در حال بارگذاری ...

”مهرداد کوروش نیا”: نداشتن تبلیغات، تنها نقطه ضعف نمایش ”آخرین نامه” است

مهرداد کوروش نیا، کارگردان نمایش «آخرین نامه» که در سالن سایه روی صحنه است، نبود شرایط مناسب مالی برای تبلیغات را مانع دیده شدن این اجرا و تنها نقطه ضعف آن دانست.

مهرداد کوروش نیا در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، در رابطه با باز تولید نمایش «آخرین نامه» پس از 4 سال و عوامل تاثیر گذار در اجرای موفق یک نمایش باز تولید گفت: معتقدم تنها نقطه ضعف ما تبلیغات است. با توجه به امکانات موجود، با همکاری تعدادی از سایت های مجازی به پوشش خبری این نمایش پرداختیم، اما در حقیقت، ما گروه نمایشی متمولی نیستیم که قدرت اجاره بنرهای سطح شهر را داشته باشیم.
وی در ادامه نقش اداره هنرهای نمایشی در رابطه با تبلیغات نمایش های موفق را قابل توجه دانست و تاکید کرد: این مرکز می تواند به جای هزینه برای نمایش‌هایی که موفق هستند، با ایجاد تعامل میان ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری یا نهادهایی که تابلوهای تبلیغاتی در دست دارند، امکانات تبلیغات شهری را فراهم کنند. ما تاکنون از اداره هنرهای نمایشی پولی نخواستیم و نمی خواهیم، اگر امکان تبلیغات فراهم شود، موثرتر از کمک های مستقیم مالی به گروه خواهد بود.
کوروش نیا افزود: تاکنون امکان حمایت توسط هیچ نهاد،‌سازمان یا شرکتی را پیدا نکرده ایم، اقداماتی را در این راستا انجام داده ایم که نتیجه آن مشخص نشده است. گروه های نمایشی بزرگ تر که تهیه کننده یا روابط عمومی دارند، راحت تر می توانند در این زمینه فعالیت کنند.
این کارگردان در واکنش به این پرسش که با توجه به این که موضوع محوری کار، دفاع مقدس است، آیا ارگان ها یا نهادهای مربوطه به نمایش «آخرین نامه» کمکی کرده اند یا نه،‌ پاسخ داد: در اجرای 4 سال پیش، من رایزنی هایی در این مورد انجام دادم که متاسفانه به دلیل نگاه سلیقه ای و برخی موازی کاری ها، بیشتر ارگان ها و مراکز مربوط به دفاع مقدس و جنگ،  معتقدند بودند چون نمایش تولید خودشان نیست، تعهدی برای حمایت از آن ندارند. با توجه به اینکه در همان زمان متن به سفارش بنیاد شهید نوشته شده بود، بازهم  هیچ کمکی به ما تعلق نگرفت. امیدوارم اداره هنرهای نمایشی بتواند با ایجاد تعاملاتی با این ارگان ها، از این دست آثار حمایت کند. معتقدم حمایت، تنها مالی نیست، بلکه حمایت های معنوی و پشتیبانی نیز برای بیشتر دیده شدن نمایش ها ضروری است.
کارگردان نمایش «آخرین نامه» در خصوص تغییرات ایجاد شده در اجرای مجدد نمایش توضیح داد: تغییرات مشهودی در اجرا وجود ندارد، جز آنکه گروه اجرایی پس از 4 سال با تجربه تر شده اند، بنابراین سعی کردیم از تجربه هایمان برای رفع نقص های اجراهای پیشین استفاده کنیم. در گذشته تعداد اجراهای محدودی در خانه نمایش داشتیم که تلاش داشتیم در باز تولید آن، اجراهای کامل تری را ارائه دهیم.
این کارگردان نمایش در رابطه با بهره گیری از نشانه های جدید به غیر از استانبولی بنایی در طراحی صحنه گفت: ما معتقد بودیم با تمام شدن متن نمایش، کار اجرایی شروع می شود و بایستی در اجرا یک قدم از متن جلوتر رفت. تئاتر معاصر و مدرن در شیوه های اجرایی، نشانه شناسی، فضاسازی و تصویرسازی را به متن اضافه می کند، بنابراین دغدغه مان آن بود که موضوع جنگ و مسائل اجتماعی که در 30 سال اخیر بسیار به آن پرداخته شده است را به گونه ای متفاوت اجرا کنیم که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد. به این نتیجه رسیدیم که دکوری طراحی کنیم که علاوه بر خلافیت، به لحاظ بصری نیز در اجرا کمک کند.
کارگردان نمایش «درخت ها»، تخیل را بخشی از تئاتر دانست و تصریح کرد: تفاوت تئاتر با سینما و تلویزیون آنست که ما باید در تئاتر تخیل کنیم و بخشی از فضای کار را در ذهن مخاطب بسازیم و این امر رسالت تئاتر است. اگر نباشد کارکرد آن مانند سینما و تلویزیون می شود.
کوروش نیا با اشاره به فضای رئالیستی حاکم بر نمایشنامه ادامه داد: تلاش کردیم در اجرا از فضای بسیار رئالیستی و منطبق با متن فاصله بگیریم و فضاسازی کنیم تا مخاطب بتواند از خلاقیت های ذهنی خود استفاده کند. از سوی دیگر، طراحی صحنه ما باید ویژگی حمل راحت را نیز می داشت. در شرایط اقتصادی موجود، که تمام دنیا با بحران های اقتصادی دست به گریبان است، باید نمایش هایی را تولید کنیم که به راحتی بتوانیم آنها را برای اجرا به جاهای دیگر ببریم.
وی ایجاد امکان اجرا در مکان های متفاوت را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: اکنون 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در تهران ساکن هستند و 60 میلیون از جمعیت را شهرستانی ها تشکیل می دهند. این نکته قابل توجهی است که گروه های اجرایی، آثاری را تولید کنند که دکور و آکسسوار فضای نمایش به آن ها اجازه دهد بتوانند آثارشان را در 80 درصد بقیه کشور،‌خارج از پایتخت اجرا کنند.
کارگردان نمایش «آخرین نامه» ادامه داد: من از همان اجرای قبلی به آرونددشت آرای (طراح صحنه) گفتم می خواهم طراحی صحنه به گونه ای باشد که بتوان آن را با ماشین پراید جا به جا کرد. زیرا به نظرم بسیار جذاب بود که کارگردان، دستیار کارگردان و سه بازیگر در ماشین بنشینند که کل دکوراسیون آن در صندوق عقب جا شود و به استان های دیگر بروند. البته این اتفاق تا حدودی افتاد و موفق شدیم در 4 استان البرز، کردستان، خراسان شمالی و لرستان اجرا برویم.
نمایش «آخرین نامه» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش نیا و با نقش آفرینی نوید محمدزاده، میثم نوروزی و ژوریا رحیمی سام در سالن سایه مجموعه تئاترشهر ساعت 19 اجرا می شود.