تاکید بر طرح و برنامه مشخص برای انجمن های نمایش در کنگره بزرگ تئاتر کشور
اگر تئاتر ما در سالهای اولیه فعالیتش در سالهای بعد از انقلاب با ۲۰۰ هزار تومان کار میکرد در حال حاضر با دو میلیارد تومان همان مقدار میتواند کار کند. گسترش کار و هزینهها در آن زمان با الان قابل مقایسه نیست.
سهشنبه، 15 آذرماه همزمان با آغاز کنگره بزرگ تئاتر کشور در تالار وحدت، شرکت کنندگان در این کنگره از ساعت 15 در محل هتل شرق در کمیتههای تخصصی این کنگره حضور پیدا کردند. کنگره تخصصی انجمنهای نمایش با حضور”حسین مسافرآستانه” دبیر انجمن نمایش،”حسین راضی” معاون انجمن نمایش و”افشین خورشیدباختری” بازرس انجمن برگزار شد. همچنین 43 تن از دعوت شدگان به این کنگره برای حضور در این کمیته تخصصی ثبت نام کرده بودند.
در آغاز جلسه حسین مسافرآستانه دبیر انجمن نمایش ضمن خوشآمدگویی به حاضران گفت:«مسئله بودجه بزرگترین مشکل انجمنهاست. ولی علاوه بر این مشکلات معلوم مشکلات دیگری هم داریم. این کمیسیون سعی دارد مشکلات مناطق خاصی را که شاید قابل تعمیم به همه جا نباشد را هم بررسی کند که در جریان این مشکلات هم قرار بگیریم.»
وی افزود:«گزارشهایی که انجمنهای نمایش به مراکز استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه میدهند و آنها این گزارشها را تنظیم میکنند و به وزارت خانه ابلاغ میکنند، تکرار مکررات و کلی گویی است، اما نیاز به یک طرح و برنامه مشخص داریم.»
وی در ادامه گفت:«اگر تئاتر ما در سالهای اولیه فعالیتش در سالهای بعد از انقلاب با 200 هزار تومان کار میکرد در حال حاضر با دو میلیارد تومان همان مقدار میتواند کار کند. گسترش کار و هزینهها در آن زمان با الان قابل مقایسه نیست. در حال حاضر در بعضی استانها با نبود بودجه روبرو هستیم. با ارائه طرح و برنامه است که در مجلس و دولت میتوانیم حرف بزنیم. بدون داشتن برنامه افزایش بودجه فایده چندانی ندارد. هدف از این در کنار هم قرار گرفتن هم این است که آن طرح و برنامه مورد نظر را ارائه بدهیم و زمینه هم زمینه بسیار مناسبی است در حال حاضر با توجه به ارتباطی که با نمایندگان مجلس و از سوی دیگر خود دولت وجود دارد این زمینه فراهم است. وقتی ما درخواست بودجه بیشتر کردیم به ما گفته شد این بودجه را برای چه میخواهید برنامههایتان ارائه بدهید. تنظیم شده، ریز به ریز و بند به بند خود بودجه هم به تنهایی راهگشا نیست ممکن است بودجه هم بیاید ولی خرج خرید لوازم سمعی و بصری مراکز استانها شود. باید برنامه برای استفاده از این بودجه داشته باشیم.»
در ادامه حسین راضی معاون انجمن نمایش گفت:«پیشنهادها و فکرهای تازه خود را درباره تغییر ساختار انجمن نمایش مکتوب فرمائید و در آخر جلسه و سفر به ما بدهید که ما بتوانیم آنها را بررسی کنیم و خواهشی که دارم این است که با توجه به فضایی که امروز دیدید و صحبتها را شنیدید در حال حاضر گناه است که ما دچار حس انفعال شویم یا اگر انفعالی در ما بوده تداوم پیدا کند با این فضا باید امیدوارانه نگاه کنیم و تلاش کنیم فضایی که به وجود آمده با جدی گرفتن و تلاش ما تداوم پیدا کند. بنابراین کمتر به گذشتهها فکر کنیم و آن حالتهای گلایهآمیز گذشته را کمتر بیان کنیم و با کمک هم دیگر این چراغ را پر نورتر کنیم تا رسالت خود را انجام دهیم.»
