کوشک جلالی: فرزندان، پدران و پدربزرگها میتوانند کنار هم نمایش «سیستم گرون هلم» را تماشا کنند

علیرضا کوشک جلالی در نشست رسانه‌ای نمایش «سیستم گرون هلم» تاکید کرد، این اثر هم در همان حال و هوای نمایش «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضاست که در تماشایش می‌توانیم شاهد حضور سه نسل فرزند، پدر و پدربزرگ در سالن باشیم.
به گزارش سایت ایران تئاتر، نشست رسانه ای نمایش «سیستم گرون هلم» با حضور علیرضا کوشک جلالی کارگردان، آوا فیاض تهیه کننده، الهام پاوه نژاد، امیر حسین رستمی و سینا رازانی بازیگران نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
ابتدای نشست، کوشک جلالی درباره مضمون این اثر نمایشی توضیح داد: «نمایش «سیستم گرون هلم» در همان حال و هوای نمایش «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضاست که من پیش از این به صحنه برده بودم. در تماشای این آثار میتوانیم شاهد حضور سه نسل فرزند، پدر و پدربزرگ در سالن نمایش باشیم. این نوع تئاتر در اروپا ستون اصلی هنرهای نمایشی یک کشور محسوب میشود. به عنوان نمونه در شهر یک میلیون نفری کلن که من در آن زندگی میکنم، می توانید هر شب شاهد 60 یا 70 نمایش از این ژانر باشید که مخاطبشان مردم عادی جامعه هستند.»
او با اشاره به این که مشکل بزرگ تئاتر ما این است که فاصله تئاتر با مردم روز به روز بیشتر می شود،ادامه داد: «به همین علت است که تئاتر در اروپا روز به روز رشد میکند اما در ایران تئاتر متعلق به قشر خاصی از جامعه است و تنها نمایشهایی که به اسم تئاتر «گلریز» معروف شدهاند، متعلق به قشر عامه مردم هستند، در حالی که در اروپا «اتللو» و «مکبث» را هم قابل فهم برای مردم میسازند. اما متاسفانه در ایران نمایشهایی وجود ندارند که هم روشنفکر، هم سوپر روشنفکر و هم مردم عادی از آن خوششان بیاید.»
او در باره موفقیت این اثر نمایشی در سطح جهان توضیح داد: «این نمایشنامه برای اولین بار سال 2003 در اسپانیا اجرا شد و بعد از آن بود که مثل نمایش «خدای کشتار» تئاترهای اروپا را تسخیر کرد. چون این اثر نیز از همان ویژگیهای کارهای یاسمینا رضا و نیل سایمون برخوردار است و با مخطب ارتباط خوبی برقرار میکند.»
این کارگردان با سابقه در باره داستان این نمایش گفت: «در این نمایش مساله ظاهرا در مورد بیکاری و گرفتن شغل است اما در حقیقت این امر بهانه ای می شود که به طرزی گروتسک، خشن و طنزآلود، روابط یا بهتر بگویم رقابتهای بین انسانها به تصویر کشیده شود. نویسنده در این اثر از سیستم شخصی به نام «گرون هلم» که یک روانشناس سوئدی است برای انتخاب 4 نفر که متقاضی حضور در یک شغل هستند و تنها یک نفر از آنها میتواند انتخاب شود، استفاده کرده و نشان داده است که انسانها برای دستیابی به مقاصدشان چه راهکارهای نادرستی را ممکن است در پیش بگیرند.»
وی درباره تغییراتی که در متن نمایشنامه برای اجرا در ایران به وجود آورده است، توضیح داد: «سعی می کنم نمایشهایی که در ایران اجرا میکنم با عرف جامعه همخوانی داشته باشند، چون به این عرف احترام میگذارم. در این اجرا هم تلاش کردم خمیر مایه نمایش را به تصویر بکشم و ستون فقرات کار را حفظ کنم. مسلما در آلمان من این نمایش را به شیوه دیگری روی صحنه بردم و بازیگران هم به جای سه مرد و یک زن، دو مرد و دو زن بودند. البته چینش شخصیتها در نمایشی که در ایران اجرا می شود، منطبق با نمایشنامه است.»
آوا فیاض، تهیه کننده این نمایش هم در سخنانی در باره تامین هزینه های کار توضیح داد: «وقتی قرار است همه هزینهها را خود گروه تقبل کند، پس باید یک سری امتیاز هم در اختیارش قرار داده شود، مثل اینکه خود گروه تصمیم بگیرد که قیمت بلیتش را چقدر قرار دهد یا اینکه تا چه میزان میخواهد تخفیف دانشجویی برای دانشجویان قائل شود. وقتی قرار است تئاتر خصوصی به این شکل داشته باشیم، حداقل خود گروهها باید این اختیار را داشته باشند که در مواردی برای کارشان تصمیم بگیرند. نه اینکه حتما مجبور شوند یک قیمت بلیت ثابت و بدون تخفیف را در اختیار مخاطبانشان قرار دهند، یکی از دلایلی که ما فرهنگسرای نیاوران را برای اجرا انتخاب کردیم، همین بود.»
در ادامه این نشست رسانه ای، الهام پاوه نژاد با گلایه از کمبود سالنهای تئاتر مناسب، گفت: «به خاطر مشکلات سختافزاری که گریبان تئاتر ما را گرفته است، مجبوریم به هر سالن و امکاناتی که اختصاص میدهند، راضی باشیم. بارها شاهد این بودیم که نمایشهایی روی صحنه رفته اند که مناسب اجرا در آن سالن نبوده اند. در عوض سالنهای تئاتر ما تبدیل به محل درآمدی برای مقاصد دیگر شدهاند که این اتفاقی اسفناک به حساب میآید.»
سینا رازانی، دیگر بازیگر این نمایش هم درباره حضورش در این اثر توضیح داد: «من همیشه پیگیر کارهای علیرضا کوشک جلالی بودم و از زمان اجرای نمایش «بازرس» همه کارهای وی را دنبال کردهام. بنابراین خیلی خوشحال شدم که بازی در این نمایش به من پیشنهاد شد. نمایشنامه نیز بسیار جذاب است و صحنههای کمدی بسیار خلاقانه ای در آن به تصویر کشیده می شود.»
امیر حسین رستمی هم در این راستا یادآور شد: «زمانی که بازی در این نمایش به من پیشنهاد شد، شعف و شوق فراوانی داشتم چون معتقدم کوشک جلالی یکی از قطبهای تئاتر ایران است. خود متن و بازیگران هم برایم بسیار مهم بودند. این نمایش ارتباطی به ملیت خاصی ندارد و اثری جهانی محسوب میشود. قصه نمایش نیز درباره این است که ما به عنوان انسان تا کجا حق داریم که مردم را زیر پایمان له کنیم، چون برای رسیدن به هدف برخی افراد خیلی راحت دارند از آدم بودن فاصله می گیرند.»
نمایش «سیستم گرون هلم» با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و حضور الهام پاوه نژاد، سینا رازانی، رضا مولایی و امیر حسین رستمی به عنوان بازیگر از ابتدای تیر ماه ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می رود.