در حال بارگذاری ...
...

حلقه مفقوده‌ای که در حوزه تئاتر وجود دارد باید کشف شود

حسین صفارهرندی در مراسم افتتاحیه گفت: بر بنده و دوستان من در موضع مسئولیتی، فرض است که تلاش خود را انجام دهیم با این حال در برخی از مواقع نداشتن زبان مشترک موجب کاستی‌هایی می‌شود. با این وجود حلقه مفقوده‌ای به خصوص در حوزه تئاتر وجود دارد که باید کشف شود

بزرگترین گردهمایی اهالی تئاتر صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حسین صفار هرندی ، مشاور هنری رییس جمهور، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد حسین ایمانی خوشخو ، مدیر کل هنرهای نمایشی؛ حسین پارسایی ، رییس خانه تئاتر؛ ایرج راد، وبرخی از چهره های برجسته هنرهای نمایشی ، مدیران فرهنگی هنری کشور در تالار وحدت کار خود را آغاز کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، اردشیر صالح‌پور مجری و دبیر کنگره بزرگ تئاتر کشور ضمن تشکر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور هنرمندان حاضر در کنگره از جواد شمقدری دعوت کرد تا پیام ریاست جمهوری که به مناسبت این کنگره آماده شده بود را برای حاضران قرائت کند.
پس از قرائت پیام ریاست جمهوری، اردشیر صالح‌پور، دبیر کنگره بزرگ تئاتر کشور، در خصوص اهداف و نحوه برگزاری این کنگره سخنرانی کرد و با ذکر اهمیت وجود انجمن‌‌های نمایش به کمبود سالن‌های تئاتر موجود در شهرستان‌ها و تهران اشاره کرد.
صالح‌پور با یادآوری همکاری معاونت فرهنگی هنری، صدا و سیما، اداره کل هنرهای نمایشی، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس، بنیاد رودکی و وزیر ارشاد اسلامی، از آن‌ها مراتب تشکر و قدردانی را به جا ورد و از رضا خدادابیگی نماینده سیستان و بلوچستان در کنگره بزرگ تئاتر کشور دعوت به عمل آورد تا در مورد مضایق و تنگناهای تئاتر این خطه از کشورمان صحبت کند.
خدادادبیگی با اشاره به مشکلات نویسندگان شهرستان‌ها و دلیل کوچ آن‌ها در خصوص ذائقه هنری هنرمندان عرصه تئاتر شهرستان‌ گفت:«تماشاگران رکن اصلی تئاتر هستند و تئاتر بدون تماشاگر معنی ندارد و تا زمانی که ذائقه تئاتر شهرستان‌ها توسط داوران جشنواره‌ها تنظیم می‌شود، تمام سعی هنرمندان تئاتر بر این است که نظر داوران را جلب کنند بنابراین نسبت به مخاطبان و مردم بی‌توجه می‌شوند. محمدهادی نامور ؛ نماینده تئاتر گلستان نیز ضمن اشاره به جهت‌دهی داوران جشنواره‌ها به هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها در خصوص منزلت و جایگاه تئاتر شهرستان‌ها سخن گفت و به کم‌توجهی نسبت به پیشکسوتان تئاتر شهرستان‌ اشاره کرد.
در ادامه این کنگره یدالله آقاعباسی نماینده تئاتر کرمان نیز به توجه بیشتر مسئولان هنری کشور نسبت به تئاتر کشور اشاره کرد و خواستار پل ارتباطی بین تئاتر، مدارس، پرورشگاه‌ها و زندان‌ها شد.
بنی‌عامریان کارگردان و یکی از پیشکسوتان تئاتر کرمانشاه نیز ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در جمع هنرمندان کنگره بزرگ تئاتر کشور اظهار کرد:«ما به همکاری مسئولان و مدیران چشم امید داریم تا بتوانیم در جهت شکوفایی تئاتر توفیق یابیم چرا که این طور که پیداست با شکل‌گیری دولت جدید فصل جدیدی در تئاتر کشورمان صورت گرفته است.
ایرج راد؛ مدیرعامل خانه تئاتر نیز پس از قرائت بیانیه خانه تئاتر به کم توجهی مسئولان فرهنگی کشور نسبت به مقوله تئاتر اشاره کرد و گفت:«همانگونه که شکوفایی اقتصادی برای ما حائز اهمیت است، باید توجه داشته باشیم این شکوفایی در غیاب شکوفایی فرهنگی نمی‌تواند مفید و میسر باشد.
