در حال بارگذاری ...
...

چشم هنرمندان به جشنواره‌هاست

دومین جشنواره سراسری تئاتر تک در کرج در حالی دومین سال خود را سپری می‌کند که برخی کارشناسان معتقدند این جشنواره به اهداف خود دست نیافته است. برخی دیگر نیز از داوری، کم و کیف کارها و ... انتقاد یا تمجید می‌کنند.

مهر: دومین جشنواره سراسری تئاتر تک در کرج در حالی دومین سال خود را سپری می‌کند که برخی کارشناسان معتقدند این جشنواره به اهداف خود دست نیافته است. برخی دیگر نیز از داوری، کم و کیف کارها و ... انتقاد یا تمجید می‌کنند. گروهی معتقدند اهداف جشنواره به روز نیست و عده‌ای هم از زیر سئوال رفتن ارزش‌ها در فضای جشنواره انتقاد می‌کنند.
خبرنگار هنری "مهر" در کرج با چند تن از کارگردان‌های حاضر در جشنواره گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

فاصله از زمین تا آسمان است

خیراله تقیانی پور، فارغ التحصیل آموزشگاه آزاد هنری هفت هنر در رشته کارگردانی و بازیگری و کارگردان نمایش "سپنج رنج و شکنج"، ارزیابی خود را از جشنواره تک اینگونه بیان می‌کند: "من اولین بار است که کار در جشنواره تئاتر تک را تجربه می کنم. از لحاظ کیفی کار بچه‌ها خوب بود اما از لحاظ کمی بسیار ضعیف. سالن‌ها مشکل نور دارند و اصلاً به درد تئاتر نمی‌خورند، سالن‌هایی که برای این جشنواره اختصاص داده شده اصلاً سالن تئاتر نیست، سالن کنفرانس و سخنرانی است. بازیگر فضای کافی برای کار ندارد. با وجود اینکه استقبال عالی بود اما اکثر تماشاچیان و حتی خبرنگاران پشت در ماندند."

او درباره فاصله تئاتر تهران و کرج هم می‌گوید: "فاصله از زمین تا آسمان است. در کرج هیچ مسئولی و هیچ ارگانی از بچه‌های تئاتری و حتی خود تئاتر حمایت نمی‌کند. با وجود اینکه در کرج گروههای بسیار قوی و باتجربه در حال فعالیتند، اجرای عمومی نداریم. هنرمندان کرجی چشمشان به جشنواره‌هاست. همه سال را منتظرند تا جشنواره‌ای برپا شود و بتوانند کار کنند. حداقل چیزی که ما از تهران کم داریم یک سالن اجراست."

تئاتر شهرستان را دریابید

قاسم لطفی خواجه پاشا فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری، کارگردان نمایش "پوتین" از استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه است که درباره میزبانی کرج به "مهر" می‌گوید: "میزبانی خیلی خوب بود و تنها مشکل آن نداشتن سالن اجرای مجهز و در خور میزبانی بود .شرایط اسکان مهمان‌ها و پذیرایی مشکل نداشت و ما فقط از نبود وسایل و تجهیزات سالن رنج بردیم."


او سطح کارهای ارائه شده به جشنواره سراسری تئاتر تک را خوب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: "کارهای ارائه شده به طور کلی خوب بود. کار ضعیف کم داشتیم . بیشتر کارها بسیار قوی و حرفه‌ای هستند. اکثرهنر مندان امروز با سواد کافی وارد عرصه تئاتر می‌شوند و اکتراً هم موفقند. اما تئاتر در شهرستان از قافله عقب مانده است. بچه های شهرستان هم مانند بچه های تهران کار می کنند و زحمت می کشند، اما هنگامی که جشنواره اجرا می شود، بسیاری معتقدند کار خوب بود اما شهرستانی بود. به این دلیل که تئاتر شهرستان از آگاهی‌ها و پیشرفت‌های تئاتر بی‌اطلاع است و به دلیل نداشتن امکانات جزئی و پیش پا افتاده مثل سالن تمرین و کارگردان تحصیل کرده عقب مانده است."

تهرانی ها از تئاتر شهرستان الگو می گیرند

احمدرضا قربانی کارگردان و بازیگر تئاتر "دریایی ها" معتقد است بین تئاتر بوشهر و کرج ارتباط تنگاتنگی وجود دارد .او هم مانند سایر مهمانان معتقد است کرج در طول دو سال برگزاری جشنواره تئاتر تک سنگ تمام گذاشته اما امکانات فنی و سالنی مناسبی ندارد: " من فاصله‌ای بین تئاتر تهران و شهرستان نمی‌بینم و معتقدم تهرانی‌ها در بسیاری از کارها از شهرستانی ها الگوبرداری می‌کنند. حتی در برخی موارد کار را به طور کامل کپی می‌کنند .البته بحث اساتید جداست و اساتید تهرانی در کشور منحصر بفردند."

ما هم اندیشه ناب داریم

نیلوفر مرادی فارغ التحصیل دانشکده سینما و تئاتر در سال 76 است و تئاتر "پدر" را برای اجرا در دومین جشنواره تئاتر سراسری تک کارگردانی کرده است. او درباره جشنواره به خبرنگار تئاتر "مهر" می‌گوید: "به نظر من اندیشه‌های ناب در کرج و سایر شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی شاید بیشتر از تهران. من تئاتر حرفه ای و پرزرق و برق تهران را دوست دارم و از زیبایی آن لذت می برم. اما فکر می کنم چیزهایی که در جوهر تئاتر ناب وجود دارد در کرج و شهرستانها بیشتر از تهران یافت می شود."