در حال بارگذاری ...
...

سعی می‌کنیم بودجه تئاتر در سال آینده صد در صد افزایش یابد

دکتر ایمانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه کنگره بزرگ تئاتر کشور که صبح امروز با حضور مسوولان تئاتر و هنرمندان تهرانی و شهرستانی در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به تکمیل سند توسعه تئاتر برای تنظیم دورنمای چهار یا پنج ساله آینده تئاتر کشور ابراز امیدواری کرد این سند هر چه زودتر توسط هنرمندان و صاحب‌نظران با شرایط فعلی تئاتر تطبیق داده شده و نکات راهبردی آن پیدا شود تا به دولت جدید ارائه شود.

مراسم اختتامیه کنگره بزرگ تئاتر کشور امروز صبح با حضور دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی مدیر کل هنرهای نمایشی، دکتر علی منتظری رئیس جهاد دانشگاهی و مهندس حسین سلیمی رئیس سابق اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این جلسه اردشیر صالح‌پور؛ دبیر کنگره بزرگ تئاتر کشور ضمن ابراز خوشحالی از حضور جمع و ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران از دکتر ایمانی خواست روی سن حاضر شود.
دکتر ایمانی ضمن عرض تسلیت به خانواده بازماندگان سقوط هواپیمای 130C به حضور خانواده تئاتر در کنگره بزرگ تئاتر کشور اشاره کرد و تصریح کرد:«روز گذشته به اعتقاد من روز باشکوهی بود از این جهت که پس از مدت‌های مدیدی تمام افرادی که در حوزه تئاتر کشور در سراسر ایران و در حیطه تئاتر کار می‌کنند گردهم آمدند و توانستند در یک تعامل مشترک و گفت‌‌وگوی چند جانبه دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و وضع تئاتر کشور در یک برداشت تصویری به نمایش گذاشته شد تا مسئولان تصور نکنند تئاتر تنها به تهران ختم می‌شود.
وی با اشاره به پیام ریاست جمهوری به کنگره بزرگ تئاتر، این امر را یکی از نقاط شاخص و بارز این کنگره دانست و گفت:«این که رئیس جمهور علی‌رغم درگیری‌های فکری که دارند به این کنگره پیام می‌دهند نشان می‌دهد تئاتر از جمله دغدغه‌های فکری یکی از بالاترین مقامات کشور است. امروز که این کنگره با برنامه‌های خود کار خود را به پایان می‌رساند باید این فرصت به دست آمده را از دست ندهیم و این گردهمایی را نباید ساده بی‌نگاریم.»
وی با توضیح فعالیت گروه‌های شهرستانی به حضور و فعالیت‌ آنان در تئاتر بدون وجود امکانات کافی اشاره کرده و تصریح کرد:«باید دید چگونه است که با این اوضاع چراغ تئاتر خاموش نمی‌شود. من یقین دارم که اگر کوچکترین توجهی به حرکت‌های خودجوش شود، ما دستاوردهای زیادی را از قبل تئاتر شهرستان‌ها به دست خواهیم آورد.»
وی همچنین با اشاره به این که مشکلات شناسایی شده‌اند و بحث اساسی پیدا کردن راهکارهایی برای رفع این مشکلات است، با ذکر نکاتی درباره این کنگره صحبت‌های خود را ادامه داد.
دکتر ایمانی بر تفکیک اهداف کوتاه‌ مدت و بلند مدت تاکید کرده و افزود:«در برنامه تلویزیونی که دو شب پیش از شبکه دو سیما پخش شد به شکل عریان و شفاف مسائل را بازگو کردیم به طوری که بعد از این برنامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با من تماس می‌گرفتند و ابراز شگفتی می‌کردند از این که بودجه تئاتر تنها یک میلیارد و 500 میلیون تومان است. استنباط آنان این بود که تئاتر حداقل 10 میلیارد بودجه در اختیار دارد.»
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در سال‌های گذشته مرکز هنرهای نمایشی با بدهی‌های زیادی مواجه بود خاطر نشان کرد:«ما سعی خواهیم کرد بودجه تئاتر را صد در صد افزایش دهیم. در حال حاضر نیز در حال ارائه این بودجه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم که اگر این حرکات به ثمر بنشیند در کوتاه مدت حرکتی اساسی خواهد بود.»
وی با اشاره به تکمیل سند توسعه تئاتر برای تنظیم دورنمای چهار یا پنج ساله آینده تئاتر کشور ابراز امیدواری کرد این سند هر چه زودتر توسط هنرمندان و صاحب‌نظران با شرایط فعلی تئاتر تطبیق داده شده و نکات راهبردی آن پیدا شود تا به دولت جدید ارائه شود.
