برنامهریزی، بودجه، کیفیگرایی و خودیسازی، ضرورتهای تئاتر ماست
دکتر فرشید ابراهیمیان رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر گفت:باید به طرف خودیسازی و جلب و جذب تماشاگر حرکت کنیم و برای نهادینه کردن تئاتر باید در دل مردم نفوذ کنیم و در این راستا نیاز است از شیوههای مختلف بهرهگیریم به عنوان مثال حتی باید از الگویی ساختمانی استفاده کنیم که خودی و بومی است و از رنگ، شکل، زبان و مناسباتی مأنوس برخوردار است.
نیاز به برنامهریزی اساسی، افزایش بودجه، تأکید بر کیفیت و کیفیگرایی و فراگیرترشدن موضوعات و مخاطبان تئاتر از جمله ضرورتهای اساسی این هنر در کشور به شمار میآیند.
دکتر فرشید ابراهیمیان ـ رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ـ در آستانه برگزاری بیستوچهارمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر در گفتوگو با روابط عمومی جشنواره با بیان این مطلب افزود: لازم است با یک برنامهریزی درست و پایدار و با بهرهگیری از ظرفیتها و حمایتها به سمت کیفیگرایی حرکت کنیم.
وی با اشاره به این نکته که تئاتر در کشور ما به دلیل وارداتی بودن دچار نوعی بیگانگی با جامعه است عنوان کرد: متأسفانه از آغاز، اصحاب تئاتر و روشنفکران و کسانی که پدیده تئاتر را وارد جامعه ما کردند تلاش نکردند تا این پدیده را منطبق با ارزشها و فرهنگ جامعه ما قرار دهند.
به اعتقاد این کارشناس تئاتر، عمدهترین اشکال حوزه تئاتر عدم برنامهریزی برای انطباق این پدیده با جامعه ایرانی است.
دکتر ابراهیمیان با بیان اینکه برنامهریزی برای نهادینهکردن هنر نمایش به ایجاد ارتباط با گروهها و قشرهای مختلف مردم باید به صورت یک ضرورت تعریف شود، خاطرنشان کرد: باید مردمگرایی و فراگیری مخاطب به صورت یک دغدغه جدی تئاتریها درآید و قشر خاصی را مد نظر نداشته باشند.
به اعتقاد وی در حال حاضر تئاتر کشور از کارکردهای اساسی خودش برخوردار نیست و ارتباطی با آحاد مردم و ارزشهای آنها ندارد و به تعبیری هنر نمایش از کارکرد خود تهی شده است.
رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر با تأکید بر خصلت آموزشی و کارکردهای تأثیرگذار این هنر اظهار کرد: تئاتر به دلیل کارکردهایش به ارتقای فرهنگ جامه کمک کند و در برنامهریزیهای کلان آموزشی کشور میتواند جایگاه مثبتی داشته باشد.
وی ادامه داد: در جوامع اروپایی تئاتر با مردم ارتباط مستقیم و زنده دارد و حتی مسایل روز آنها را مطرح میسازد در حالی که تئاتر در کشور ما، هنوز خودی نشده و هنوز منحصر به قشر خاصی است.
دکتر ابراهیمیان با اشاره به مقوله کمبود بودجه تئاتر تأکید کرد: مهمترین مسأله در این زمینه، برنامهریزی درست است و در کنارش برای نهادینه کردن تئاتر به بودجه بیشتری نیاز داریم.
وی اضافه کرد: در کنار افزایش بودجه باید برنامهریزی صورت گیرد تا تعداد بیشتری از اهالی جامعه جذب این هنر شده و به سمت حل مشکلات تئاتر حرکت کنند.
به اعتقاد وی، این تلقی که تئاتر میتواند بخشی از نیاز مردم را مرتفع کند و منافع بیشتری برای آنها داشته باشد سبب میشود تا حامیان و متولیان برای رفع مشکلات جامعه و به منظور ارتقای روحی و روانی جامعه هزینه بیشتری برای تئاتر ارایه دهند.
برنامهریزی اساسی، افزایش بودجه، نهادینه کردن تئاتر، فراگیرتر ساختن این هنر در زمینه موضوعات و مخاطبان و گسترش مکانیسمهای تبلیغاتی، از جمله محورها و ضرورتهایی است که رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر بر آن تأکید کرده است.
وی بر این باور است که از طریق رسانههای گروهی بویژه تلویزیون میتوان به ارتباط گستردهتر مردم با نمایش کمک کرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید با برنامهریزی به سمت کیفیتر شدن تئاتر حرکت کنیم.
وی با اشاره به رویکرد کمیتگرایی در سالهای گذشته یادآور شد: در سالهای گذشته به دلایل مختلف تئاتر ما به سمت کمیشدن حرکت کرده بود که باعث شناسایی استعدادهای جوان و دانشجویان مستعد گردیده بود.
از دیدگاه وی، تئاتر کشور اکنون نیاز به کیفیگرایی دارد و باید ضمن ملحوظ داشتن همه جوانب و زوایا، به کیفیت و ارتقای ساختاری و محتوایی آثار بیش از پیش توجه داشت.
دکتر ابراهیمیان گفت: باید به طرف خودیسازی و جلب و جذب تماشاگر حرکت کنیم و برای نهادینه کردن تئاتر باید در دل مردم نفوذ کنیم و در این راستا نیاز است از شیوههای مختلف بهرهگیریم به عنوان مثال حتی باید از الگویی ساختمانی استفاده کنیم که خودی و بومی است و از رنگ، شکل، زبان و مناسباتی مأنوس برخوردار است.
وی با اشاره به جایگاه تأثیرگذار جشنواره فجر خاطرنشان ساخت: جشنواره یکی از بسترهای مؤثر در طرح مسایل و موضوعات اساسی تئاتر و بیان ضرورتها و نیازهاست و فضایی تعاملی فراهم میآورد.
این کارشناس و صاحب نظر تئاتر معتقد است طی سالهای گذشته دست کم تئاتر به صورت افواهی در میان مردم و در اذهان مردم جا افتاده است.
وی افزود: حضور بیش از ۴٠٠ انجمن نمایش در سراسر کشور، گسترش مراکز دانشگاهی و دانشکدههای تئاتر و هنر، کانون ملی متقدان تئاتر، انجمن نویسندگان و منتقدان تئاتر و نهادهای مختلف بویژه اهتمام رسانهها در این زمینه مؤید آن است که تئاتر کشور متحول میشود.
گفتنی است بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از ٣٠ دی تا ٩ بهمن در تهران برگزار میشود.
روابط عمومی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر