در حال بارگذاری ...

بررسی بودجه بازسازی نماد تئاتری پایتخت در شورای شهر

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه، ۸ دی ماه، با حضور در محوطه بیرونی مجموعه تئاترشهر، ضمن بازدید از عملیات عمرانی زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج)، از اقدامات جدید مدیریت شهری برای بازسازی و بهسازی محوطه داخلی و بیرونی مجموعه تئاترشهر خبر داد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، مرتضی طلایی بعد از این بازدید، با اشاره به مراحل عمرانی زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) خاطرنشان کرد: در بازدیدی که به همراهی همکارانم در مجموعه شهرداری تهران و مدیریت مجموعه تئاترشهر داشتیم، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ساخت و ساز زیرگذر بودیم که می تواند نقطه عطفی برای ساماندهی فیزیکی منطقه پررفت و آمد چهارراه ولیعصر باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بخش دوم بازدید سه ساعته خود از محوطه بیرونی و داخلی مجموعه تئاترشهر افزود: بخش دوم بازدید ما به مجموعه تئاترشهر اختصاص داشت که به اعتقاد من این مجموعه از نمادهای فرهنگی کشور ماست و جزء آثار تاریخی ما محسوب می شود که معماری ایرانی اسلامی دقیقا در آن به کار رفته و از این منظر نماد منحصر به فردی است. اما متاسفانه  وقتی کسی از بیرون به تئاترشهر نگاه می کند، به عمق مشکلات آن در درون  واقف نیست. وقتی از درون به این مجموعه نگاه می کنیم و از آن بازدید می کنیم، به چند جهت برای ما تاسف آور است. اول اینکه  این مکان اثر تاریخی معماری ماست که به عنوان یک نماد فرهنگی رو به ویرانی است. دوم اینکه جایی که مرکز تربیت هنرمندان ما و عرضه هنر اصیل و بومی کشور ما یعنی تئاتر است، نباید در چنین وضعیت نامناسبی باشد و این حق جامعه  هنری ما نیست که در چنین وضعیتی به تولید آثار نمایشی مشغول  باشند. 
طلایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ما همجواری مجموعه تئاترشهر با پارک دانشجو و محوطه بیرونی را داریم که فضای تقریبا بی روحی دارد. در حالی که فکر می کنم کارکرد پارک دانشجو و محوطه عمومی تئاترشهر یک کارکرد کاملا فرهنگی هنری است. لذا در نشستی که با دوستان شهرداری منطقه 11 و مدیران تئاترشهر داشتم، توافق بر این شد که از سوی همکاران من در شهرداری کارهای مطالعاتی مبنی بر پیوستگی محوطه بیرونی این مکان با ساختمان مجموعه تئاترشهر صورت بگیرد و متناسب با کارکرد فرهنگی هنری معماری تئاترشهر، بازپیرایی و آنچه باید انجام بشود، برای این محوطه بیرونی  اعم از نورپردازی، آب نماها، تندیس ها، فضای سبز، نشانه های هنری و سایر بخش های هنری  صورت پذیرد.
وی  تصریح کرد: یکی از همین طرح های پیشنهادی، که از سوی دوستان مطرح شده، کتابخانه داخل پارک دانشجوست که می تواند با تغییر کاربری محتوایی، تبدیل به کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی و مجموعه تئاترشهر باشد. این ها کارهایی است که می توان در این مجموعه انجام داد. بر همین اساس و همانطور که اشاره کردم، صحبت هایی با دوستان انجام گرفته و قرار بر این است که این اقدامات از سوی همکاران من در منطقه 11 انجام گیرد. 
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تشریح کرد: در بخش درونی تئاترشهر هم ما از طریق همکاران خود در شورای اسلامی شهر تهران، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می توانیم در قالب لایحه و یا یک طرح برای بازسازی این اثر تاریخی پیگیری های لازم را انجام دهیم. به طور طبیعی این روند نیازمند رایزنی هایی است که باید انجام و مقدمات کار فراهم شود. البته این جمع بندی خود من است و به سهم خودم حتما برای تحقق این موضوع تلاش می کنم و فکر می کنم زمینه این موضوع هم در شهرداری و هم شورای اسلامی شهر تهران وجود دارد تا بتوانیم برای سال 93 کار بازسازی جدی این مجموعه را آغاز کنیم. به ویژه اینکه در زمانی که تالار بزرگ تهران در منطقه خاوران آماده بهره برداری است و می تواند در مقیاس جهانی مطرح  باشد،  فعال شدن آن یک فرصت خواهد بود که این اثر تاریخی و نماد فرهنگی کشور ما هم  مورد بازسازی و نوسازی کامل قرار بگیرد. 
طلایی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود:  بخش سوم، بازدید ما از مجمتع فرهنگی مذهبی ولیعصر (عج)  بود که یکی از نمادهای مذهبی ماست و  هم اکنون ساخت آن در دست اقدام است. به هر حال چهارراه حضرت ولیعصر، ضلع جنوب شرقی، مسجد حضرت ولیعصر و امتداد آن تا تالار وحدت، که باید برای توسعه فضای فرهنگی آن تلاش کرد، اقدامات زیادی می خواهد که دوستان ما در شهرداری تهران به سهم خود در صدد ارائه فعالیت های تازه اند. 
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به اینکه در طرح تفضیلی تهران بحث  هایی مبنی بر ایجاد یک مسیر فرهنگی داشتند، اذعان کرد: این طرح باید در مرحله اول خود از تئاترشهر تا تالار وحدت امتداد داشته باشد و این مجموعه جدی تر مورد توجه قرار بگیرد، تا ما بتوانیم در دوره شورای چهارم این خدمت را انجام بدهیم که این کار فرهنگی ایجاد شود و به عنوان یک اثر فرهنگی معتبر در کشورمان  برای هر گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
طلایی در پایان بیان کرد: متاسفانه غفلت هایی از هنر تئاتر در طول سالیان گذشته داشتیم و جایگاه تئاتر در آن حدی که باید باشد، آسیب دیده است. ما برای معرفی برنامه های تئاتر و نمایش ها نه تنها پولی نباید بگیریم، بلکه باید پولی هم بدهیم و مردم را به دیدن تئاتر تشویق کنیم تا هنر تئاتر در کشور ما پویاتر، کارآمدتر و تاثیرگذارتر شود. اینها به نظر من یک وظیفه است.