در ادامه نماینده انجمن نمایش استان مازندران گفت:«به جای این که به موضوعاتی مثل بودجه، آموزش و تالار فکر کنیم اول باید برادری خودمان را ثابت کنیم. اول باید بزرگتر ما مشخص شود این که ما زیر نظر انجمن نمایش فعالیت میکنیم یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
”بنیعامری” نماینده انجمن نمایش کرمانشاه نیز گفت:«مهمترین مسئله ما اثبات موجودیت انجمنها در شهرستانها است. این اساسنامه موجود اساسنامه نارسی است و وجه حقوقی ندارد. اداره ارشاد استانها هم حق دارند که بگویند ما وجه قانونی نداریم. نقطه ضعفهای اساسنامه باعث شده که حقوق انجمنها رعایت نشود. این انجمنها شرکت نیستند، موسسات غیر انتفاعی هم نیستند. من یک اساسنامه پیشنهادی تنظیم کردهام که امروز آن را به آقای مسافر پیشنهاد میدهم.»
در ادامه نماینده انجمن نمایش استان خوزستان گفت:«اولین مشکل ما اساسنامه است که تعریف درستی از حدود اختیارات انجمنها در آن تعریف نشده است. مشکلات تالار و یا بودجه حل میشود ولی اول باید مشکل اساسنامه حل شود من عضو هیئت مدیره انجمن استان هستم اما در هلال احمر نمایشم را تمرین میکنم.»
حسین مسافرآستانه در ادامه گفت:«به معضل اساسنامه واقف هستیم این اساسنامه در سالهای دور برای ایجاد و تشکیل این انجمنها تنظیم شد اما مشکلات زیادی دارد.»
وی در ادامه تصریح کرد:«ما تشکلی هستیم که سرنوشت فعالیتهای حرفهای و آماتور را مشخص میکنیم و این به معنی آن نیست که دیگر ارگانها نباید کار تئاتر کنند.»
یکی دیگر از نمایندگان انجمن نمایش کرمانشاه گفت:«تشکیل انجمنها در استانها و شهرستانها با ضرباهنگ بسیار تندی شروع به کار کرد. شاید این انجمنها برای ما تعریف شده باشد اما برای مدیران اداره کل ارشاد تعریف شده نیست. حیطه اختیارات انجمنها باید مشخص باشد. در آن زمان به ما میگفتند مبالغی برای انجمنها مشخص شده به طور مثال گفته شد که هشت میلیون برای ما در نظر گرفته شده است، ولی تعهدات مرکز هنرهای نمایشی هیچ کدام عملی نشد.»
در ادامه”ناصر ایزدفر”، مدیر انجمن نمایش استان قزوین گفت:«مشکل اصلی ما تعریف نشدن انجمن نمایشها و ارتباطات و تعامل آنها با ادارات ارشاد است، انجمنها در سالهای اول تشکیل یک استقلال مالی داشتند، اما معلوم نشد به چه دلیلی بودجه انجمن نمایشها را به ادارات ارشاد منتقل کردند. بحث اساسی روی اساسنامه است. حتی شکل عضوگیری در اساسنامه مشخص نشده است و همین تعریف نشدن مشکل اساسی در تئاتر شهرستانها است. نوع ارتباط انجمنها با وزارت ارشاد باید در اساسنامه مشخص شود و بعد در مورد بودجه، تالار و آموزش صحبت کنیم.»
در ادامه”افشین خورشیدباختری” بازرس انجمن نمایش در ارتباط با یکی از مشکلاتی که مطرح شد درباره این که گفته میشود انجمن نمایش استانها باید اساسنامه خود را استانها و شهرستانهای خود مجدداً ثبت کنند، گفت:«موقعیت انجمن نمایش استانها مثل شعبههای بانک است و نیازی به ثبت ندارند.»
نمایند انجمن نمایش شیراز هم در ادامه گفت:«ما یک صنف هستیم که در جهت حمایت از اعضاء تشکیل میشود، اداره کل ارشاد به ما میگوید شما یک NGO هستید و با دیگر NGOها برای ما فرقی ندارید.»
وی در ادامه افزود:«اعضاء هیئت امناها معمولاً همه کارمند هستند و در ساعات اداری که میتوان فعالیت کرد گرفتار کارهای خود هستند.
نماینده انجمن نمایش کاشان نیز گفت:«الان انجمن نمایش کاشان جایی ندارد و وقتی میخواستند مکانی را بگیرند ریاست اداره ارشاد مخالفت کرد، اگر این گونه باشد انجمن نمایش کاشان از هم میپاشد، اداره ارشاد کاشان ما را به اصفهان پاس میدهد و اصفهان هم ما را به اداره کل هنرهای نمایشی.»
مسافر نیز در ادامه اشاره کرد که بودجه انجمن نمایش مرکزی هم به طور مستقیم در اختیار انجمن قرار نمیگیرد وی گفت:«بودجه ما هم به معاونت هنری داده میشود که در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم که اگر حل شود خیلی از مشکلات حل میشود ولی حالا فرض کنید پول را مستقیم به ما بدهند، اساسنامه هم داشته باشیم اما انجمنهای نمایش نیاز به تعامل با سایر ارگانها دارد، مگر با این بودجه چقدر میشود کار کرد. حتی 30 درصد اعضا هم نمیتوانند با این پول کار کنند شما باید به نام انجمن نمایش با سایر ارگانها همکاری کنید. من چند وقت پیش در یکی از شهرستانها رفته بودم و در آن جا پیشنهاد شورای هنری شهر را دادم.»
