در حال بارگذاری ...

شقایق دهقان: هیچ عجله‌ای برای فعالیت‌های هنریم ندارم/ رهنما بازیگر توانمند و هوشمندی است

شقایق دهقان از حضور دوباره‌اش به صحنه تئا‌تر می‌گوید و بهاره رهنما را هنرمندی بسیار باهوش و توانمند ارزیابی می‌کند. 

مهسا مقدم: شقایق دهقان بازیگر شناخته شده تلویزیون این روز‌ها در «نمایش اسپانیایی» به کارگردانی شیوا اردویی حضور پیدا کرده است و با بهاره رهنما نقش دو خواهر را بازی می‌کنند. به همین بهانه سایت ایران تئا‌تر با این هنرمند گفت‌و‌گو کرده است. 
 
شما بازیگر شناخته شده‌ای در عرصه تلویزیون هستید چطور شد که تصمیم به حضور در صحنه تئا‌تر گرفتید؟ 
من حدود ۱۴ سال پیش در یک نمایشی عروسکی به کارگردانی گلچهره سجادیه بازی کردم اما بعد این تجربه از تئا‌تر فاصله گرفتم زیرا موقعیت نمایشی خوبی برایم پیش نیامد و تصمیم جدی برای حضور در صحنه تئا‌تر نداشتم؛ تا اینکه به پیشنهاد بهاره رهنما تصمیم گرفتم بازی در کار «نمایش اسپانیایی» را تجربه کنم. 
 
شما بعد از سال‌ها به تئا‌تر بازگشتید آیا برای حضور در صحنه نمایش دلهره نداشتید که شاید این نمایش تبدیل به کاری موفق در کارنامه هنریتان نشود؟ 
 
 به پیشنهاد بهاره رهنما وسوسه شدم تا در این نمایش بازی کنم؛ من تمامی نمایش‌های خودش را دیده بودم و به نظرم کارهای قابل تحسینی بود می‌دانستم که بهاره وقتی در یک نمایش بازی می‌کند و یا تصمیمی به کارگردانی اثری می‌گیرد حتما دلیل قانع کننده و قابل قبولی دارد بنابراین به او اعتماد کردم و خود را به او سپردم. 
 
با توجه به اینکه «نمایش اسپانیایی» اجراهای اول خود را پشت سر می‌گذارد اما شما در زمان بازی به نقش خود کاملا مسلط بودید از هماهنگ کردن خودتان با گروه نمایش و چگونگی تمرینات خود بگویید؟ 
 
بازیگران نمایش زمان تمرین نسبت به من راحت‌تر بودند بنابراین باید تمرینات بیش تری نسبت به آن‌ها می‌کردم تا بتوانم با گروه همراه شوم. در کنار تمریناتی که با گروه نمایشی انجام می‌دادم برای خودم تمریناتی جداگانه در نظر گرفتم تا بتوانم به خوبی با نقش ارتباط برقرار کنم. 
 
 صحنه ای از نمایش «اسپانیایی» به کارگردانی شیوا اردویی 
 
شقایق دهقان و بهاره رهنما در  نمایش «اسپانیایی»
 
«نمایش اسپانیایی» نسبت به دیگر آثار یاسمینا رضا کمی متفاوت است شما این اثر و نقش که در آن بازی می‌کنید «اورلیا» را چگونه می‌بینید؟ 
 
 «نمایش اسپانیایی» نوشته یاسمینا رضا نمایشنامه پیچیده‌ای است، البته آثار دیگر این نویسنده مانند «خدای کشتار» هم نمایشنامه ساده‌ای نیست، اما این نمایشنامه نسبت به آثار دیگر یاسمینا رضا پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نمایش در نمایش است. من نقش یک بازیگر افسرده را در این نمایش ایفا می‌کنم که نسبت به خواهرش موفقیت کسب نکرده است و به جایگاه او حسادت می‌کند. 
 
شما خانواده هنرمندی دارید می‌توانید بهاره رهنما را از دیدگاه خودتان تعریف کنید؟ 
 
رهنما بازیگر بسیار هوشمندی و توانمندی است که می‌تواند با یک مدیریت خوب هم در صحنه تئا‌تر و هم در تلویزیون و سینما فعالیت داشته باشد و در همه این عرصه‌ها موفقیت کسب کند اما من چنین توانمندی ندارم. همچنین خصوصیات اخلاقی بهاره به گونه ای است که اطرافیانش می‌توانند با آن کاملا احساس صمیمیت و نزدیکی کنند. 
 
در حال حاضر شرایطی برای هنرمندان به وجود آمده که در کنار انجام یک کار، فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌دهند شما در حال حاضر مشغول ضبط مجموعه تلویزیونی نیستید؟ 
 
بله بسیاری از هنرمندان در یک زمان فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهند و قراردادهایی را پشت هم امضا می‌کنند اما من عجله‌ای برای فعالیت‌هایم ندارم و ترجیح می‌دهم تنها روی یک کار متمرکز شوم و پیشنهادی هم نپذیرفتم و می‌خواهم تنها به این نمایش فکر کنم. 
 
دید شما نسبت به وضعیت کنونی تئا‌تر و هنرمندان آن چگونه است؟ 
 
وضعیت مالی و حمایتی تئا‌تر در شرایط خوبی نیست اما هنرمندان این عرصه هم چنان با عشق و علاقه خاصی فعالیت می‌کنند و برای کار خود دل می‌سوزانند. تئا‌تر یک هنر جمعی و گروهی محسوب می‌شود و صمیمیت هنرمندان و حمایت از یکدیگر این هنر را زنده نگه می‌دارد؛ معتقدم هنر نمایش حرفه بسیار سخت و مشکلی است و زحمت فراوانی دارد با این وجود از بازی در صحنه تئا‌تر لذت می‌برم و اگر پیشنهاد خوب دیگری به من شود حتما قبول خواهم کرد.