در حال بارگذاری ...

شاعرانگی شرقی در کنار خشونت اسکاتلندی/ حسین نوشیر با «مکبث» به جشنواره فجر می‌آید

حسین نوشیر که با نمایش «مکبث» در بخش نسل نو جشنواره امسال فجر حضور دارد، تجربه‌گرایی بی‌معنی را یکی از مشکلات هنرمندان جوان تئاتر کشور دانست.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، حسین نوشیر در باره ویژگی‌های نمایش «مکبث» توضیح داد: « ما شاعرانگی‌هایی در باب فلسفه شرق را به این تراژدی شکسپیر اضافه کردیم. این اثر، مایه‌های شرقی دارد و بهتر است برخورد ما با متن انگلیسی به لحاظ موضوعی و اجرایی از این منظر باشد. برای همین در کار از خرده نمایش‌های ایرانی چون کچلک‌بازی استفاده کرده‌ایم.»

او افزود: «مکبث نمایش ما از هر چیزی که قرار است برایش رخ دهد، آگاه است. این سردار اسکاتلندی قرار نیست فردی باشد که جادوگران پیش‌بینی کرده‌اند، بلکه چاره‌ای ندارد جز آن‌که شخصی باشد که شکسپیر نوشته است.»

این کارگردان تاکید کرد: « به لحاظ متن سعی کردیم به نمایشنامه شکسپیر نزدیک شویم و شعر گونگی و نظم آوایی در آن وجود داشته باشد. ریتم و متر هم از اهمیت بسیاری در این کار برخوردار است، به گونه‌ای‌که در تمرینات از مترونوم بهره بسیار بردیم. تمام حرکات بازیگران بر اساس متر خاص خودش است و این روند، ریتم کلی را در اجرا، بازی و دیالوگ‌ها ایجاد کرده است. می‌توان گفت «مکبث»، اجرایی پر از ریاضی و ماشینیزم و زمینه‌های شرقی است.»

نوشیر در واکنش به پرسشی در باره نسل نو تئاتر ایران گفت: «در نسل جوان،‌ شتاب‌زدگی، کم سوادی و تجربه‌گرایی بی‌معنایی وجود دارد. در تمام دنیا افرادی که تجربه می‌کنند، از سن و تجربه بالایی برخوردارند. هیچ وقت یک جوان 20 ساله این‌گونه عمل نمی‌کند.»

او ادامه داد: «در ایران روند معکوس است و تنها جوانان تجربه گرایی می‌کنند، در حالی‌که آنان باید آثار کلاسیک را روی صحنه ببرند. اجرای کارهای عجیب و غریب، بدون هیچ دیدگاه و نظریه مشخصی، نتیجه‌ای دربر ندارد. از سوی دیگر، جسارتی در این نسل وجود دارد که می‌تواند به کمک آنان بیاید، البته به شرطی که با آگاهی و دانش آمیخته شود.»

سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن‌ماه به دبیری اردشیر صالح پور برگزار می‌شود.