در حال بارگذاری ...

گزارشی از نشست رسانه ای نمایش ”ملکه زیبایی لنین”

نشست رسانه ای نمایش "ملکه زیبایی لنین" صبح سه شنبه، ۱۵ بهمن ماه، با حضور همایون غنی زاده کارگردان، نورالدین حیدری ماهر تهیه کننده، ویشکا آسایش، سعید چنگیزیان و مهدی کوشکی بازیگران این نمایش با عینک های متفاوتی که بر صورت داشتند و پیوسته با یکدیگر عوض می کردند، در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم، همایون غنی زاده با اظهار خرسندی از اجرای دو اثر در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر بیان کرد: "ملکه زیبایی لنین" یکی از متن های مورد علاقه ام است که نویسنده آن مک دونا نویسنده ای ایرلندی الاصل است. نویسنده های ایرلندی، نویسندگان عجیب و غریبی اند. این شخص به عقیده بسیاری از افراد بهترین و مهم ترین نویسنده زنده دنیاست. مک دونا نشانه شناسی ویژه خود را دارد، بنابراین اجرای آثارش با دشواری هایی رو به رو خواهد بود. در وهله اول در مواجه با این متن، تصاویر رئالی می سازید و در طول تمرین و با خواندن مکرر متن، نشانه هایی را می یابید که گاهی خطی و گاهی سوررئال و به دور از فضای رئال در متن حرکت می کنند.
وی با بیان اینکه در شکل گیری نمایش مسیر سختی را طی کرده است، افزود: این مسیر باعث شد در چندین بار آکسسوار را عوض کنیم و این مسئله با شیوه ای که برای اجرا در نظر داشتیم، همخوانی نداشت، اما خوشبختانه آن ها را پشت سر گذاشتیم و اکنون درباره اثر و نتیجه آن احساس خوبی دارم.
غنی زاده در خصوص لزوم حضور تهیه کننده در تئاتر تشریح کرد: وجود تهیه کننده در تئاتر به عنوان یک عامل آرامش بخش ضروری است و سال هاست که در دنیا این موضوع کاملا جا افتاده و شناخته شده است.  در این راستا در جامعه تئاتر ایران، یک مسیر سهل الوصول برای این مسئله در نظر گرفته شده و آن حضور شخص کارگردان است. من به عنوان کارگردانی که در این نمایش تهیه کننده و چند دستیار داشتم، باید جزئی ترین مسائل را هم انجام می دادم. این مسئله به دلیل آن است که سمت کارگردان به درستی تعریف نشده. باید تعاریف مشخصی برای این نیازها داشته باشیم تا به این وسیله تئاتر ما شروع به حرکت کند. تئاتر تنها جنبه خلاقه و هنری یک نمایش نیست. بخش سرمایه گذاری و سخت افزاری نیز دارد. وقتی "ددالوس و ایکاروس" را روی صحنه بردم، کسی از من نپرسید هزینه های تامین کار را از کجا به دست آوردم، اگر پول نداشتم این اثر هیچ گاه روی صحنه نمی رفت. به همین دلیل نمی دانم تا چه اندازه مدیون خلاقیت و انتخاب متنم هستم. باید این مسائل در تئاتر حرفه ای جدی گرفته شود. کارگردان تنها باید به جنبه هنری یک اثر بپردازد.
این کارگردان تئاتر درباره انتخاب بازیگران نمایش"ملکه زیبایی لنین" اذعان کرد: زمانی که یک متن را می خوانم، به بازیگرانی که در این قالب می توانند کمک بیشتری به من کنند، فکر می کنم، ولی این تنها یک جنبه از مسئله است. بیشتر به همکاری با این دوستان می اندیشم و همیشه گروه برایم مهم است، مگر اینکه کاملا متقاعد شوم فردی که در نظر دارم، برای کارم مناسب نیست. با سعید چنگیزیان نیز پیش از این تجربه بسیار موفقی داشتم. او در کشف جهان کارگردان بسیار تیزهوش است و من به عنوان کارگردانی که در رساندن منظورم به بازیگران با مشکل مواجه ام، چنگیزیان برایم همیشه در گزینه های نخست قرار دارد. با ویشکا آسایش نیز قبل از این، یک تجربه ناتمام در تمرین نمایش "کلفت ها" ژان ژنه داشتم. ایشان را می شناسم و با توانائی هایشان آشنا هستم ایشان به خاطر ورزشکار بودن از قابلیت های بسیاری برخوردارند. همچنین مهدی کوشکی، بازیگری است که شما هرگاه در ایده هایتان به بن بست می رسید و احتیاج دارید که کسی ذهن شما را تحریک کند، کوشکی بهترین گزینه است، زیرا تجربیات بسیاری در کارگردانی دارد.  