وی سپس به مجموعه آثار تئاتری که قابلیت ارتباط با مخاطب را ندارند اشاره کرد و گفت:«علی‌رغم وجود همه مشکلات از جمله کمبود سالن، باید بررسی کنیم که چرا همین تعداد سالن‌های ما نیز اشغال نمی‌شوند. حتی سالن اصلی تئاترشهر نیز به جز یک یا دو کار نتوانستند تماشاگر را جذب کنند چرا که بسیاری از مردم با تئاتر بیگانه‌اند. این که ما تئاتر کار کنیم و به مردم توجه نکنیم درست نیست. اگر این امر یک مانع اساسی باشد، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تئاتر مورد اقبال قرار گیرد. در صحبت‌های ریاست جمهوری و اساتید تئاتر نیز شنیدیم که اگر تئاتر می‌خواهد به شکوفایی برسد باید ارتباط خود را با مردم برقرار کند. چرا که در هر جامعه‌ای تئاتر باید متناسب با خواسته‌های مردم شکل گیرد. ما از نظر محتوایی چیزی کم نداریم و این وظیفه هنرمندان است که اعتمادسازی کنند. به این ترتیب متولیان می‌توانند با اعتماد کامل تئاتر را تقویت و حمایت کنند. به اعتقاد من اعتمادسازی در آستانه وقوع است و ما با تماشاگران که سرمایه اصلی تئاتر هستند می‌توانیم این هنر را از وضع موجود خارج کنیم.»
وی تصریح کرد:«ارتباط جوانان با اساتید تئاتر از دیگر مواردی است که باید بیشتر روی آن دقت کرد. اشکالی که وجود دارد ایجاد گسست میان نسل جوان و بزرگان تئاتر است. هنر در جامعه با رابطه استادی و شاگردی است که برقرار می‌ماند. این در حالی است که بعضاً دیده می‌شود نسل جوان خود را از نسل پیشکسوت مستقل می‌داند. وقتی این گسست صورت می‌گیرد، زمینه الگوبرداری غلط از منابع غیرخودی فراهم می‌شود بنابراین باید این اتصال را بیشتر کنیم.»
دکتر ایمانی با اشاره به اهمیت اخلاق در تئاتر، این امر را مقوله‌ای مهم در هنر دانست و گفت:«باید کارهای ما به گونه‌‌ای انجام شود که سلامت از آن‌ها احساس شود و خانواده‌ها متوجه شوند که می‌توانند به صورت جمعی به تماشای یک تئاتر بنشینند. تئاتر به عنوان کلاس درس و تریبون است و صحنه تئاتر نیز مقدس است.»
وی با تاکید بر استفاده درست از فرصت‌های ایجاد شده برای جلب توجه مسئولان به تئاتر ابراز امیدواری کرد در دوره جدید اتفاقات خوبی برای اهالی تئاتر رخ دهد.
در ادامه کنگره علی نصیریان در خصوص معضلات و مشکلات تئاتر کشور صحبت کرد و از هنرمندان خواست تا در آثارشان خلاقیت بیشتری نشان دهند چرا که تنها راه رسیدن به خلاقیت تمرین و ممارست مستمر است.
علی عسگری، معاون هنری شهرداری تهران نیز ضمن ابزار خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان عرصه تئاتر گفت:
صحبت در مورد تئاتر نه شایسته بنده است و نه توانایی آن را دارم، اما این را می‌دانم که تئاتر، خلاقیت و آفرینندگی است. اساسی‌ترین مشکل ما در کشورمان فراموش کردن هویت است، هویت ایرانی و هویت اسلامی. تئاتر می‌تواند احیاء کننده این هویت باشد، دوم این که مشکلات تئاتر تا به هضم مشترک مردم و مسئولان و متولیان نرسد، نمی‌توان کاری برایش انجام داد.
وی افزود:«یکی از مهمترین مشکلاتی که ما داریم پدید نیامدن فهم مشترک است. ما قابلیت‌های فرهنگی جامعه را درست بیان نکرده‌ایم. چرا بعضی افراد در مقابل تئاتر موضع دارند، باید این ذهنیت درست شود ما فقط بر وجوه فرهنگی و اجتماعی تئاتر و حتی اقتصادی آن باید تکیه کنیم. سوم این که نگاهی در شهرداری وجود دارد مبنی بر این که ما نباید متصدی فعالیت‌های مردم باشیم بلکه زمینه‌ساز فعالیت‌های مردم هستیم. این شهر متعلق به مردم است، شهرداری با پول این مردم اداره می‌شود، بنابراین باید حمایت کند و زمینه را فراهم کند، البته با توجه به نیازهای شهری ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که دسته کلید فرهنگسراها و اماکن فرهنگی را به تئاتر بسپاریم و امیدواریم در جشنواره فجر امسال میزبان دوستان شهرستانی باشیم.»
