در حال بارگذاری ...

سیامک صفری: پای تماشاگرانی را به تالار وحدت کشانده‌ایم که 35 سال بود به دیدن تئاتر نیامده بودند

سیامک صفری اعتقاد دارد نمایش «مردی برای تمام فصول»، به دلایل زیادی از جمله آشنا بودن مخاطبان با متن، شناخته شده بودن گروه هنرمندان، جذابیت موضوع و شیوه و سبک اجرا با استقبال خیلی خوبی مواجه شده است. 

مهدی یاورمنش: سیامک صفری این روزها در نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، در نقش مرد عام روی صحنه تالار وحدت بازی می‌کند؛ نقشی که به دلیل تفاوت و جذابیت شخصیت و مهارت و هنرمندی این بازیگر به یکی از نقاط قوت نمایش تبدیل شده است.

سیامک صفری درباره نقشی که در این نمایش بازی می‌کند، می‌گوید: «شخصیت مرد عام در این نمایش با بقیه آدم‌ها متفاوت است. شخصیت‌های دیگر همگی از بزرگان و افراد سطح‌ بالای جامعه مانند شاه، کاردینال و صدراعظم هستند، در حالی که مرد عام کاملاً از طبقه دیگری است.»

او درباره متفاوت بودن این نقش و بازی در آن اضافه می‌کند: «به دلیل تفاوت بنیادی این شخصیت با دیگران، بازی کردن این نقش هم به طور طبیعی متفاوت است. لحن و ادبیاتی که صحبت می‌کند، لباس‌هایی که می‌پوشد و حرف‌هایش سبب این تفاوت می‌شوند.»

سیامک صفری که در پایان هر اجرای «مردی برای تمام فصول» با تشویق‌های گرم تماشاگران مواجه می‌شود، در باره مایه‌های طنز این نقش توضیح می‌دهد: «این نمایش فضای خاصی دارد که شاید طنز جای زیادی در آن نداشته باشد، ولی نوع شخصیت مرد عام جوری است که جای بیشتری برای طنازی دارد.»

بازیگر نقش مرد عام درباره طنز نهفته در نمایش به سایت ایران تئاتر می‌گوید: «مضمون این نمایش پایبندی به قانون و مدنیت است و حول محور آدم‌هایی از طبقه خاص می‌گردد. با این وجود در رابطه‌ها و دیالوگ‌ها طنز ظریفی وجود دارد که مخصوصاً در رابطه سر توماس مور با بقیه شخصیت‌ها نمایان می‌شود. از واکنش تماشاگران هم می‌شود فهمید که متوجه این کنایه‌ها و طنز ظریف می‌شوند.»

سیامک صفری در نمایش «مردی برای تمام فصول» در نقش مرد عام بازی می‌کند

صفری می‌گوید این نمایش پای خیلی‌ها را که با تئاتر فاصله گرفته بودند، دوباره به سالن‌های تئاتر کشانده است: «کسانی هستند در بین تماشاگران این چند هفته‌مان، که مثلاً 35 سال است تئاتر ندیده‌اند. بعد از این همه سال با شنیدن اسم «مردی برای تمام فصول» و عوامل کار، پای‌شان دوباره به سالن‌ تئاتر باز شده است.»

او درباره استقبال خوب تماشاگران از نمایش اضافه می‌کند: «ما با استقبال خیلی خوبی در این چند وقت رو‌به‌رو شده‌ایم. تمام شب‌ها سالن کاملاً پر است و حتی خودمان برای تهیه بلیت مهمان برای آشنا‌ها و خانواده‌مان دچار مشکل می‌شویم. بخشی از این مسئله به شهرت متن «مردی برای تمام فصول» و جذابیت نسخه فیلم آن برمی‌گردد که اکثراً دیده‌اند. بخش دیگری از این جذابیت در اسم عوامل است؛ مثلا آقای فرمان‌آرا بعد از هشت سال تلاش برای به صحنه بردن این نمایش، بالاخره موفق شده است. آقای کیانیان خودشان یکی از عناصر جذاب هستند و دیگر هنرمندان گروه ما را اکثراً کسانی تشکیل می‌دهند که اهالی تئاتر می‌شناسند.»

سیامک صفری دوست دارد نقش‌ها و شیوه‌های متفاوتی را بازی کند و از همکاری با نسل جوان هم در کنار هنرمندان حرفه‌ای و افراد پیشکسوت، خوشحال می‌شود. بازیگر «شکار روباه» در این باره می‌گوید: «تنوع برایم خیلی جذاب است و دوست دارم از شیوه‌های مدرن تا شکل‌های سنتی و کلاسیک را کار کنم. در مجموع در مواجهه با یک کار، دوست داشتن اثر برایم مهم است و خیلی درگیر بازی کردن یک فرم و نوع خاص در تئاتر نیستم.»

او که تجربه بازی کردن با کارگردانانی چون دکتر علی رفیعی را در کارنامه خود دارد، ادامه می‌دهد: «با نسل جوان‌تر از خودم تا به حال خیلی کار کرده‌ام و خب تجربه خیلی متفاوتی است. اطمینانی که بازیگر دارد در مواجهه با یک جوان کم تجربه شاید کم‌تر باشد. به هر حال تئاتر ما، تئاتر جوانان است و آدم اگر بخواهد در فضای کار بماند، باید اطمینان و همکاری کند. البته بخشی از این اطمینان در واقع اطمینانی است که بعد از سال‌ها تجربه به خودم پیدا کردم.»

سیامک صفری در کنار بهمن فرمان‌آرا و رضا کیانیان در پایان نمایش با استقبالی ویژه از سوی تماشاگران مواجه می‌شود. استقبالی که به گفته خودش از یادآوری او در نقش‌های دیگری که بازی کرده و خاطرات مردم با آن نقش‌ها می‌آید: «مردم همیشه خیلی به من لطف داشته‌اند و بخشی از این توجه از خاطره‌هایی که با نمایش‌ها و نقش‌های دیگرم داشته‌اند، ناشی می‌شود. انگار می‌خواهند بگویند ما هنوز یادمان است. من این جنس تشویق را طی این سال‌ها شناخته‌ام. به خاطر همین لطف ویژه مردم به من است که سعی می‌کنم در کار بدی سهیم نباشم، چرا که از مخاطبم خجالت می‌کشم.»

نمایش «مردی برای تمام فصول» به نویسندگی رابرت بولت و کارگردانی بهمن فرمان‌آرا تا پنجم دی در تالار وحدت به صحنه می‌رود.