در حال بارگذاری ...
...

ایده های جدید در جشنواره بدون ارایه امکانات به نفع تئاتری‌ها نیست

هر ساله در روند برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تغییراتی به وجود می‌آید که این تغییرات بدون اضافه شدن امکانات و تسهیلات بوده؛به این دلیل هنرمندان جشنواره تئاتر فجر افزایش فکر و ایده جدید ،بدون ارایه امکانات را،به نفع خود نمی‌دانند .

فارس:
فهیمه پناه آذر
هر ساله در روند برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تغییراتی به وجود می‌آید که این تغییرات بدون اضافه شدن امکانات و تسهیلات بوده؛به این دلیل هنرمندان جشنواره تئاتر فجر افزایش فکر و ایده جدید ،بدون ارایه امکانات را،به نفع خود نمی‌دانند .
بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 30 دی ماه به مدت 10 روز آغاز می‌شود، جشنواره امسال علاوه بر غیررقابتی بودن همچون سال‌های گذشته، تغییر دیگری نیز دارد؛ امسال گروه‌هایی که در طول سال اجرای عمومی داشتند توسط هیاتی انتخاب و در این جشنواره 10 روزه شرکت خواهند کرد.
رضا بابک بازیگر تئاتر و تلوزیون که اخیرا در نمایش «تئاتر بی‌حیوان» به کارگردانی محمود عزیزی به ایفای نقش پرداخته درباره بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید: مسئولان ما در تئاتر با چیز غیر معقولی روبرو هستند. مسئولان کلان هنری تعریف مشخصی از تئاتر و نمایش ندارند و با این اوضاع و بیگانگی که تئاتر دارد چگونه می‌توان برای تئاتر برنامه‌ریزی کرد؟
این بازیگر سپس به جشنواره اشاره کرده و می‌گوید: برگزاری جشنواره تئاتر فجر نه به نفع تئاتری‌هاست و نه به ضرر آنها. جشنواره تئاتر فجر برای گروه‌های جوان تئاتری و شهرستانی مهم است. هر کسی به خصوص جوانتر‌ها دوست دارند که کارشان در یک جشنواره چون تئاتر فجر عرضه شود و با یکدیگر رقابت کنند. جشنواره دلخوشی برای گروه‌های تئاتری است.
بابک در ادامه با عنوان این مطلب که سیاستگذاران خود صلاح را دانسته و تصمیم‌گیری در خصوص جشنواره می‌کنند، یادآور می‌شود: به هر حال صلاح کار خویش خسروان دانند و کسانی که تصمیم می‌گیرند که چگونه جشنواره‌ برگزار کنند، صلاح را این گونه می‌بینند .
مهرداد رایانی، کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس با اشاره به این موضوع که رقابتی بودن در جشنواره دارای نقاط ضعف و نقاط منفی است، می‌گوید: در مجموع نباید فوایدی را که در بخش رقابتی وجود دارد از دست بدهیم. در جشنواره رقابتی، جوش و خروش و گپ‌وگفت در هنرمندان ایجاد می‌شود که این مساله مهم را نباید از دست داد. برخی این گونه رقابت در جشنواره‌ها را کاذب می‌دانند و حتی نوع دادن جوایز نیز پر اشکال عنوان می‌کنند. به هرحال مدیران باید بنشینند، تمام نقاط مثبت و منفی یک جشنواره را دیده و از نقاط مثبت آن استفاده کنند.
این کارگردان در ادامه به ارایه نظرسنجی توسط هنرمندان اشاره کرده و می‌گوید: هنرمندان می‌توانند در یک نظرسنجی نظرات خود را درباره جشنواره تئاتر فجر بیان کنند. همیشه وقتی متولی یک امر ، دولت است، باید سیاست‌های دولت را اجرا کرد. دولت دموکرات به دنبال این است که آرا و نظرات مردم را بگیرد و در مقایسه با سیاست‌های کلان تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشد. در حوزه تئاتر نیز این گونه است، مدیران باید نظرات تئاتری‌ها را گرفته و آن را با سیاست‌های موجود مقایسه کنند و سپس هماهنگی را میان سیاست‌ها و هنرمندان به وجود آورند.
رحمت امینی،مدیر گروه تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی غیررقابتی بودن و انتخاب گروه‌ها از میان اجراهای عمومی را کاری در خور دانسته و می‌گوید:اگر در جشنواره تئاتر فجر تغییرات دیگر نیز شامل شود، جشنواره بهتر خواهد شد . به نظرم اگر روند تئاتر بدون مساله باشد و هنرمند بدون هیچ دغدغه تئاتر خود را در طول سال اجرا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
وی می‌افزاید: اگر در مجموعه تئاتری کشور تئاترشهر تنها نباشد و چند سالن دیگر نیز اضافه شود، می‌توان کاری انجام داد. ما نباید معضل این را داشته باشیم که کارگردان با چنگ و دندان تئاتری را اجرا کند.
بابک محمدی، کارگردان تئاتر که نمایش «حرفه‌ای‌ها» را اجرا کرده و در حال آماده‌سازی نمایش «سگ‌های پدر» است با اشاره به این نکته که هر جشنواره‌ای برگزار می‌شود مسلما اهدافی را دارد، می‌گوید: متاسفانه اهداف جشنواره مشخص نیست. کار اصلی در حوزه تئاتر همیشه در طول سال اتفاق می‌افتد. جشنواره تئاتر باید در خدمت مردم باشد و فرهنگ را بالا ببرد.تئاتر برای مخاطب است و انتخاب گروه‌ها در طول سال برای شرکت در جشنواره ملی کار شایسته‌ای است.
هادی مرزبان نیز درباره جشنواره تئاتر امسال می‌گوید: هیچگاه موافق این مساله نبودم که هنرمندان با کسب مقام و رتبه‌های اول دوم و سوم جایزه‌ای بگیرند. هنرمندان را می‌توان بدون دادن مقام اول تا سومی تشویق کرد.
وی می‌افزاید: بهترین کمکی که برای تئاتری‌ها می‌توان کرد، این است که به گروه‌ها فرصت اجرای عمومی داده شود. هنرمندان سال‌ها می‌گویند که باید اجراهای جشنواره در طول سال روی صحنه روند و حال این کار صورت گرفته است. تئاتر برای تماشاگر اجرا شود. کارگردان در اجرا به فکر تماشاگر است.
به هر حال بیست‌وچهارمین جشنواره امسال نیز با رویکرد جدید و مدیران جدید برگزار می‌شود و باید دید این جشنواره بدون هیچ سالن و امکانات اضافه‌تر از سال‌های گذشته چه دستاوردی را برای تئاتری‌ها به ارمغان می‌آورد؟