نمایشنامهخوانی امتیازی برای بهتر شناختن نمایشنامهنویسان است
رضا آشفته که قرار است امروز در برنامه ”یک هنرمند، یک اثر” در هنرسرای خورشید اصفهان آثار نمایشی ناصر کوشان را نقد کند درباره نمایشنامهخوانی گفت: برگزاری چنین برنامههایی فقط منجر به شناخت و معرفی نمایشنامهنویسان در مقطع شهرستان نمیشود بلکه مجالی است برای شناخته شدن آنها در سطح کشور چرا که تبلیغاتی که صورت میگیرد به این موضوع کمک میکند.
مهمترین تاثیر برنامههایی چون”یک هنرمند، یک اثر” روی بررسی آثار نمایشی، فراهم آوردن زمینه شناخت نمایشنامهنویسی است که یکی از ارکان اصلی تئاتر محسوب میشود.
رضا آشفته، منتقد برنامه”یک هنرمند، یک اثر” در گفتوگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«برگزاری چنین برنامههایی، علاوه بر معرفی نمایشنامهنویسان به جامعه تئاتری و علاقهمندان به این هنر، موجب میشود تا آنها به نقاط ضعف و قوت آثار خود پی ببرند، چرا که نقد و بررسی آثار نمایشی باعث میشود که آثار آتی این نمایشنامهنویسان دارای نقصانهای گذشته نباشد.»
وی در ادامه افزود:«برگزاری چنین برنامههایی فقط منجر به شناخت و معرفی نمایشنامهنویسان در مقطع شهرستان نمیشود بلکه مجالی است برای شناخته شدن آنها در سطح کشور چرا که تبلیغاتی که صورت میگیرد به این موضوع کمک میکند. همچنین به دلیل این که تمام آثاری که مورد نقد و بررسی قرار میگیرند، به چاپ رسیدهاند و قابل دسترسی هستند و هر علاقهمندی میتواند آنها را تهیه کنند، این امر امتیازی برای بهتر شناختن این نمایشنامهنویسان محسوب میشود.»
آشفته در خصوص وجود موضوع”تئاتر ملی” در کنار برنامه”یک هنرمند، یک اثر” اظهار کرد:«وجود چنین مبحثی به نگرش نمایشنامهنویسی بستگی دارد که اثر او در این برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. برخی از نمایشنامهنویسان براساس جغرافیای زندگی و فرهنگ بومی و اقلیمی خودشان مینویسند و برخی دیگر نگاه آوانگارد دارند و اتودهایشان را براساس آن شکل میدهند اما چنان چه به تئاتر ملی علاقه داشته باشند، بررسی تئاتر ملی در کنار بررسی آثار آن نمایشنامهنویس، چندان دور از تصور نیست.