در حال بارگذاری ...

داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای دیدگاه فنی داشتند

کارگردان نمایش «سمفونی استخوان‌های ترک‌خورده»، که امسال از شهرستان دهلران استان ایلام در جشنواره تئاتر منطقه یک یاسوج شرکت کرده و اثرش به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده، می گوید: امسال تنوع و تخصص داوران باعث شد، کارهای خوب دیده شوند. در میان داوران امسال، نگاه فنی ای وجود داشت که موجب شکل‌گیری بحث تخصصی میان آن ها شد.

"سعید خیراللهی" در گفت‌ وگو با سایت ایران ‌تئاتر با اشاره به داوری‌های تخصصی جشنواره تئاتر منطقه‌ای اظهار می کند: طبق نظر دکتر قطب الدین صادقی، به عنوان یکی از سه داور جشنواره تئاتر منطقه یک، مبنی بر اینکه اثر یک کارگردان باید با زادگاهش ارتباط داشته باشد، تصمیم گرفتم در نمایش «سمفونی...»، دغدغه‌های استان ایلام و بحران‌هایش را نشان دهم. نمایش ما یک کار چندوجهی با ترکیبی از آواها، زبان‌های کُردی و فارسی، موسیقی، ادبیات بومی و جغرافیای خاص این منطقه است.
وی در ادامه می افزاید: دهلران یک شهر مرزی است که به خاطر پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی، امروز شرایط ویژه‌ای دارد. من تمام متونی را که برای اجرای نمایش می‌نویسم، معمولاً بر اساس موقعیت جغرافیایی زادگاهم خلق می‌کنم. «سمفونی...» نیز یکی از نوشته‌های خودم در گروه هنری «ری‌را» است که از سال 82 تا امروز در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر، اعم از صحنه‌ای و خیابانی، حضور مستمری داشته است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه داستان نمایش «سمفونی...» درباره آدم‌های دهه 90 و مشکلاتی است که پس از جنگ برای آن ها ایجاد شده،  تشریح می کند: سعی کرده‌ام با یک طنز سیاه، موقعیت آدم‌هایی را نشان دهم که روی یک تپه در حال جست‌وجوی گنج و برخی دیگر به دنبال پیکر شهیدند و در این میان دو روح نیز متعلق به یک سرباز امروزی و یک سرباز هخامنشی بر سر موضوعات مختلف بحث می‌کنند و درگیر می‌شوند.
خیراللهی همچنین با انتقاد از وضعیت تئاتر و برگزاری جشنواره‌ها  تصریح می کند: باید دست مسئولان و برگزارکنندگان چنین جشنواره‌هایی را بوسید که با این اوضاع و احوال اقتصادی در کشور، جشنواره‌هایی مثل تئاتر استانی و منطقه‌ای را برگزار کردند. جشنواره تئاتر منطقه‌ای امسال نسبت به سال‌های گذشته، بهتر بود و رنگ و بوی خوبی داشت. به نظرم باید به این جشنواره اهمیت بیشتری داده شود.