خورشیدباختری نیز در ادامه افزود:«تئاتر ما نیاز به یک برنامه طولانی مدت دارد نه مُسَکِن. بودجه تولید تئاتر ما حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان است این بودجه را بر جمعیت کشور که تقسیم میکنیم برای هر نفر 20 تومان اختصاص پیدا میکند حالا حتی اگر این بودجه را ده برابر کنیم باز هم میشود 200 تومان ما در حال حاضر ابزار حل مشکلات اساسی را نداریم.»
مسئول انجمن نمایش گرگان نیز گفت:«هر تجمع و جمعیتی آن هم به گستردگی ایران برنامهریزی و مدیریت میخواهد اگر قرار باشد هر انجمن برای خودش عمل کند نتیجه میشود همین، جلسه هیئت امنا باید تشکیل شود تا همه به طور واحد عمل کنند.»
وی تصریح کرد:«حالا ما در شهرهایمان میتوانیم بگوییم ما جلسه داریم و مسئولان در جلسات ما شرکت میکنند و آنها هویت ما را قبول میکنند.»
مسئول انجمن نمایش اردکان یزد نیز گفت:«خیلی خوشحالیم که پس از سالها توانستیم در این جا حضور پیدا کنیم و در خانه پدرمان غذایی بخوریم واقعیت این است که ما در شهرهایمان میچرخیم و نمیدانیم مسئول ما کیست. وی در ادامه به مشکلات شرایط بازبینی در بعضی از شهرستانها اشاره کرد و یا مشکلاتی که برای حضور بانوان در بعضی از شهرستانها وجود دارد.» وی گفت:«هویت انجمنها باید به شکلی تثبیت شود که بتوانیم کارمان را انجام دهیم.»
مسافر در توضیح این نکته گفت:«من فعالیتم را از شهرستان آغاز کردهام و همیشه به هنرمند بودن خودم افتخار کردهام و نه مدیر بودن ولی یکی از کارهای انجمن این است که اعتمادسازی کند. یکی از کارهایی که ما انجام نمیدهیم همین بحث اعتمادسازی است مسئولان چرا باید ما را حلوا حلوا کنند؟ ما پایگاهی پیش مسئولان نداریم چون پایگاهی پیش مردم نداریم. این بیاعتمادی از کجا آغاز شده؟ و خودمان چقدر در آن نقش داریم؟ ما تشخص فرهنگی و هنریمان را چه طور ثابت کردهایم؟ که وقتی رفتیم جلوی استاندار به ما احترام کنند. من فقط طرح سوال میکنم که ما داریم چه میکنیم؟ این درست نیست که ما کار روشنفکرانه انجام دهیم تا در جشنوارهها تشویق شویم، تماشاگر مهمترین رکن تئاتر است. اعتمادسازی مهمترین راهی است که باید در وضعیتهایی مثل اردکان رخ بدهد. بخشنامه کاری انجام نمیدهد. خودمان باید اعتمادسازی کنیم. ما موردهای برعکس هم داشتهایم که انجمنهای نمایش پیش مدیران از احترام بسیاری برخوردار بودهاند.»
نماینده انجمن نمایش مسجدسلیمان گفت:«انجمن نمایش مرکزی یک مرکز شناخته شده است و نفوذ دارد و باید از این نفوذ استفاده کند.»
وی در ادامه گفت:«جشنواره ایران زمین محدودیت ما را در خوزستان بیشتر کرده است، یک گروه خارجی کاری را انجام داده است ولی ما باید پاسخگو باشیم اتفاقی است که افتاده، چرا ما باید تا ده سال پاسخگو باشیم.»
نماینده انجمن نمایش ارومیه نیز گفت:«ما در ارومیه سعی کردیم که هویت انجمن نمایش را برای مسئولان استان مثل استاندار و فرماندار مشخص کنیم.»
وی در ادامه افزود:«مشخص نیست که چه امتیازاتی در اختیار هیئت امنا قرار میگیرد و هیئت امناها باید چه امکاناتی در اختیار اعضاء قرار بدهد تاکنون ما زیر نظر ادارات کل بودهایم و چون مکان مستقلی نداریم باید با نظم آنها کار کنیم که این نظم با نظم تئاتر سازگار نیست، اختیارات هیئت امنا باید مشخص شود و این که آنها چه امتیازاتی میتوانند در اختیار اعضاء قرار بدهند.»
