در حال بارگذاری ...

در مسایل اعتقادی مردم کمبود بودجه نداریم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در مجلس تعزیهخوانی شهادت حضرت قاسم (ع)، که از سوی گروه "راویان عشق" شهر قم در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، اعلام کرد: بحث محدودیت بودجه در حوزه مسایل اعتقادی مردم مطرح نیست.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی معاونت امور هنری، علی مرادخانی درباره برنامه‌های این معاونت در حمایت و حفظ میراث تعزیه ایران اظهار کرد: بنده به طور کلی به تصدی‌گری دولت در همه فعالیت‌ها اعتقاد ندارم. البته بی تفاوتی را نیز نمی پذیرم و معتقدم باید حمایت‌ کنیم. تمامی مراسم مذهبی خاستگاه مردمی دارند و نتیجه حاصل از مداخله دولت در این مراسم قابل مقایسه با فعالیت هایی که به صورت خودجوش و مردمی انجام می شود،  نیست. به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم خودشان همکاری داشته باشند.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: بحث محدودیت بودجه در حوزه مسائل اعتقادی مطرح نیست. ما در این موارد نه تنها بودجه کم نداریم، بلکه حمایت نیز می کنیم. اما باید کسانی را که در این حوزه مامورند تقویت کنیم، چون فرهنگ ورود به این موضوعات مهم است. مثلا بنیاد تعزیه تاسیس شده که باید روی بسیاری از مسایل کار کند. از جمله خرافه هایی که در آینده ممکن است تبدیل به میراث شود، باید از حیطه مسایل اعتقادی زدوده شود و بنیاد تعزیه روی واقعیت ها و سنت ها کار کند. در حوزه نمونه‌سازی ها موافقم که دولت وارد شود، اما باید به صورت ویژه و نمونه باشد.
مرادخانی درباره احداث تالار ویژه نمایش های آیینی و سنتی در کنار تالار سنگلج اذعان کرد: من موافق ساخت این تالار هستم و این موضوع در حال بررسی است. سنگلج موجودیتی دارد که با خاطرات اهالی تئاتر عجین شده و باید از چند منظر به توسعه آن نگاه کنیم؛ به طوری که این توسعه به حفظ هویت اصلی اش هم کمک کند. ما در این زمینه با شورا و شهرداری مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی پس از پایان مجلس تعزیه و گفت و گو با اعضای گروه تعزیه، با اشاره به اینکه در کشور ترکیه در مراسم سماع قونیه برنامه به شکلی اجرا می شود که همه چیز در وسط است و مردم دور تا دور، این مراسم را می بینند، خاطرنشان کرد: مراسم تعزیه نیز باید از چند زاویه امکان تماشا داشته باشد که البته اینجا به دلیل وضع هوا و سرما، امکان اجرا در فضای بیرونی نبود و دستمان بسته بود.
مرادخانی با تشکر از گروه اجرایی تعزیه گفت: افراد گروه تسلط خوبی بر صدا داشتند و کسی خارج نخواند و این موضوع معمولا کم تر دیده می شود.
در پایان، گروه تعزیه "راویان عشق" سه جلد کتاب تصحیح نسخ تعزیه را تقدیم معاون امور هنری کردند و حمایت دولت برای اجرای این نسخ را خواستار شدند.
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری، فرهنگسرای نیاوران برای چهارمین سال متوالی میزبان اجرای مراسم تعزیه است. این مراسم از اول تا دهم محرم (14 تا 23 آبان ماه) با حضور گروه تعزیه "راویان عشق" به سرپرستی امیر زینلی در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود.