معاون امور هنری وزارت ارشاد: همراهی هر چه بیشتر دولتمردان در حمایت عملی از توسعه تئاتر کشور
دستیابی به فرهنگ بالنده و موقعیتی شایسته هویت فرهنگی اسلام، در گروه بالنده شدن ابزارهای کارآمد فرهنگی است و در میان عوامل سازنده فرهنگ، تئاتر جایگاه منحصر به فرد دارد.
جهان امروز جهان فرهنگ است. جوامع میکوشند برای کوچکترین رفتار خود توجیهی فرهنگی داشته باشند. از این رو میتوان با قاطعیت تمام نتیجه گرفت که رشد فرهنگی دروازه ورود به رشد عمومی جوامع است.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، محمدحسین ایمانیخوشخو، معاون امور هنری وزارت ارشاد اسلامی در گفتوگو با روابط عمومی جشنواره گفت:«در روزگار ما استیلای فرهنگ بر حوزههای سیاست، اقتصاد و اجتماع یک نظر بنیادین شرقی به شمار میآید و این مطلوبترین و آرمانیترین منظر برای یک نظام اجتماعی است. معاون امور هنری وزارت ارشاد در ادامه گفت:«مهمترین وجه این انقلاب بزرگ اتکا به هویت فرهنگی اسلام است.»
وی ادامه داد:«دستیابی به فرهنگ بالنده و موقعیتی شایسته هویت فرهنگی اسلام، در گروه بالنده شدن ابزارهای کارآمد فرهنگی است و در میان عوامل سازنده فرهنگ، تئاتر جایگاه منحصر به فرد دارد. زیرا تئاتر هنری است با درجه تاثیر بسیار شگرف که موجودیت و هویت فرهنگی جامعه را به صورت مستمر، تحت نفوذ آثار خود قرار میدهد.»
ایمانیخوشخو همچنین درک مفاهیم پیچیده و انتزاعی از طریق تئاتر را آسان شناخت و اظهار داشت:«تحقق این اثرگذاریها در گروه وجود هدفمندی و بالندگی خود تئاتر است. اوصاف تئاتر بالنده و هدفمند را ممکن است به بیانهای مختلف برشمرده باشند، اما به اغتنام این فرصت در کلامی کوتاه میگوئیم”ارزشگرایی، واقعبین، جامعه نگری و جامعه شناسی اساسیترین اوصاف تئاتر هدفمند است.»
معاون هنری وزارت ارشاد همچنین اساسیترین مشکل تئاتر را امحاء بسیاری از مسائل و مشکلات از جمله افراطها و تفریطها دانست و یادآور شد:«این مشکل تنها با فهم درست هویت فرهنگی خودی امکانپذیر میشود. لذا روشن است که تئاتر به دلیل قرابتهای دیرینه و ماهیت خویشتن شناسی انسانی و برخورداری از فضیلتهای دینی و آئینی در مرتبت متعالی خود همواره پاسدار ارزشها بوده است و در شرایط کنونی با همت و حضور هزاران هنرمند و فرهیخته و دلسوز انتظار این است که تئاتر ایران با استفاده از تجارب ارزنده نایل آمده در طی سالهای گذشته با رویدادها و جریانات اجتماعی و فرهنگی همراهی ارزشمندی داشته باشد.»
ایمانیخوشخو در پایان گفت:«با شناختی که از جامعه فرهیخته تئاتر کشور حاصل است و نیز همرای هرچه بیشتر دولتمردان در حمایت عملی از توسعه تئاتر کشور، این انتظار و هدف متعالی دست یافتنی است.»