در حال بارگذاری ...
...

فرشید ابراهیمیان: زیبایی عنصری ازلی است که ریشه در کل هستی دارد

ذات اقدس الهی به عنوان زیبایی کامل، خود را در عناصر مختلف از جمله طبیع و هنر به صورت امر زیبا تجلی می دهد.

ایلنا: ذات اقدس الهی به عنوان زیبایی کامل، خود را در عناصر مختلف از جمله طبیع و هنر به صورت امر زیبا تجلی می دهد.
"فرشید ابراهیمیان" رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر با بیان این مطلب افزود: زیبایی نوعی نیکویی یا کمال است و هر چیزی که رنگی از نیکویی داشته باشد به تعبیری زیباست، زیبایی به تعبیر دیگر ظهور نامتناهی است و زیبایی مطلق که از آن خداست.
وی درباره ارتباط زیبایی شناسی و دین گفت: زیبایی تصویری است که از طریق روح یا هر چیز دیگری که بهره ای از آن دارد خود را جلوه گر می کند بنابراین، واجد مضامین روحانی است اما هر چیز روحانی باید خود را به صورت محسوس ظاهر کند ؛ بنابراین تجلی محسوس روح یک همانندی ظاهری بیش نیست و این همانندی تنها حقیقت زیباست که تجلی ذات اقدس الهی است.
ابراهیمیان افزود: اینجا می بینید که این دو مفهوم از درون به هم می پیوندد یعنی پرودگار وجود متعالی خود را که زیبایی مطلق است دردین متبلور می کند به این ترتیب زیبایی یا هنری که در ارتباط با دین قرار بگیرد به دلیل مطلق و کمال زیبایی دین به مطلق تعالی و کمال دست می یابد یعنی هنرمند ابتدا به واسطه وجود گوهر زیبایی که در وجودش است وقتی به سمت منبع نور و زیبایی حرکت می کند جلب این منبع می شود که یکسره در آن ذوب می شودو پس از آن که از این حالت جذبه بیرون آمد دست به کار خلق اثر هنری می شود.
ابراهیمیان درباره تاثیر همایش زیبایی شناسی دین در نزدیکی ارتباط این دو مقوله گفت: این همایش قطعا می تواند زمینه های لازم را برای آشنایی حداقل نیروهای جوانی که به دلایل مختلف از اصالت ها و رسالت ها اندکی دور شده اند فراهم کند و مخاطب را با مفهوم مطلق زیبایی و این که زیبایی یک عنصر ازلی است و ریشه در کل هستی دارد آشنا سازد.