در حال بارگذاری ...

دعوت چهار جشنواره بین المللی از نمایش ”صندلی ها” با حضور کودکان معلول

کارگردان نمایش "صندلی ها" از پذیرش این نمایش در چهار جشنواره بین المللی با حضور کودکان معلول و کم توان ذهنی خبر داد و گفت: این سومین اثری است که با تمرینات و ممارست بسیار این کودکان به صحنه می برم.

حسین رحیمی در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش را از اردیبهشت ماه 91 آغاز کرده، توضیح داد: این تمرینات، با وجود نقص های بسیاری که این افراد با آن ها درگیرند، با 9 ساعت در طول روز آغاز شد. سه شخصیت در این نمایش حضور دارند؛ شنو قادری کودکی با فلج مغزی 50 درصد،  مهران قندهاری سندرم داون و امین جهانگیری دچار بیماری فلج مغزی و ناشنواست.
وی با بیان اینکه این نمایش تاکنون به دلیل برخورداری از سطح کیفی و اجرایی مناسب موفق به کسب دعوت نامه رسمی از چهار جشنواره بین المللی شده، خاطرنشان کرد: این نمایش تاکنون از سوی جشنواره "آرتوکیا"ی سن پطرزبورگ، "کوفا"ی بلاروس، "لیورپول" کانادا و "میدتون" آمریکا برای اجرا دعوت شده است. جشنواره "آرتوکیا" مهرماه امسال برپا شد، اما امکان شرکت در آن فراهم نشد. جشنواره "کوفار" شهریورماه سال 2014 برگزار می شود، "لیورپول" جشنواره ای است که اردیبهشت ماه با حضور 40 کشور برپا خواهد شد و جشنواره "میدتون" از 5 تا 10 اسفندماه در نیویورک برگزار می شود. نمایش "صندلی ها" در این جشنواره چهار روز اول برای ایرانیان و یک روز برای جشنواره به صحنه خواهد رفت. همچنین قرار است در جشنواره کانادا و آمریکا نیز کارگاه آموزشی ای در خصوص نقش تئاتر در زندگی معلولان و انطباق با زندگی آن ها، دراماتورژی و ... برگزار شود.
رحیمی با اشاره به آغاز فعالیت هایش با کودکان معلول و نحوه آموزش و کار کردن با آن ها اذعان کرد: 12 سال پیش یک کارگاه آموزشی برای آموزش و پرورش در مرکز توانبخشی برپا کردم. در آن محل با این کودکان آشنا شدم و به قدرت های بسیار آن ها در عین ناتوانی شان پی بردم و فعالیت های خود را آغاز کردم.
این کارگردان تئاتر "صندلی ها"ی اوژن یونسکو را پروژه بسیار مشکلی ارزیابی کرد و افزود: در ابتدا بازی های نمایشی را با این افراد انجام دادم و پس از مراحل پیش تولید، آشنایی و کار روی بدن و بیان، آشنایی با متن را آغاز کردم. در این میان نقش مادران بسیار پررنگ بود، زیرا در حفظ دیالوگ ها و توضیحات مانند منشی صحنه بودند و کم کم وارد موقعیت اصلی شدند.
رحیمی در خصوص نقش تئاتر، ایجاد کارگاه های تئاتردرمانی و تاثیر آن تشریح کرد: فعالیت هنری هنرمندان به دو بخش تقسیم می شود؛ قسمتی از آن برطرف کردن دغدغه های شخصی هنرمندان و قسمتی دیگر در راستای تزکیه و تهذیب آدم ها و کمک به اجتماع است. زمانی که نقشی را از اشخاص جامعه می گیریم، در واقع پایگاه اجتماعی آن ها را می گیریم. تئاتر این قدرت را به انسان می دهد که نقش های متفاوت کسب کند و هویت به دست آورد. اکنون این کودکان دارای هویت و در آستانه اجتماعی شدن اند. این نقش بی بدیل تئاتر است.
گفتنی است، "صندلی ها" به کارگردانی حسین رحیمی در جشنواره تئاتر معلولان، که از 21 تا 25 دی ماه برگزار می شود، حضور خواهد داشت. نیما گودرزی و هادی مقصودی کهن (دستیاران کارگردان)، سعید حسن لو (مشاور طرح)، مهدی مشهور (مشاور کارگردان)، بنیامین اثباتی (مدیر رسانه ای)، مژده عزیزی (مدیر صحنه)، بهناز سیفی حقیقت (مدیر روابط بین الملل) و علی سعیدایی (عکاس) دیگر عوامل این نمایش اند.