تئاتر تجربی؛ شیوهای برای کشف راههای تازه
داستان نمایشنامه ”پیکر زن همچون میدان نبرد” درباره ارتباط یک زن اروپایی شرقی و یک زن امریکایی در یک آسایشگاه است. ابتدا این دو در موقعیت سوژه و دکتر قرار دارند اما به مرور بخشهایی از زندگی گذشته آنان بیان میشود.
تئاتر تجربی شیوهای است که به کارگردان اجازه میدهد راههای جدیدی را برای اجرا کشف کرده و از چارچوبهای از پیش تعیین شده هراسی نداشته باشد.
مریم شیرزادی کارگردان نمایش”پیکر زن همچون میدان نبرد” که قرار است در بخش تجربی جشنواره فجر حضور یابد، در گفتوگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«چند سالی است که گروه اتوپیا به طور اخص روی آثار ویسنییک کار میکند. اول به این دلیل که تینوش نظمجو از سوی نویسنده مجوز ترجمه آثار او در ایران را دارد و دیگر دیدگاه شرقی این نویسنده رومانیایی الاصل است.»
وی درباره داستان این نمایشنامه گفت:«داستان ارتباط یک زن اروپایی شرقی و یک زن امریکایی در یک آسایشگاه است. ابتدا این دو در موقعیت سوژه و دکتر قرار دارند اما به مرور بخشهایی از زندگی گذشته آنان بیان میشود.»
شیرازی، کارگردان این نمایش با نگاهی به روند پذیرش متون جشنواره گفت:«سیستم جشنواره به گونهای است که سه، چهار هفته قبل از جشنواره پذیرفته شدن متن را به گروه اطلاع میدهند. این زمان برای متنهای سبک و ساده هم بسیار اندک است چه برسد به”پیکر زن ...” که متنی سنگین و پرکار است.»
وی افزود:«این متن پر از مونولوگ است و اگر وقت داشتم چهار ماه روی آن تمرین میکردم. ولی انتظار برای تصویب متن مانع شروع تمرین میشد.»
وی درباره کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره افزود:«احساس میشود جشنواره یک چرکنویس برای اجرا است. کیفیت کارها از جشنواره تا اجرا تفاوت عمدهای دارد زیرا کارها با تعمق بیشتر و تجربه راههای متنوعتر، به اجرای عمومی میرسند.»
لازم به ذکر است که در این نمایش که هنوز بازبینی خود را سپری نکرده مهشاد مخبری و فریبا کامران ایفای نقش میکنند و طراحی صحنه این نمایش را سیامک احصایی برعهده دارد.