در حال بارگذاری ...

انجمن تعزیه ایرانیان به منظور اشاعه این هنر ماندگار تشکیل شده است

رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان، با تأکید بر اینکه هنر تعزیه متولی ای در کشور ندارد، می گوید: تعزیه هنری ماندگار در عرصه هنرهای دینی است و انجمن تعزیه ایرانیان به منظور اشاعه این هنر تشکیل شده است.

"داوود فتحعلی بیگی" در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، با اشاره به اینکه تعزیه هنری حساس و ظریف است، اظهار می کند: طی سال های اخیر شاهد رواج این هنر بوده ایم، اما در برخی مناطق، تعزیه از نظر کیفی رو به افول می رود، زیرا هیچ شخص یا نهادی به ساماندهی آن نمی پردازد. در این راستا انجمن تعزیه ایرانیان به منظور ساماندهی شبیه خوانان تشکیل شده است، گرچه این مسئولیت گسترده تر از توانایی یک انجمن است.
وی فعالیت انجمن را خارج از حیطه اجرای تعزیه می داند و تصریح می کند: به دنبال شناسایی شبیه خوانان، عضوگیری و پژوهش هستیم تا نیازهایی را که دیگران نمی توانند برآورده کنند، شناسایی و رفع کنیم. تهیه فیلم های آموزشی، برگزاری کارگاه های آموزشی و گردآوری و شناسایی نسخ معتبر از فعالیت های این انجمن است. با قرار دادن این نسخه های معتبر در اختیار هنرمندان می توانیم از آسیب های پیش رو جلوگیری کنیم.
فتحعلی بیگی فعالیت های چند ماه گذشته انجمن تعزیه ایرانیان را مثبت ارزیابی کرده و توضیح می دهد: تاکنون بیش از 2000 نفر عضو این انجمن شده اند و این عضوگیری ادامه دارد. همچنین قرار است از طریق طرح تکریم به تعدادی از اعضاء مستمری تعلق بگیرد. از سوی دیگر نشستی پژوهشی در ارتباط با نسخ خطی داشتیم که امیدواریم این روند ادامه یابد. در آینده نیز برنامه ریزی های گسترده تری خواهیم داشت.
رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان با بیان اینکه نخستین شعبه انجمن تعزیه ایرانیان خراسان شمالی در شهرستان شیروان افتتاح شده است، تشریح می کند: اعلام کرده بودیم هر شهرستانی در صورت حضور 50 عضو در انجمن تعزیه، می تواند تقاضای دایر کردن شعبه انجمن تعزیه را داشته باشد که این اتفاق برای خراسان شمالی رخ داد. دایر شدن این شعبه قطعا در همکاری شبیه خوانان منطقه تأثیرگذار خواهد بود.
گفتنی است، علاقه مندان برای کسب اطلاع از فعالیت های انجمن تعزیه ایرانیان می توانند به سایت انجمن به نشانی WWW.ir-tazyeh.ir مراجعه کنند.