وی در خصوص عینک های اعضای گروه و تعویض آن ها طی نشست رسانه ای نمایش خاطرنشان کرد: جهان اجرایی ما جهانی است که از مسیر این عینک ها می گذرد، شخصیت های ما دنیایشان را از پشت این عینک ها می بینند و با این عینک ها جهان برایشان تغییر می کند، امیدوارم تماشاگران نیز کارکرد این عینک ها را متوجه شوند. این متن در بیان روابط آدم ها بسیار درخشان است و ما تلاش بسیاری در حفظ و اجرای آن داشتیم. ما در تئاتر محدودیت هایی داریم، اما این امتیاز را هم داریم که این محدودیت ها را با ابزار و آکسسوار از بین ببریم و آن را به شکل دیگری بیان و مفاهیم را منتقل کنیم.
مهدی کوشکی، یکی از بازیگران نمایش "ملکه زیبایی لنین"، در خصوص بیان مفاهیم در این نمایش تشریح کرد: همایون غنی زاده با زیرکی خاصی مقابل ایده ها و مفاهیم متن قرار می گیرد، به جای اینکه ادای دین و ستایشی از یک متن داشته باشد، درست مقابل آن قرار می گیرد و یک پدیده سومی را به وجود می آورد که این بسیار جذاب است. یعنی در کنار اینکه نمایشنامه زنده است، اتفاقاتی که قرار است منتقل شود، به شکل کاملا جدیدی ارائه می شوند.
نورالدین حیدری ماهر، تهیه کننده نمایش "ملکه زیبایی لنین "، با اشاره به اینکه کار کردن با همایون غنی زاده سخت است، توضیح داد: این سختی به دلیل آن است که او به عنوان کارگردان می خواهد بهترین کار را انجام دهد. من به این موضوع کاملا واقف بودم و آن را پذیرفتم. صحبت های اولیه در رابطه با این اثر اسفندماه گذشته آغاز شد و اردیبهشت ماه به صورت جدی پیش تولید کار را آغاز کردیم و تمرینات گروه هم از 20 شهریور به مدت پنج ماه در یک سوله در حومه شهر شکل گرفت و به دلیل تغییراتی که در این مسیر ایجاد شد، هزینه های زیادی را تقبل کردیم. امیدوارم زحمات گروه به ثمر بنشیند.
سعید چنگیزیان، یکی از بازیگران این نمایش، در خصوص نقش و حضورش در نمایش "ملکه زیبایی لنین" بیان کرد: این نمایش مانند کارهای دیگر برایم از ارزش بسیاری برخوردار است؛ به ویژه اینکه با گروهی همکاری می کنم که پیش از این نیز در کنارشان بوده ام و به طور قطع مانند تجربیات گذشته، تجربه ای خوب و متفاوت خواهد بود. در این اثر نقش "ری " را ایفا می کنم.
وی با بیان اینکه همیشه سعی کرده اجراکننده خوبی در یک اثر نمایشی باشد، توضیح داد: عموما به اندیشه ای که باید منتقل شود و تماشاگران انتظار درک آن را دارند، فکر نمی کنم. به کلیت داستان می اندیشم، اما همیشه اجرای درست و صددرصد موقعیت و آنچه کارگردان از من می خواهد، برایم در اولویت قرار دارد. پرفورمنس تئاتر برایم مهم است و این کار بازیگری است.
همچنین ویشکا آسایش با بیان اینکه از حضور در این نمایش بسیار هیجان زده است، تصریح کرد: این اولین حضورم بر صحنه تئاتر است. بسیار صبر کردم که اگر قرار است تئاتر کار کنم، با یک کارگردان باتجربه و صاحب سبک باشد. حدود چهار و نیم ماه است که تمرین می کنیم و طی این مدت هر روز نکته جدیدی را آموختم و تجربه تازه ای را به دست آوردم. در این اثر ایفاگر نقش " مورین" یک پیردخترم که از مادر 70 ساله اش مراقبت می کند.
وی با تاکید بر اینکه نقش جایگاه مهمی برایش دارد، افزود: به خاطر پیشنهاد نقش های کلیشه ای، چهار سال کار نکردم. تئاتر برایم ایفای نقشی است که آن را پیدا می کنم و به نتیجه می رسانم، نه اینکه فقط متنی را دریافت کنم و مقابل دوربین آن را ارائه دهم.
غنی زاده در پایان این مراسم  با اعتقاد به اینکه هنوز شناخت صحیحی از تئاتر در جامعه وجود ندارد، اظهار کرد: منظور تئاتر خاصی نیست، بلکه خود تئاتر است تا شناخت صحیحی نسبت به آن شکل بگیرد تا مشتاقان تئاتر به سرعت با آن آشنا شوند و به سمت آن بیایند تلویزیون در این میان سهم عمده ای را برعهده دارد.
گفتنی است، نمایش "ملکه زیبایی لنین" به نویسندگی مارتین مک دونا و کارگردانی همایون غنی زاده از  18 بهمن ماه ساعت 18 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می رود.