در حال بارگذاری ...

اجرای ”ریچارد دوم” سخت ترین کار زندگی ام است

کارگردان نمایش "ریچارد دوم" این نمایش را دشوارترین اثر اجرایی شکسپیر دانست و گفت: اگر ده سال دیگر هم روی این نمایشنامه کار شود، باز هم کم است. اجرای این نمایش سخت ترین کار زندگی ام است.

مهدی کوشکی در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، اظهار کرد: نمایشنامه "ریچارد دوم"  گرچه مردمی است، اما یکی از سخت ترین آثار برای اجراست. حتی از نمایش "هملت"،  نیز که می گویند هیچ اتفاق از پیش برنده ای در طول آن نمی افتد و اتفاقات عرضی است، مشکل تر است. همانگونه که بروک "رویای نیمه شب" را پنج بار کارگردانی کرد، این نمایش نیز قابلیت این اتفاق را دارد.
وی با بیان اینکه متن 80 بار بازنویسی شده است، تشریح کرد: برای اجرای این نمایش پژوهش های بسیاری انجام دادیم. برای این اجرا به کارناوال های فوتبالی با همان ساختار و ادبیات رسیده بودیم، زیرا "ریچارد دوم" بسیار هوادارگونه است. قرار بود این کار در تالار حافظ به صورت چهارسویه اجرا شود. به نظرم تجربه بسیار نویی بود که متاسفانه امکان اجرا در این تالار را به دست نیاوردیم. بعد از آن با تعدادی از بچه های گروه و عده ای از شاگردانم، که تازه وارد عرصه بازیگری شده اند، به صورت آموزشی این کار را برای اجرای عمومی تمرین کردیم.
وی استیلت واکر را به عنوان ابزاری که در کارناوال استفاده می شود، معرفی و اذعان کرد: بهره گیری از چوب پا یک انتخاب جمعی است. ما از کارناوال های زیادی بهره بردیم تا ببینیم از چه چیزی می توان استفاده کرد. در تمام آثار شکسپیر فضایی برای قصه های جن و پری و داستان های ماورائی وجود دارد و این قابلیت را برای کارگردان فراهم می کند که از آن نهایت استفاده را ببرد. بنابراین بچه ها روی چوب پا رفتند که معمولاً در کارناوال ها از آن استفاده می شود که خود این موضوع شباهت بسیاری به تفسیر اوج و سقوط پادشاهی نیز دارد.
وی با سخت توصیف کردن استفاده از این ابزار خاطرنشان کرد: تمرین با این وسیله هشت ماه طول می کشد و حدود دو ماه زمان می برد تا افراد بتوانند با این چوب ها راه بروند. اکنون بازیگران گروه با مهارت کامل می توانند از استیلت واکر استفاده کنند در واقع در این نمایش از استیلت واکر استفاده دراماتیک شده است.
کوشکی برخورد مخاطبان را در مواجهه با نمایش صفر و صد دانست و توضیح داد: تعداد زیادی از مخاطبان، این اثر و نحوه اجرا را دوست داشتند و از آن دفاع کردند و عده ای آن را نپسندیدند. یکی از مهم ترین ویژگی های کارناوال ها مواجهه با تماشاگر است و این مسئله همیشه این فضا را به من القا کرده که کار را تعییر دهم. تا همین امروز، که یک هفته از اجرا گذشته، در حال آزمون و خطاییم و دیالوگ ها را تغییر می دهیم و در واقع هنوز تمرین می کنیم. این نمایش قصه محور است و تجربه عجیبی نیست.
وی در پایان با تأکید بر اینکه تاکنون 400نفر با وجود ظرفیت 45 نفره تالار به دیدن این نمایش آمده اند، تصریح کرد: تا زمانی که به تالارهای دیگر دعوت نشده ایم، برای اجرا به آنجا نخواهم رفت. شکل به دست آوردن یک تالار برای اجرای عمومی درست نیست. ما به فضایی نیاز داشتیم که مانند اتاق بسته ای باشد؛ به گونه ای که آدم ها در آنجا مانند چوب کبریت حبس شوند. مخاطبان نسبت به شناختی که از یک هنرمند دارند، به دیدن اثرش خواهند رفت، نه اینکه تالار نمایش کجاست. تالار "سه نقطه" برای اجرای نمایش مناسب بود.
گفتنی است، نمایشنامه "ریچارد دوم" با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی مهدی کوشکی از 12 آبان ماه، با ظرفیت محدود 50 نفر در هر اجرا در تماشاخانه "سه نقطه" به صحنه می رود.
نمایشنامه "ریچارد دوم"، که از آثار تاریخی – تراژدی شکسپیر است، داستان سقوط "ریچارد دوم"، پادشاه جوان انگلستان، را روایت می کند که در سال 1400 میلادی در زندان پمنرت به قتل می رسد. بازیگران این نمایش عبارت اند از: سجاد باقری، حسین خدارحمی، شادی دهقان، ارغوان راستی، آیدا رضایی، هاشم شاکری، نسیم مقدم، میلاد نصراللهی و ایمان نوبختی.
"ریچارد دوم" هر روز به جز شنبه ها، در دو نوبت 18 و 20 به مدت 20 شب در تالار استاد شکیبایی تماشاخانه "سه نقطه" واقع در میدان ولی عصر، بلوار کشاورز، بعد از خیابان فسطین، خیابان کبکانیان، نبش کوچه مرتضی زاده، پلاک 10 به صحنه می رود.