هادی مرزبان: تماشاگر رکن اصلی تئاتر خیابانی است
یکی از کارگردانان با سابقه تئاتر و داور اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی کشور در مریوان گفت: اصولا در هر نوع تئاتری یکی از ارکان اصلی نمایش تماشاگر است و نمایش خیابانی هم از این امر مستثنی نیست.
یکی از کارگردانان با سابقه تئاتر و داور اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی کشور در مریوان گفت: اصولا در هر نوع تئاتری یکی از ارکان اصلی نمایش تماشاگر است و نمایش خیابانی هم از این امر مستثنی نیست.
" هادی مرزبان " افزود: کار بازیگران در این تئاتر برای جلب نظر و جلب توجه تماشاگر مشکلتر است و اینجاست که هنر بازیگر باید، تماشاگری را که اصولا فکرش جایی دیگر است به خود جلب کند و وادار به توجه کردن به نمایش نماید.
به گفته وی در مورد نقش و جایگاه تماشاگر بنا برآن چه به تجربه دیدهام، بستگی کامل به تربیت و فرهنگ آنان و نحوهی قراردادگذاری گروه دارد.
وی ادامه داد: تماشاچی میتواند همچون بسیاری از آثار صحنهای بخصوص آنها که به دیوار چهارم معتقدند و ارتباط بیواسطه با تماشاگر را ممنوع میدانند ، منفعل و واکنش محسوس باشد، یا میتواند در بخشی از ارتباط و یا حتی به عنوان بخشی از جریان واقعهی نمایشی قرار گیرند.
وی ادامه داد: چون ما نمیدانیم با چه تماشاگری روبهرو هستیم و اتفاقاتی که میافتد، نمیدانیم با چه عکسالعملی از طرف تماشاگر روبرو هستیم، این است که، بداههسازی باید صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه میان تئاتر خیابانی و تئاتر در خیابان تفاوت است افزود: من نمایش خیابانی را از آن جهت دنبال میکنم و دوست میدارم که با اشکال مختلف با تماشاگران خود به سادهترین شکل ارتباط برقرار میکند و در نهایت تماشاگر تیاتر تربیت میکند و به اصطلاح حتی تماشاگری که ممکن است هرگز به سالن تیاتر قدم نگذاشته باشد، متوجه مقولهی مهم تیاتر و از همهی اینها گذشته با تماشاگر ارتباط برقرار میکند و تیاتر اجرا میشود.
وی ادامه داد: همیشه میگوییم تئاتر یک مراسم است، یک اتفاق است یعنی مجری باید باشد، تماشاگر باید باشد و محلی برای اجرا تا تیاتر تشکیل شود.
وی افزود: در نمایش خیابانی مکان هر جا میتواند باشد و به اصطلاح آن فضای بسته سالنها را باز کرده و به هر جایی رسیده است، کوچه و خیابان کنار بوستان.
به گفته هادی مرزبان بزرگترین تفاوت نمایش خیابانی با نمایش صحنهای در این است که در نمایش صحنهای تماشاگر به میان ما میآید و به اصطلاح دعوت ما را میپذیرد و آمده تا در یک اتفاق در تیاتر شرکت کند.
به گفته وی ولی در نمایش خیابانی بازیگراناند که به دیدن تماشاگر میروند و خود به خود تماشاگر را درگیر یک بازی فرضی میکنند و گهگاه تماشاگر ندانسته وارد ماجرایی میشود.
در جشنواره تئاتر مریوان ۲۰گروه نمایشی از استانهای آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، زنجان، کردستان، یاسوج، خراسان شمالی، ایلام و همدان به مدت چهار روز با هم به رقابت میپردازند.
۱۸گروه از منتخبین این جشنواره به جشنواره بینالمللی تاتر فجر راه مییابند.