در حال بارگذاری ...

آتیلا پسیانی: اولین بار این نمایش را در انبار گازوییل اجرا کردیم/ گزارش آیین آغاز نمایش «گنگ خواب‌دیده»

آیین آغاز نمایش «گنگ خواب‌دیده» به کارگردانی آتیلا پسیانی، شامگاه جمعه چهارم مهر در حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم در حضور هنرمندانی چون همایون ارشادی، محمد چرمشیر، مسعود فروتن، نصرالله ناصح‌پور، رضا حداد، رضا فیاضی و بهنوش طباطبایی برگزار شد.

آتیلا پسیانی در شروع مراسم با تشکر از حضور همه و همت و تلاش رضا حداد و مجید سرسنگی برای باز تولید مجدد این نمایش گفت: «این نمایش اولین باری نیست که به صحنه می‌رود. 14 سال پیش «گنگ خواب‌دیده» در خانه خورشید یا انبار گازوییل تئاتر شهر برای اولین بار به صحنه رفت. پس از آن بیش از 120 اجرا خارج از کشور داشتیم. نسل تماشاگران تئاتر هر 15 سال یک‌بار عوض می‌شود و حالا ما شاهد مخاطبانی از نسل دیگر هستیم؛ نسلی که در اولین اجرای «گنگ خواب‌دیده» مخاطب برنامه کودک‌های ما بود و حالا مخاطب تئاترمان است. »

پس از سخنان کوتاه کارگردان «گنگ خواب‌دیده»، محمد چرمشیر پشت تریبون رفت و از اجرای این نمایش در سال 79 و تاثیرش بر تئاتر‌های بعد از خود گفت. وی تئاتر ایران را به دو بخش تقسیم کرد؛ قبل از «گنگ خواب‌دیده» و بعد از آن. چرمشیر ادامه داد: «آتیلا پسیانی اوج کاری خود را با «گنگ خواب‌دیده» در سال 79 تجربه کرد. تئاتر ایران هم با این نمایش چیزی را تجربه کرد که قبلا تجربه نکرده بود؛ تئاتری متفاوت و بی‌کلام که تئاتر ما را به دو بخش قبل و بعد از خودش تقسیم کرد. این واقعیتی است که تئاتر ایران باید بپذیرد و هضم کند.»

دراماتوژ نمایش «گنگ خواب دیده» افزود: «در سال 79 من مسئول سالن بودم و همیشه پشت در می‌ایستادم. اجرا را هیچ‌وقت نتوانستم در ایران ببینم، چون پشت در بودم، اما واکنش تماشاگران را می‌دیدم که با شگفتی از سالن خارج می‌شوند. این نمایش با حضور بین المللی در جشنواره‌های جهانی سفیر تئاتر ایران شد و نوید بخش تئاتر ما تا خودش را به جهانیان معرفی کند. من که سعادت سفر با گروه را داشتم، واکنش فرنگی‌ها را از نزدیک مشاهده کردم که با احترام و شگفتی زیاد به بلوغ تئاتر ایران نگاه می‌کنند.»

در ادامه، همایون غنی‌زاده، هنرمند و کارگردان جوان تئاتر، که وظیفه زدن زنگ آیین آغاز این نمایش را به عهده داشت، پشت تریبون رفت و از شخصیت آتیلا پسیانی و مشکلات امروز تئاتر ایران گفت. او تجربه‌گرایی آتیلا پسیانی را راهگشای نسل‌های بعدی او، از جمله خودش دانست و مشکل اصلی تئاتر ایران را جعل تاریخی خواند: «آتیلا پسیانی آدم عجیب غریبی است. کارگردان عجیب غریبی هم هست. یک اعتراض عجیبی در نهاد آتیلا وجود دارد که باعث می‌شود در برابر تمام معیار‌ها و حتی مقابل خودش بایستد، و بیم تخریب شدن را نداشته باشد. جلسات تمرین تئاتر را به 15 جلسه کاهش می‌دهد اما آگاهانه و با دلیل این کار را می‌کند. آتیلا پسیانی کسی است که هیچ وقت دروغ نگفت و دست به جعل نزد. و جعل تاریخی خطرناک ترین چیزی است که تئاتر ما را تهدید می‌کند.»

این کارگردان جوان اضافه کرد: «تئاتر هنر میرایی است و افتخارش در این میرا بودن است. اما همین ویژگی امکان جعل تاریخی را فراهم می‌کند که بزرگ‌ترین تهدید تئاتر ماست. این مشکل در مواجهه با نسل جدید ما بیشتر نمود پیدا می‌کند، نسلی که در فضای واقعی تئاتر یاد نمی‌گیرد. اطلاعات واقعی و حقیقی را ندارد. فقط اگر به اسنادی که از اجراها در مطبوعات و رسانه‌ها و نقدها می‌ماند مراجعه کنید، می‌بینید تفاوت‌ها خیلی کم می‌شود و چیزی که از تئاتر ما به جا می‌ماند بسیار گمراه کننده است. من شخصا نگران روزی هستم در آینده، که اشخاصی اسم‌شان به دروغ کنار افرادی مانند حمید سمندریان  و علی رفیعی بیاید.»

همایون غنی‌زاده افزود: «امیدوارم این نمایش اجرای خوب و موفقی داشته باشد. تئاتر ما به آتیلا پسیانی می‌بالد. او دایره رفتار نامتعارف را در تئاتر ایران آن‌قدر بزرگ کرد که وقتی امثال ما وارد تئاتر شدیم، راحت از سوی مخاطبین هضم شدیم. اگر آتیلا پسیانی و رفتارهای نامتعارفش در زمینه تئاتر نبود، من و امثال من خیلی دچار مشکل می‌شدیم.»

مجید سرسنگی نیز با ایراد سخنانی کوتاه از آتیلا پسیانی و گروهش برای باز تولید این نمایش تشکر کرد و با اشاره به حضور موفق این نمایش در جشنواره‌های خارجی افزود: «فارغ از همه چیز، ما باید همیشه از حضور نام کشورمان در جشنواره‌های خارجی خوشحال و سرافراز شویم. همیشه حاشیه‌هایی هم البته وجود دارد که از نظر من خود اهالی تئاتر بیشتر از هرکس دیگر به آن دامن می‌زنند.»

وی در ادامه اضافه کرد که بنا بر قول قبلی، ماه اجراهای جوان‌ها و دانشجوها به زودی فرا می‌رسد و تماشاخانه ایرانشهر از اواخر مهر میزبان گروه‌های جوان و دانشجوست و از همه‌ همراهان تئاتر دعوت کرد تا از این اجراها حمایت کنند. این سه نمایش به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد، محمد مساوات و جابر رمضانی به زودی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌روند.

پس از اتمام سخرانی‌ها و در حضور هنرمندان و اهالی رسانه که بسیاری به دلیل کمبود جا تمام مدت ایستاده بودند، همایون غنی‌زاده زنگ آغاز نمایش را به صدا در آورد. پس از آن هنرمندان حاضر در مراسم، پوستر نمایش «گنگ خواب‌دیده» را به یادگار برای آتیلا پسیانی امضا کردند و پس از آن به سمت سالن سمندریان حرکت کرده و به تماشای اولین اجرای «گنگ خواب‌دیده» با بازی فاطمه نقوی و ستاره پسیانی نشستند.

این نمایش از 6 مهر تا 5 آبان در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.