در حال بارگذاری ...

جشن تولد 49 سالگی تماشاخانه سنگلج برگزار شد

تولد ۴۹ سالگی تماشاخانه سنگلج هم‌زمان با مراسم شب چراغ نمایش «بازی نامه عشق امروزی»، عصر روز پنج شنبه ۱۷ مهر با حضور گروهی از هنرمندان و هنردوستان در این تالار قدیمی تهران برگزار شد.

مراسم چهل و نهمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج در حضور هنرمندانی چون مهرانه مهین ترابی، میکاییل شهرستانی، منیژه گلچین و ... برگزار شد. اردشیر صالح‌پور در ابتدای این مراسم، تماشاخانه سنگلج را یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز‌های نمایشی ایران دانست که بزرگان زیادی در آن کارگردانی کرده، نوشته و بازی کرده‌اند.

او درباره اهمیت تئاتر ملی هر کشور اضافه کرد: «با وجود این‌که تئاتر مقوله‌ای انسانی و فرا‌مرزی است و هرگز به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شود، اما هویت هر کشوری می‌تواند در تئاترش نمایان باشد. همان‌طور که ما همیشه به دستاورد‌های تئاتر جهان در غرب و شرق افتخار می‌کنیم و از آن‌ها بهره می‌بریم، همیشه باید با تعلق خاطر خاصی به تئاتر کشور خودمان و تئاتر ایرانی نگاه کنیم. بسیار خوشحالم که این اتفاق، 49 سال پیش در همین سالن، افتاده است. این سالن برای تئاتر‌های ایرانی ساخته و پرداخته شده است.»

صالح پور در ادامه درباره تاریخچه تاسیس تماشاخانه سنگلج بیشتر توضیح داد: «تالار سنگلج 18 مهر ماه سال 1344 با نام نمایش‌های ایرانی تاسیس شد. 49 سال پیش بانوی خیر و بزرگواری زمین این تالار را به شهرداری تهران هدیه کرده است. محله سنگلج از شناخته شده‌ترین مناطق تهران قدیم در زمان قاجار بود و از قدمت و بافت تاریخی خاصی برخوردار است. این بانوی بزرگوار این زمین را برای تئاتر واگذار کرد و در نهایت تماشاخانه سنگلج توسط مهندس با‌ ارزشی به نام آرشاویر باباییان طراحی و ساخته شد. آقای باباییان که ساخت مراکز فرهنگی دیگر را بر عهده داشتند، از باقی‌مانده مواد و مصالح آن‌ها و به صورت رایگان این بنا را ساخت.»

صالح‌پور در ادامه از هنرمندان به نامی که در این سالن کار کرده‌اند یاد کرد و از تاسیس هفت گروه مهم تئاتری به سرپرستی افرادی چون بهرام بیضایی، علی نصیریان، داود رشیدی، اسماعیل شنگله و عباس جوانمرد در این تماشاخانه نام برد.او ادامه داد: «در این سالن هنرمندان بزرگی ساخته شدند و منزلت این تماشاخانه در افراد بزرگی است که در این سالن کار کردند و پرورش یافتند. 114 هنرمند، کارگردان و بازیگر این تالار را طی این سال‌ها مدیریت و هدایت کردند. از سال 52 تغییر رویه‌ای در رویکرد سالن رخ داد و هنرمندان توانستند آثار خارجی را هم در این سالن به صحنه ببرند که عزت‌الله انتظامی به عنوان اولین هنرمند، نمایش «بازرس» گوگول را ادر این تماشاخانه اجرا کرد.»

او در ادامه بر نقش تاریخی این سالن تاکید کرد و آن را بخشی از تئاتر ایران خواند.: «تماشاخانه سنگلج از هویت و سابقه بالایی برخوردار است و متاسفانه از جریان اصلی تئاتر، که حالا عمدتاً در تئاتر شهر خلاصه می‌شود، کمی دور افتاده و امیدوارم هر چه زودتر هویت قبلی خود را باز یابد.»

اردشیر صالح‌پور که به دلیل حضور نداشتن یونس آبسلان، مدیریت تماشاخانه سنگلج، وظیفه خوش‌آمد گویی به حاضران را بر عهده گرفته بود، در آخر اضافه کرد: «آقای آبسالان به دلیل ماموریت نتوانستند امروز این‌جا حضور داشته باشند و وظیفه خوش‌آمد گویی به شما بزرگواران بر عهده من افتاد. در چهل و نهمین سالگرد تولد این تماشاخانه آرزو می‌کنم این سالن همیشه به نمایش‌های ایرانی مانند قبل اختصاص یابد و به شکوفایی و هیبت پر افتخار‌ش باقی بماند.»

شب چراغ نمایش «بازی نامه عشق امروزی»

در ادامه، مراسم شب چراغ نمایش «بازی نامه عشق امروزی» به کارگردانی محمد یوسفی آغاز شد. مراسم شب چراغ، آیین آغاز هر نمایش است که در آن یکی از هنرمندان تئاتر به مناسبت آغاز اجرای آن نمایش، شمعی را روشن می‌کند. صالح‌پور با تاکید بر ایرانی بودن این رسم افزود: «در بعضی سالن‌ها دیدم آیین آغاز نمایش‌ها را با به صدا در‌آوردن زنگ شروع می‌کنند، اما افروختن چراغ و نور، رسمی کاملا ایرانی است و تئاتر نیز خود نور و آیینه است.»

وظیفه روشن کردن شمع این نمایش را قرار بود مصطفی عبدالهی بر عهده بگیرد که متاسفانه به دلیل بیماری نتوانست در مراسم حضور داشته باشد. از هنرمندان حاضر در سالن که برای آیین آغازین نمایش و بریدن کیک تولد تماشاخانه سنگلج به جلوی صحنه رفته بودند، در نهایت مهرانه مهین ترابی آیین شب چراغ را اجرا کرد و شمع‌ها را افروخت. منیژه گلچین نیز وظیفه بریدن کیک را بر عهده گرفت. میکاییل شهرستانی نیز با اشاره به نمایش جدیدش «هفت پرده» که از 21 مهر ماه در تالار چهارسو تئاتر شهر به صحنه می‌رود و زندگی هنری اکبر رادی را تصویر می‌کند، از اهمیت و ارزش تماشاخانه سنگلج گفت و یکی از آرزوهای اکبر رادی، درام نویس بزرگ ایرانی را، اجرا در این سالن خواند. او به اجرای نمایش «زیر گذر سقاخانه» در روز‌های بستری بودن رادی در بیمارستان اشاره کرد که در همین سالن به صحنه رفته بود.

پس از پذیرایی و صرف کیک تولد چهل و نهمین سال تاسیس تماشاخانه سنگلج، حاضران در سالن به تماشای نمایش کمدی موزیکال «بازی نامه عشق ایرانی» به نویسندگی و کارگردانی محمد یوسفی نشستند.