در حال بارگذاری ...
...

مهر هادی مرزبان، کارگردان باسابقه تئاتر، در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، ضمن بیان این مطلب ، نظرش را درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر اینگونه بیان کرد : هرچه این تبادل فرهنگی بیشتر شود و ما با تجربیات دیگران آشنا ...

مهر
هادی مرزبان، کارگردان باسابقه تئاتر، در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، ضمن بیان این مطلب ، نظرش را درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر اینگونه بیان کرد : هرچه این تبادل فرهنگی بیشتر شود و ما با تجربیات دیگران آشنا شویم، به نفع ماست . فرهنگها از مرزها به راحتی عبور می کنند. ما هم باید هنر خودمان را در برخورد با کشورهای خارجی عرضه کنیم . ما باید فرهنگ غنی خود را به آنها نشان بدهیم و جشنواره محل خوبی برای این تقابل فرهنگی است .

وی اضافه کرد : این که قرار است امسال هیچ جایزه ای به تئاتری ها ندهند کار درستی نیست . منتهی من به انتخاب اول و دوم در تئاتراعتقادی ندارم . یعنی اصلا درست نیست که هنرمندی را در رده اول و دوم قرار دهیم واو را با این وسیله مورد ارزیابی قرار دهیم . چون همه ما به خوبی می دانیم بحث نقد یک مساله کاملا سلیقه ای است و به بحث های زیباشناسانه کانتی باز می گردد. برای همین فکر می کنم بهترین شکل اجرای جشنواره، غیررقابتی بودن آن در کنار اهدای جوایز است .

کارگردان نمایش "ملودی شهر بارانی" گفت : فکر می کنم دوستانی که کمی دقیقتر و موشکافانه تر به تئاتر نگاه می کنند و این عرصه را نه برای نام و نشان انتخاب کرده اند، با برگزای جشنواره به این شکل موافق هستنژد. البته این قضیه شامل حال من نمی شود. چون من هر بار که در جشنوار شرکت کردم یا در قسمت ویژه بودم و یا جنبی جشنواره .

وی در پاسخ به این سوال که آیا شور و هیجان جشنواره با غیر رقابتی شدن کاسته نمی شود؟ گفت: شور و هیجان جشنواره به دیدن کارهای متفاوت است. جشنواره باید به سمتی برود که بهترین های سال گذشته در آن اجرا شوند . تماشاگران همین که ببیند چه آثار برگزیده ای به جشنواره راه یافته کافیست و دیگر نیازی به اینکه جازه اول، دوم بدهند نیست. به نظر من هر گروهی به جشنواره راه می یابد در واقع برایش افتخاری محسوب می شود. جشنواره باید به سمتی برود که من نوعی با افتخار دنبال این باشم که آیا امسال کار من به جشنواره راه می یابد یانه؟ مثل همه جشنواره های دنیا .

هادی مرزبان گفت : در مورد حضور گروه های خارجی ‏ همین جا بگویم که‏ آمدن هر گروهی با هر قیمتی درست نیست . یعنی گروه های دست پنج و شش کشورهای خارجی را برداریم وبه صرف اینکه داریم جشنواره خارجی بر قرار می کنیم درست نیست . البته در جشنواره امسال اطلاع دارم که چنین چیزی اصلا نیست . در سالهای گذشته ما گروه های خارجی داشتیم که در ایران گروهی دیگر همان متن را بهتر و زیباتر از خارجی ها اجرا کرده بود .

وی افزود: منتهی ما باید گروه های خوب را دعوت کنیم تا بتوانیم از تجربه های آنها به درستی استفاده کنیم . ولی این کارها بستگی دارد به اینکه ما یعنی مسئولین سر کیسه را شل کنند . تئاتر چه در ارتباط با جشنواره و چه در ارتباط با هر چیزی به بودجه احتیاج دارد. سیاستگذاران بلند بالای کشور باید این هنر را دریابند وگرنه تا چند سال دیگر هیچ اسمی از تئاتر در کشور ما باقی نخواهد ماند .

وی ادامه داد: وقتی مثلا باشگاه فوتبالی در ایران یک تیم باشگاه خارجی را دعوت می کند . بدیهی است که برای این دعوت متضمن پرداخت پول شده وگرنه این اتفاق نمی افتاد. چرا ما نباید برای مساله فرهنگی هزینه کنیم ؟ از هر تیمی هم نمی توان دعوت کرد . ما در دعوت گروه های خارجی باید توجه امان به گروه هایی باشد که از به قولی سرشان به تنشان بارزد. اگر بودجه باشد گروه های سرشناس دنیا هم می آیند و در همین مدت کم جشنواره کلاس هایی را می گذارند که برای ما مفید است . آن وقت جشنواره مسیر واقعی خود را پیدا می کند . حضور گروه های خارجی برای تبادل فرهنگی است .