در حال بارگذاری ...

یادداشت ”مهشاد مخبری” به بهانه اجرای نمایش ”کرگدن”

نمایش "کرگدن"، نوشته اوژن یونسکو با کارگردانی مهشاد مخبری، از یکشنبه، ۱۵ دی ماه، در تالار محراب به صحنه می رود.

مهشاد مخبری، کارگردان این اثر نمایشی، یادداشتی را در اختیار سایت ایران تئاتر قرار داده که می خوانید: 
دنیای ماشینی و خشک امروز آستانه تحمل ما را برای مقاومت در برابر بدی ها و انگیزه هامون رو برای ساختن دنیای ایده آل پایین آورده و در نتیجه پتانسیلمون برای تبدیل شدن به کرگدن بالا رفته.
ما داریم هر روز و هر روز از هم دورتر و دورتر می شیم. کنار هم هستیم، ولی همدیگرو نمی بینیم. با هم حرف می زنیم، ولی مخاطب رو حس نمی کنیم و این مارو تنها و تنهاتر می کنه و در نتیجه هر قدرتی که به ما نزدیک بشه، به جای تلاش برای  مقابله  و مقاومت در برابرشون، ترجیح می دیم راه آسون رو انتخاب کنیم و به آن ها بپیوندیم.
فکر، آخرین کاریه که آدم های امروزی انجام می دهند. تفکر مسئولیت به همراه دارد و انسان ها ترجیح می دهند دیگری به جای آن ها فکر کند تا مسئولیتی نداشته باشند.
وجدان اجتماعی از میون رفته. وجدان اجتماعی ما تنها با لایک کردن تصویر یه کودک خیابانی، در فضای مجازی آروم می شه و مسئولیت هامون پایان گرفته تلقی میشه.
این یک نمونه است که می شود به خیلی از مشکلات اجتماعی دیگه تعمیم داد.
نمایش "کرگدن" وصف امروز ماست و این اجرا همزمان برای ما یک تجربه است. برای من و بازیگران این نمایش.
در حد بضاعتمون تلاش کردیم این نمایش بزرگ، این حرف بزرگ و این درد بزرگ رو با ساده ترین ابزاری که در دسترسمون بود به صحنه ببریم.
ابزار ما صداقت بازیگران و تخیل تماشاچی است. خواستیم تخیل تماشاچی را عنصری قوی در این اجرا بدانیم و هیچ تصویری را در ذهن او تحمیل نکنیم.خواستیم شخصیت ها در ذهن تماشاچی اون کالبدی رو داشته باشه که می شناسد.
درست یا نادرست بودنش را نمی دانیم. تجربه کردیم...