مهرداد رایانی، محمد دشت گلی و محمد اطبایی برپا شد، دکتر ایمانی با اشاره به اهداف کنگره و لزوم اهتمام به ضرورت ها و مشکلات تئاتر کشور، اظهار داشت: بی تردید، بررسی موانع رشد و م عضلاتی که در پیش روی تئاتر کشور قرار دارد و شناخت، مطالعه و ارزیابی کارشناسانه تئاتر از زوایای مختلف، مستلزم این است که تئاتر را به مثابه یک هنر در گستره کشور و در مقیاس کلان آن ببینیم و در این راه از همه کسانی که در این حوزه در نقاط مختلف کشور فعال هستند یاری بطلبیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است بر مبنای شناخت و ارزیابی کارشناسانه و علمی و اصولی به تصمیم گیری پیرامون هنر تئاتر بپردازیم لازم است برای دستیابی به چشم اندازی دقیق و واقعی هرچه بهتر و عمیق تر، دیدگاهها و نقطه نظرات اهالی این هنر اعم از پیشکسوتان و جوانان را مد نظر قرار دهیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شناخت وضعیت موجود و آشنایی اهالی تئاتر با سیاست های دولت جدید در حوزه فرهنگ و هنر و تئاتر را از جمله اهداف کنگره بزرگ تئاتر کشور عنوان کرد و ادامه داد به یقین، این گردهمایی می تواند تئاتر کشور را در حرکت های آینده در انطباق بیشتری با سیاست های کلان فرهنگی دولت قرار دهد و تئاتر کشور هم در این همگرایی و همسویی بهتر می تواند از ظرفیت ها و امکانات به رشد و توسعه خود ادامه دهد و حمایت بیشتری را جلب نماید.
وی افزود: تاکنون، سابقه نداشته است که همه فعالان حوزه تئاتر کشور زیر یک سقف گرد هم آیند و کنگره، این فرصت و امکان را فراهم می سازد.
به گفته وی، اجتماع هنرمندان استانی و شهرستانی در کنار هنرمندان مرکز و تبادل تجربیات و دیدگاهها، فضایی را برای تئاتر کشور فراهم می سازد تا موانع و وضعیت را بهتر و ملموس تر بشناسند و در یک نشست هماهنگ با مدیریت جدید تئاتر کشور به ترسمی افق های تازه بنشینند و زمینه ساز بالندگی و شکل گیری حرکت های جدید شوند.
دکتر ایمانی خشخو برپایی کنگره بزرگ تئاتر را نشانگر فراگیری رویکردها و سیاستهای متولیان فرهنگی هنری کشور خواند و عنوان کرد: همانطور که سیاستهای دولت نسبت به مقوله های مختلف کل گستره کشور هست و توجه دولت به استان ها و شهرستان ها و آحاد مختلف مردم است ما هم در نظر داریم در حوزه هنر توجه صرفا به مرکز نباشد بلکه کل استان ها و شهرستان ها مورد نظر است و در تخصص منابع هم سهم شهرستان ها باید مد نظر قرار گیرد.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حرکت های جدید شکل گرفته در حوزه تئاتر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی خاطر نشان ساخت: امیدواریم با همکاری همه اهالی تئاتر کشور و صنوف شاهد رشد چشمگیر و تحولات اساسی و ثمربخش در این زمینه باشیم.
وی جذب مخاطب را از مشکلات این حوزه خواند و اظهار داشت: در این راستا هم بر این باوریم با اتخاذ سیاست ها و راهکارهای موثر شاهد شکستن دایره مخاطبان از حیطه خاص هنرمندان و تعمیم و گسترش آن به طیف های مختلف مردم باشیم.
دکتر ایمانی با بیان اینکه در صورت همکاری، پیگیری و مشارکت جدی تر هنرمندان، زمینه های حمایت بیشتر هم بوجود می آید گفت: با تعامل موثر و مشارکت جدی هنرمندان و می توان تاثیرات مهم تئاتر و هنر نمایش را در روند توسعه فرهنگی کشور شاهد بود.وی تصریح کرد: اثرات خوبی که کشورهای دیگر استفاده کردند .ما هنوز استفاده نکردیم و علت آن این است که هنوز تئاتر و هنرنمایش در کشور ما در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است.
معاون هنری وزیر، کنگره بزرگ تئاتر کشور را اولین قدم در راستای شکستن دایره کوچک مخاطبان تئاتر خواند و ادامه داد: این حرکت، قدم اولی است در راستای سیاست های دولت جدید که انشاء الله با حضور پیشکسوتان و صاحب نظران و ارتباط تنگاتنگ آنها با مدیریت جدید تئاتر کشور به ثمر نشیند.
در این جلسه اعضای شورای برگزاری به بررسی ابعاد و گستره برنامه ها و راههای برپایی باشکوه و مناسب این کنگره پرداختند.