در حال بارگذاری ...

”فرهاد آئیش”: دوست دارم مکبث را اجرا کنم

فرهاد آئیش که سال گذشته و ابتدای سال ۹۳  با بازی در نقش سقراط درخشید و برگزیده جشن بازیگران نیز شد و همچنین نشان سمندریان را برای بازی در همین نقش دریافت کرد، این روزها در فکر به صحنه بردن نمایش «مکبث» است. هر چند می گوید خیلی هم عجله ندارد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، فرهاد آئیش که اوایل هفته را در اختتامیه جشن اردیبهشت در کرمانشاه به سر می برد درباره فعالیت هایش در سال 93 گفت: در ابتدا قرار است در سریالی به کارگردانی بهروز شعیبی بازی کنم که نقشی بسیار پر چالش است و شاید حتی پر چالش تر از نقش سقراطی که در تئاتر بازی کردم. اما یکی دو مرتبه صحبت از اجرای نمایش «مکبث» را داشته ام اما به خاطر ترافیکی که برای اجراها هست، گذاشته ام هر وقت نوبتم شد صدایم کنند. چون فکر می کنم نباید عجله داشته باشم.
او در ادامه با تایید این نکته که مکبثی که او اجرا خواهد کرد تا حدودی کمدی است همچنین از نگارش دو نمایشنامه اقتباسی خبر داد و گفت: دو نمایشنامه اقتباسی دارم که برای مائده طهماسبی نوشته ام و خیلی هیجان دارم آنها اجرا شود. قرار است خودم هم در آنها بازی کنم.
او همچنین درباره شیوه برخوردش با نقش ها خصوصا نقش پر چالشی مانند سقراط که در این مدت درخشش آن به چشم داوران جشن های مختلف آمده و او را در زمره برگزیدگان بازیگری سال 92 قرار داده هم گفت: من در برخورد با نقش از کل به جز می رسم. نقشی را که روی کاغذ نوشته شده می خوانم و سعی می کنم آن را در ضمیر ناخوداگاهم و در حافظه بشری ام جستجو کنم. شکلی از آن کاراکتر را در وجود خودم پیدا می کنم و بعد خود را در آن غرق می کنم و می گذارم گاهی او سکان را دست بگیرد. البته نمی گویم صد در صد آن نقش را می شناسم. مثلا سقراط را. چون من خودم را هم به سختی می شناسم. بنابر این می گویم همه اینها یک بازی است. و این بازی کاری است که من از آن خوشم می آید.
آئیش همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضورش در کرمانشاه و داوری چند جشنواره استانی به پتانسیلی که در تئاتر شهرستان وجود دارد اشاره کرد و گفت: من در جشنواره های استانی کارهای خیلی خوبی دیده ام و در جلساتی با بچه های شهرستانی حاضر بودم از جمله در همین کرمانشاه. به نظرم مشکلات مالی که گفته می شود مانع از رشد تئاتر شهرستان است را همه دارند و فکرهایی هم گویا برای این قضیه شده است اما به نظر می رسد یکی مشکل عدم هماهنگی ارگان ها در شهرستان ها مشکل ساز است برای اجرای گروه ها و دیگر مشکلات مالی. من می گویم استعدادهای خوبی در شهرستان هست اما این استعدادهای بالقوه است چرا که کمیت، کیفیت می آورد و اجرا کردن است که باعث می شود گروه ها با سلایق مختلف رو به رو شوند و خود را محک بزنند یا تغییرات را در خودشان به وجود بیاورند.
او در پایان گفت: من فکر می کنم ایده برای رشد تئاتر شهرستان وجود دارد. مثلا اینکه اجرای کارهای تهران به شهرستان ها برود خیلی خوب است یا حتی اختصاص سالنی در تهران برای اجرای کارهای شهرستانی ها. به نظرم کسی هم نمی خواهد جلوی این ایده ها را بگیرد اما شاید مشکلات زیاد است که خیلی از این ایده ها اجرا نمی شود.