پس از صحبت‌های راد و پخش کلیپ از آئین‌های عاشورایی اردشیر صالح‌پور، دبیر کنگره بزرگ تئاتر کشور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا سخنان خود را بیان کند.
حسین صفارهرندی وزیر ارشاد اسلامی، ضمن خوش‌آمدگویی گفت:«من قبلاً نیز این پرسش را داشتم که چه چیزی موجب عدم رضایت قشرهای مختلف فرهنگ و هنر است که هنرمندان، مدیران، مردم و دولت هیچ کدام از وضع موجود رضایت ندارند و برای کسب رضایت چه باید کرد؟
ممکن است بخشی از این عدم رضایت به کمبود بودجه مربوط شود. بنابراین بر بنده و دوستان من در موضع مسئولیتی، فرض است که تلاش خود را انجام دهیم با این حال در برخی از مواقع نداشتن زبان مشترک موجب کاستی‌هایی می‌شود. با این وجود حلقه مفقوده‌ای به خصوص در حوزه تئاتر وجود دارد که باید کشف شود.
من معتقدم تئاتر در وجود همه ابناء بشر به طور فطری وجود دارد. نقش پذیری کودکان، طبیعی‌ترین نمایشی است که به صورت بازی‌های بچه گانه نمود می‌کند و در مرحله تکامل یافته‌ای در مدارس با روی صحنه بردن تئاترهای مدرسه‌ای مشاهده می‌شود و ارتباط صمیمانه‌ای که بین تماشاگر با هنرمند برقرار می‌شود معطوف به رابطه‌ای عاطفی است.
با این رابطه صمیمی می‌توان نتیجه گرفت که اگر رابطه صمیمی بین هنرمند و تماشاگر برقرار شود مشکل ما برطرف می‌شود.
نشانه‌هایی که در تئاتر بچه‌ها ارائه می‌شود قابل دریافت است و امر موهومی وجود ندارد، البته نمی‌خواهم آن کار مبتدی را با کارهای بزرگ مقایسه کنم. وقتی تئاتر از حالت طبیعی به حالت حرفه‌ای خود تبدیل می‌شود حالت اغناء را از دست می‌دهد.
فرض بر قانع شدن مخاطب نیست، فرض بر ادا کردن حق متن، صحنه و نمایش است، اما گاهی به خاطر اداء کار حرفه‌ای اعتماد مخاطب را از دست می‌دهیم و این چیزی است که الان ما نگران آن هستیم. قبول داریم که مشکل تنها عدم وجود امکان تئاتری نیست، ما مخاطب عام کم داریم. مگر در موارد خاصی که آن تئاتر چنان جاذبه‌ای را به وجود می‌آورد که مردم را جذب می‌کند. بهترین راه این است که به لحاظ عینی، تاریخی و صحیح آسیب‌شناسی کنیم و تئاتر را مرور کنیم.
وی با اشاره به قدمت تئاتر در ایران و وجود تعزیه، گفت:«با استفاده از این پوشش تاریخی می‌توان به حلقه مفقوده تئاتر دست یافت. به طور مثال اگر مقولاتی که در فرنگستان رایج است، در شهرستانی به نمایش گذاشته شود، انتظار همراهی نمی‌توان داشت و احتمالاً واکنشی معکوس دارد. من احساس می‌کنم این درک مشترک پدید آمده که در گذشته سابقه ندارد. همین امر که برای برپایی این کنگره رئیس جمهور کشور بر خود وظیفه می‌داند که پیام دهد و یک پیروزی محسوب می‌شود.
من در بیان برخی از دوستان، علائم زیادی از ارائه راه‌حل‌های روشن دیدم. استاد نصیریان نیز تاکید داشتند که برگزاری این کنگره و بها دادن به تئاتر شهرستان‌ها امری بسیار پسندیده است.
پس از بیانات حسین صفارهرندی، وزیر ارشاد اسلامی، کلیپ هنرمندان تئاتر پخش شد و اردشیر صالح‌پور پس از تشکر از حاضران در جلسه خاتمه مراسم را اعلام کرد.
***در حاشیه:
افراد زیر در اولین روز کنگره بزرگ تئاتر کشور حضور یافتند:
فاطمه رهبر( نماینده مجلس)، مرتضی تمدن(عضو هیئت رئیسه کمیسیون بودجه مجلس)، جواد آریامنش(نماینده مجلس)، حسین مسافرآستانه، شهریار رشیدعلی‌پور، دکتر خبری، مهرداد رایانی‌مخصوص، محمود فرهنگ، امیر دژاکام، پری صابری، اصغر همت، دکتر محمود عزیزی، نادر برهانی‌مرند، محمد حیدری، بابک والی، دکتر علی منتظری، امیرنیا(مدیر کل ارشاد استان تهران)، ایرج راد، هادی مرزبان، علی نصیریان، دکتر صادقی، شهین علیزاده، آتش تقی‌پور، دکتر علی رفیعی، ولی‌الله شیراندامی، اردشیر صالح‌پور، آزیتا لاچینی، مهدی فقیه.