شکل اجرایی جشنواره تئاتر فجر را بی فایده می دانم
مهر من این شکل اجرایی از جشنواره را بی فایده می دانم. فقط می توان امیدوار بود که از بین نمایش های خارجی ای که در جشنواره حضور دارند، جوانتر ها امکان دیدن و کسب تجربه را داشته باشند . بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تئاتر، در ...
مهر
من این شکل اجرایی از جشنواره را بی فایده می دانم. فقط می توان امیدوار بود که از بین نمایش های خارجی ای که در جشنواره حضور دارند، جوانتر ها امکان دیدن و کسب تجربه را داشته باشند .
بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تئاتر، در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، با نزدیک شدن به جشنواره تئاتر فجر، ضمن بیان این مطلب ، نظرش را درباره وضعیت جشنواره و تئاتر ما اینگونه بیان کرد : جامعه تئاتری ما پشتوانه مالی ندارد و برگزاری جشنواره با این محدودیت ها شایسته تئاتر کشور ما نیست .
وی اضافه کرد : این سالن ها که مانند سوراخ موش برای اجرای تئاتر در نظر گرفته اند، نه امنیت جانی دارند و نه برای میهمانان خارجی مقبولیت فرهنگی و تمدنی . بنابراین ما ( یعنی اهالی خانه تئاتر ) نه با شیوه گذشته و نه با شیوه ای که الان جشنواره برگزار می شود، موافق نبوده و نیستیم .
کارگردان و بازیگر "گل و قداره" گفت : فکر می کنم در ابتدا باید شرایط آموزش و انتقال تجربه و دانش تئاتر به شهرستانها را ابداع کنیم و بعد انتظار داشته باشیم که در یک رقابت هنرمندانه شرکت کنند. هیچ کدام از این کارها را نمی کنیم و چند روز مانده به جشنواره ، همه بچه های مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت ، بسیج می شوند و شبانه روز وقت و زندگی خود را می گذارند تا به اصطلاح جشنواره تئاتر برگزار کنند . به نظرم این مساله برای کشوری مثل ایران نه مقبولیت عام دارد و نه خاص .
فراهانی گفت : وقتی به گذشته برمی گردیم ، می بینیم تئاتر ما با بودجه سرشاری تامین می شد و حدود 20 سالن مختلف در اختیار جامعه تئاتری ما بود. فی المثل انیستیتو های فرهنگی کشورهای مختلف در اختیار تئاتر بود و الان هیچ کدام اینها نیست . مشکل اصلی ما این است که ما مکانی برای ارائه کارهای درست و حسابی نداریم. همه اینها از کمبود بودجه می آید .
او ادامه داد: من این شکل اجرایی از جشنواره را بی فایده می دانم. فقط می توان امیدوار بود که از بین نمایش های خارجی ای که در جشنواره حضور دارند ، جوانتر ها امکان دیدن و کسب تجربه را داشته باشند .
وی در این باره که جشنواره ما چقدر باشرایط اجرای دیگر جشنواره ها مطاقبت می کند ، گفت : در کشورهای خارجی جشنواره ها با شرایط اجرایی دیگر درحال اجراست . من در فستیوال نانسی فرانسه حضور داشتم و ویژگی این جشنواره دراین است که بیشتر ملل جهان سوم حضور داشتند . در آنجا بودجه ای که به هر گروه تئاتری اختصاص می دهند با بودجه کل جشنواره فجر برابری می کند . من در آن فسیوال اجرایی دیدم که یک لوکوموتیو روی سن آورده بودند. برای همین ما نباید خود را با آنها مقایسه کنیم. تنها مشکل ما این است که تئاتر را در این کشور جدی گرفته نمی شود. به نظر می رسد تئاتر یک فریضه اضافی انگاشته شده است .
وی در پایان متذکر شد: بعد هم فکر می کنم رقابتی بودن جشنواره یا نبودن مهم نیست . مساله اصلی ما این است که اصول و معانی تئاتر را زیر پا نگذاریم . مساله اصلی این است که تئاتر باید از سوی سیاستگذاران فرهنگی کلان جدی گرفته شود، که هنوز جدی نیست . ما باید به یک باور فرهنگی برسیم .