در حال بارگذاری ...
...

اجرای مستمر تئاتر، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

بهروز غریب‌پور که اوایل همین هفته از سفر کوتاه مدت خود به پاریس بازگشته با اشاره به ‌این‌‌که دستاورد مثبت این سفر این بود که در پاریس صحنه‌ای با اندازه و شایستگی اجرای اپرای عروسکی ما وجود ندارد، درباره اجرای مجدد اپرای عروسکی”رستم و سهراب” تصریح کرد:”رستم و سهراب” را به شیوه عروسکی اجرا کردم تا بتواند تا نسل‌ها ادامه یابد که هم به اهداف فرهنگی‌ام برسم و هم به تدریج درآمد حاصل از فروش بیشتر شده و نصیب اجرای آن شود.

بهروز غریب‌پور که اوایل همین هفته از سفر کوتاه مدت خود به پاریس بازگشته هدف از این سفر را جستجوی فضای مناسبی برای اجرای اپرای عروسکی”رستم و سهراب” عنوان کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، غریب‌پور که از 27 آذر ماه اپرای عروسکی”رستم و سهراب” را مجدداً در تالار فردوسی روی صحنه خواهد برد گفت:«دستاورد مثبت این سفر این بود که در پاریس صحنه‌ای با اندازه و شایستگی اجرای اپرای عروسکی ما وجود ندارد. در حالی که در تهران چنین صحنه‌ای وجود دارد.»
وی که در این سفر فرصتی برای دیدن نمایش”آرایشگر شهر سویل” در تئاتر لوسنز پاریس یافته است اجرای این نمایش را فوق‌العاده ضعیف و سطحی دانسته و گفت:«اگر تئاتری‌های ماشاهد این نمایش بودند، اعتماد به نفس بالایی پیدا می‌کردند.»
غریب‌پور اجرای متناوب یک نمایش را سنتی فراموش شده در ایران دانسته و افزود:«در غرب مرسوم است که اجراهای موفق در مقاطعی دوباره تکرار شوند یا سالیان سال ادامه یابند. این اقدام پیامدهای اقتصادی و فرهنگی دارد. هزینه‌های انجام شده برای یک تئاتر هدر نمی‌رود و هر سال به دلیل افزایش طبیعی قیمت بلیط، درآمد بیشتری به دست می‌آید.»
وی از نمایش‌های”تله موش”، ”cats”، ”بینوایان” و”کلبه عمو توم” که سالیان سال روی صحنه بوده‌اند نام برده و اضافه کرد:«آن‌‌ها یاد گرفته‌اند که درست، به موقع، به اندازه و با نگاه به آینده برنامه‌ریزی کنند در حالی که در ایران پس از هر اجرا میلیون‌ها تومان هزینه دور ریخته می‌شود.»
وی تاکید کرد:«”رستم و سهراب” را به شیوه عروسکی اجرا کردم تا بتواند تا نسل‌ها ادامه یابد که هم به اهداف فرهنگی‌ام برسم و هم به تدریج درآمد حاصل از فروش بیشتر شده و نصیب اجرای آن شود.»
لازم به ذکر است، اپرای”رستم و سهراب” بدون تغییر اساسی روی صحنه می‌رود و خانم‌ها اقبالی و انصاری در این اجرا همراه گروه نخواهند بود که در خلال تمرین‌ها و جایگزین کردن نیروهای جدید از خود گروه این خلاء‌ها از بین رفته است.»
وی صحنه عروسکی نخی را صحنه‌ای ویژه عنوان کرده و توضیح داد:«بازی دهندگان در ارتفاع و روی یک یا چند پل بایستی عروسک‌ها را بازی دهند و صحنه باید سازه‌ای ویژه و مستحکم باشد. روی هر صحنه بدون این سطح بندی نمی‌توان نمایش عروسکی اجرا کرد. ضمناً اندازه‌ها و تعدد عروسک‌ها و بازی دهندگان با هر صحنه عروسکی نخی دیگری مطابقت ندارد به این دلیل صحنه سیار باید ساخته شود تا سفرها و اجراهای مختلف میسر شود.»
وی با ابراز امیدواری نسبت به حمایت مرکز هنرهای نمایشی و برنامه‌ریزی دقیق در ساخت صحنه سیار گفت:«در طول اجرای گذشته، سفرای فرانسه، ایتالیا، ترکیه، لهستان، چک،‌ آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر ابراز تمایل کرده بوند که اپرای عروسکی”رستم و سهراب” در کشور متبوعشان به اجرا درآید که به دلیل نیاز به صحنه سیار این امر میسر نشد.»
این کارگردان تئاتر که نمایش”کلبه عمو توم” را برای صحنه ترجمه و تنظیم کرده و آن را برای چاپ به نشر قطره سپرده هم اکنون در حال انتخاب بازیگران این نمایش است.»
وی درباره کنگره بزرگ تئاتر کشور گفت:«این جلسات و گردهمایی‌ها حتی اگر در حد دید و بازدید و بیان دردها و کاستی‌ها باشد موثر است و باید گفت بخشی از توقعات به حق جامعه تئاتر محقق می‌شود. امنیت خلق و اجرای اثر که خود دارای پیش نیازها و پس نیازهای فراوانی است از جمله این توقعات است.»
وی درباره وعده نهاد ریاست جمهوری برای حمایت از اجرای 10 اثر نمایشی در شهرستان‌های محروم گفت:«حاضرم، اپرای”رستم و سهراب” و نمایش‌های دیگرم را در شهرهای مختلف به نمایش بگذارم.»
وی در پایان با سپاسگذاری از این کمک و مساعدت نهاد ریاست جمهوری گفت:«این یک اقدام سمبلیک است و می‌تواند به حرکتی مستمر مبدل شود.»