وی در ادامه اشاره کرد:«که گاهی دیده میشود کمکهای انجام شده به حساب انجمن هنرمندان استانها وارد میشود و انجمن نمایش به رسمیت شناخته نمیشود.»
در ادامه عسگری یک از هنرمندان پیشکسوت استان گیلان گفت:«انجمن نمایش فقط یک اساسنامه دارد. هیچ مدیر کلی حاضر نیست نگاه مثبتی به انجمنهای نمایش داشته باشد.»
وی خاطر نشان کرد:« خود بچههای تئاتر مشکل اصلی تئاتر هستند. چهار جوان شب در خانه تبانی میکنند که در رایگیری فردا عسگری را از انجمن نمایش حذف کنیم.»
وی خطاب به جوانان تئاتر گفت:«این قدر با هم دعوا نکنید. به هم بدبین نباشید تا آن مدیرکل نتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد و بودجه را خرج چیزهای دیگری کند. این قدر زود خودتان را باور نکنید.»
نماینده انجمن نمایش شوش و دانیال در استان خوزستان نیز گفت:«یکی از مشکلات اساسنامه این است که نحوه مکاتبات انجمن نمایش تعریف نشده است. اداره کل فرهنگ و ارشاد به ما میگوید حق ندارید خودتان با دیگر ادارات مکاتبه کنید و مکاتبات باید از طریق ما انجام شود.»
نماینده انجمن نمایش محمودآباد اشاره کرد:«که انگار به ما گفتهاند هرگاه به اداره کل هنرهای نمایشی میروید گریه کنید تا به شما پول دهند.»
وی افزود:«ما هویت خودمان را فقط خودمان میتوانیم مشخصی کنیم. ما از همان اول خودمان را در شهرمان جوری تعریف کردهایم که این تعامل را با مسئولان شهر داریم.»
مسئولان انجمن نمایش همدان به اعتبار کارتهای انجمن نمایش اشاره کرد و گفت:«اعضاء با این کارتها حتی نمیتوانند یک تئاتر ببینند این باعث میشود که دوستان انگیزهای برای عضویت نداشته باشند.»
وی خاطر نشان کرد:«ما باید با شهرهای دیگر تبادل تئاتری داشته باشیم و کارهایمان را در شهرهای یکدیگر اجرا کنیم.»
نماینده انجمن نمایش یکی از شهرهای کرمانشاه گفت:«بحث من انجمن نمایش استانها و انجمن نمایشهای شهرستانهای تابع استانها است. چند سال قبل میگفتیم پول میخواهیم و الان میگوییم شخصیت میخواهیم شاید شما امکانات را میدهید اما در اختیار انجمن نمایش شهرستانها قرار نمیگیرد.»
نماینده انجمن نمایش خاش از استان سیستان و بلوچستان گفت:«خیلی از مشکلاتی که این جا مطرح شد ما در شهرمان نداریم.»
وی در ادامه به موضوع بیمه حوادث اشاره کرد و خواستار این شد که اعضاء انجمن زیر پوشش این بیمه قرار بگیرند.
نماینده انجمن نمایش شهر تبریز نیز گفت:«ما هم در شرایط ایدهآلی فعالیت میکنیم حتی نشریهای داریم تحت عنوان”تَکَم”.»
وی گفت:«پیش از این صحبت آن بود که اعضا انجمنهای استانی در هیئت امنای انجمن مرکز حضور داشته باشند در این صورت تعامل نیز بین انجمنها مختلف به وجود خواهد آمد.»
نماینده انجمن نمایش شهر داراب نیز به رابطه خوب انجمن نمایش این شهر با مدیر کل ارشاد این شهر اشاره کرد و خواهان این شد که از این گونه مدیران تقدیر به عمل بیاید.»
نماینده لنگرود نیز اشاره کرد:«انجمنهای شهرستانها نیز میتوانند میزبان جشنوارههای استانی باشند و حتی این جشنوارهها را با هزینه کمتری برگزار کنند.»
نماینده انجمن نمایش شهر ابهر نیز اشاره کرد که:«در شهرستانها به آنها گفته میشود که باید اساسنامه انجمن نمایش در آن شهر مجدداً ثبت شود و به همراه نامهای نیز از اداره کل هنرهای نمایشی برای ایجاد شعبه در آن شهر اقدام کنند.»
وی در ادامه خواستار شدکه:«اگر چنین قانونی وجود ندارد نامهای از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به ادارات کل ارشاد استانها زده شود و این موضوع برای آنها توضیح داده شود.»
این جلسه به خاطر استقبال حاضران بیش از زمان از پیش اعلام شده ادامه پیدا کرد.