در حال بارگذاری ...
...

آرش عباسی: نمایشنامه‌خوانی تنها راه ارائه آثار چهره‌های جوان است

در حال حاضر و با توجه به قوانین اجرا در تئاتر شهر و جشنواره فجر، نمایشنامه‌خوانی تنها راه ممکن برای ارائه کار در میان جوان‌های تئاتری است.

مهر: در حال حاضر و با توجه به قوانین اجرا در تئاتر شهر و جشنواره فجر، نمایشنامه‌خوانی تنها راه ممکن برای ارائه کار در میان جوان‌های تئاتری است.

آرش عباسی درباره دلیل روی آوردن خود به نمایشنامه‌خوانی گفت: "بعد از چند سال شرکت در جشنواره فجر به عنوان گروه شهرستانی، تصمیم داشتم امسال متنی را از تهران ارائه بدهم که نظام جشنواره فجر تغییر کرد. با توجه به شیوه اجرایی در تئاترشهر هم برای گروهی مانند گروه ما که عمده فعالیت آن در شهرستان بوده راهی نیست. به ویژه آنکه ملاک تئاتر شهر برای انتخاب گروههای اجرایی بیشتر بر مبنای سابقه است."

وی ادامه داد: "اخیرا متن‌هایی در نمایشنامه‌خوانی خوانده می‌شوند که الزامی به خوانده‌شدن آنها نیست و این باعث می‌شود نمایشنامه‌خوانی به بیراهه کشیده شود. برخی نویسندگان و آثار آنها شناخته‌شده هستند و هر فرد علاقمند به تئاتر نمایشنامه‌های آنها را، مثل نمایشنامه‌های اکبر رادی و بهرام بیضایی، می‌خواند. اما آنها که گمنام هستند و امکان چاپ کارهایشان را هم ندارند باید در نمایشنامه‌خوانی ها شرکت کنند تا متن‌هایشان خوانده و به این ترتیب چهره‌ای جدید معرفی شود. مسئولین برگزاری نمایشنامه‌خوانی‌ها باید در گزینش متن‌ها دقت و وسواس بیشتری داشته باشند تا این عرصه به محلی برای کشف استعدادهای ناشناخته تبدیل شود."

عباسی دلیل اصلی گسترش نمایشنامه‌خوانی را فقدان محیط مناسب برای ارائه تئاتر صحنه خواند و گفت: "یک نویسنده تئاتری مجبور است کارش را ارائه بدهد و حتی آن را در نمایشنامه‌خوانی ها بخواند. هر چه نمایشنامه‌خوانی بیشتر گسترش یابد نشان‌دهنده فقر محیط اجرایی برای به صحنه بردن تئاتر است."

وی افزود: "اگر نمایشنامه‌خوانی هدفمند نباشد دور باطل خواهد زد. هدفمند به این معنا که هر جشنواره‌ای موظف باشد کارهای خوب را حمایت کند و سالن و امکانات اجرایی را برای گروه فراهم نماید. نمایش تا هنگامی که روی صحنه اجرا نشود ناقص است و شکل واقعی خود را نشان نمی‌دهد. باید شرایطی فراهم شود که از هر جشنواره دو یا سه کار برگزیده اجرا شود."

عباسی در دومین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی با نمایش "داستان عامه‌پسند" شرکت دارد که نوشته و کارگردانی خود وی است. این نمایش در مورد فردی است به نام عزت که مدت سه سال در پی دختر فراری‌اش بوده است. داستان نمایش از جایی آغاز می‌شود که عزت با دخترش رو به رو می‌شود و کشمکش آن دو ادامه پیدا می‌کند تا هنگامی که بین سیروس، داماد عزت، و او برخوردی پیش می‌آید. با این برخورد واقعیت‌ها و تصویرهایی که از گذشته در ذهن سیروس بوده و حس انتقامی که در او وجود دارد، نشان داده می‌شود.

این کارگردان و نویسنده تئاتری در مورد کار خود به "مهر"‌ گفت: "این نمایشنامه را چهار سال پیش نوشتم، اما فرصت اجرای آن را پیدا نکردم. نگارش آن شیوه خاصی دارد و برای اجرای صحنه‌ای شاخصه‌های ویژه‌ای دارد که امکان بروز آن در نمایشنامه‌خوانی نیست. نمایش در بخش‌هایی قطع می‌شود و به عقب برمی‌گردد و روایت‌های مختلفی از شخصیت اصلی داستان یعنی "رؤیا" می‌بینیم."

"داستان عامه‌پسند" روز یکشنبه 27 آذر ساعت 18 خوانده می‌شود و نقش‌خوان‌های آن محمد عسگری، رؤیا دعوتی، شیرین اسداللهی و آرش عباسی هستند.