در ادامه کنگره بزرگ تئاتر کشور حسین پارسایی ضمن ابراز خوشحالی از حضور علی منتظری به دلیل فعالیت‌های اساسی و جدی وی در حوزه اجرایی و پژوهشی تئاتر، تندیسی که توسط قدرت‌الله عاقلی، هنرمند هنرهای تجسمی آماده شده بود را به منتظری تقدیم کرد و از او خواست تا بیانات خود را به حاضران ارائه کند.
دکتر منتظری در بخشی از سخنانش گفت‌:«گاهی سوال می‌شود که اصلاً مسئولان ما تئاتر می‌خواهند یا خیر. این سوال به جایی است و باید به دنبال پاسخ آن باشیم. در مورد حمایت دولت از تئاتر با توجه به بند 24 از اصول سیاست‌های فرهنگی، دولت موظف است شرایط تولید نمایش را برای اعتلای تئاتر فراهم کند.»
سپس جواد شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور سخنانی گفت:خبر15: 16/9 H
شمقدری
محمدجواد شمقدری، مشاور رئیس جمهور در دومین جلسه کنگره بزرگ تئاتر کشور گفت:«نفس تئاتر بر مبنای عریانی حقیقت است. این حقیقت درون تئاتر نیست. جای دیگریست. بخشی از این حرکت برتر قطعاً در بشر است و عالم نیز جلوه‌ای از آن حقیقت. وقتی ظاهر می‌شود که انسان در عالم ظاهر می‌شود.»
وی ادامه داد:«زندگی مسیر بروز حقیقت است. براساس ارزش‌هایی که تبیین می‌شود زندگی شکل می‌گیرد. زندگی یک بازی ریاکارانه نیست گرچه ریاکارانه بازی کردن نیز بخشی از حقیقت است.»
وی افزود:«عاشورا بزرگترین صحنه بروز حقیقت و دفاع مقدس نیز حقیقت زمان ماست. قطعاً دین برترین مرجع است و اگر دین را کنار بگذارید باید به فلسفه‌های مختلف ساخته انسان رو بیاورید.»
شمقدری با بیان گسترش بین‌المللی تئاتر گفت:«تا زمانی که موضوع و پیام‌ آثار در حوزه‌های تنگ شخصی و بومی گرفتار شود ره به جایی نمی‌برد و ما باید در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.»
وی درباره سینمای کشور در عرصه جهان افزود:«در جهان نگذاشتند سینمای ایران حرف انقلاب را بزند، اما چون این اشتیاق وجود داشت یک حرف بدلی برایش تراشیدند، یک پیام بدلی. گفتند این فیلم‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند ولی دیده‌ایم که حتی در بین ایرانیان خارج از کشور نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرند.»
وی تاکید کرد:«باید عرصه‌های جهانی و منطقه‌ای را بسنجیم. چرا تئاتر ما برای فارسی زبانان حرف ندارد؟»
وی توجه به تئاتر را در مدارس کشور ضروری دانسته و افزود:«بخش تئاتر دانش آموزی را نباید از نظر دور داشت. مردم ما با دیدن دوربین دست و پای خویش را گم می‌کنند و نتوانسته‌ایم با جماعتی رو در رو قرار گیریم.»
وی ادامه داد:«آموزش رقص در غرب یک جنبه آموزشی ارتباط عمومی است اگر در فرهنگ ما رقص به عنوان یک عمل با مشکل فقهی مطرح است تئاتر می‌تواند جای آن را بگیرد. باید همه دانش آموزان یک بار در طول دوره تحصیل روی صحنه قرار گیرند و تئاتر بازی کنند تا مردم با تئاتر ارتباط روان‌تری ایجاد کنند و در حیطه احقاق حق خود بهتر به نتیجه برسند.»
وی در پایان با بیان حمایت از اجرای 10 اثر نمایشی در شهرستان‌های محروم گفت:«اگر فعالیت کنگره در حوزه حرف باشد در تعریف دولت آقای احمدی‌نژاد معنا ندارد.»
در پایان قطعنامه پایانی کنگره بزرگ تئاتر کشور توسط دبیر کنگره قرائت شد.