عمدهترین مشکلات ما در کانون نمایشنامهنویسان به عدم اجرای قرارداد تیپ و قانونمند شدن روابط خانه تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی برمیگردد.
عمدهترین مشکلات ما در کانون نمایشنامهنویسان به عدم اجرای قرارداد تیپ و قانونمند شدن روابط خانه تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی برمیگردد.
ایسنا: عمدهترین مشکلات ما در کانون نمایشنامهنویسان به عدم اجرای قرارداد تیپ و قانونمند شدن روابط خانه تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی برمیگردد.
بهزاد فراهانی، رئیس هیات مدیره کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر با بیان این مطلب گفت: اگر برخورد دولت با نهادهای مردمی قانونمند شود، مطالبات ما مشخص و قابل استیفا خواهد شد.
به گفته وی اداره هنرهای نمایشی از گذشته تا کنون، موضع خودرا در ارتباط با قرارداد تیپ روشن نمیکند در صورتی که اگر این همدلی پدید آید و قراردادها عملی شوند، توسعه انجمن نمایشنامهنویسان، امکانات بیشتری خواهد داشت.
فراهانی متذکر شد: سال 81 که قرارداد تیپ را تنظیم کردیم عنوان کردیم این قرارداد با احتساب 30 درصد افزایش در سال به عنوان نرخ تورم، اجرا شود که اگر این 30 درصد لحاظ شود، دستمزد یک درامنویس پایه یک، افزایش 100 درصدی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اهمیت بخش نمایشنامهنویسی درکنار دیگر رشتههای هنری، گفت: هر چند اداره کل هنرهای نمایشی باید در جهت تامین منافع کلیه صنوف هنری حرکت کند اما این تلاش در بخش نمایشنامهنویسی باید مضاعف باشد چرا که دراین بخش، عمل دو سویه داریم هم در میدان ادبیات کار میکنیم و هم در میدان علمکرد نمایشی.
وی تصریح کرد: علاوه بر این کمک کردن به گسترش این بخش از ادبیات در رشد و توسعه دیگر بخشهای هنرهای نمایشی مانند سینما وتلویزیون هم تاثیرگذار خواهد بود.
فراهانی درباره راهاندازی بانک نمایشنامه در کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر گفت: کاربردهای این مرکز در تئاتر کمرنگ است بانک نمایشنامه 5 سال پیش تاسیس شد اما هیچ استقبالی از سوی هنرمندان تئاتر صورت نگرفت چرا که فعالان این رشته آرزو دارند نمایشنامههایشان اجرا شود درحالی که آنچه در سینما وجود دارد آن قدر قانونمند است که صدور مجوز فیلمبرداری بدون ثبت فیلمنامه دربانک امکانپذیر نیست.
وی درباره برگزاری دوره ی مسابقه ادبیات نمایشی ایران گفت: متاسفانه هنوز درگیر مشکلات اقتصادی دوره اول هستیم و امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود و در جلساتی که با آقایان ایمانی و پارسایی برگزار میکنیم ، سرنوشت دوره دوم مشخص خواهد شد.
کارگردان «مریم و مرداویج» متذکر شد: هفته گذشته با آقای پارسایی گفتگویی انجام دادیم و مقرر شد دورههای آموزشی کوتاه مدتی برای 30 برگزیده دوره اول مسابقه ادبیات نمایشی ایران برگزار شود.
وی در پایان درباره چاپ متون برگزیده گفت: تا کنون با 4 منتقد به توافق رسیدهایم و قرار است بعد از توافق با 6 منتقد دیگر، آثار برگزیده همراه با نقدهایشان که توسط این 10 منتقد، نوشته میشود، منتشر شود.